N nybyggarn3 sagde:
Spørgsmålet er om det ikke er billigere at købe en færdig letbjælke med kun en plade i midten end at bygge egne med dobbelte plader og XPS. Isoleringen i bjælken tilfører jo næppe noget, bortset fra at den er nødvendig, når man bygger bjælken som en kasse.
Formentlig bliver det billigere, men det er ikke prisen, jeg går efter, men netop at gøre det meste selv. Fik faktisk trækbrud i XPS'en, hvilket viser, at den overfører last. Nu brugte jeg XPS med en trykstyrke på 250 KPa, men der findes XPS med en trykstyrke på 700 KPa, som burde være endnu bedre. Dette er dog mere en akademisk overvejelse, da kapaciteten er helt OK. Dog vil jeg bruge både skruer og lim for at få en ekstra sikkerhed ved brand. Højden spiller en stor rolle, tjek bøjningsmodstanden. Dog bør man i et NNE hus have 400 mm isolering eller mere.

• Synes
Freniño
  • Laddar…
G Gabbe1 sagde:
Jeg ved faktisk ikke. I mit tilfælde kunne jeg fremstille de skræddersyede efter min konstruktion, hvilket var meget værd for mig. Senere fremstillede jeg disse, da en OSB kostede omkring 100 kr for 2.4x1.2m

Jo det kan man, men det kræver mere arbejde, fordi du skal fræse og lime/presse pladen fast til reglarne. Med kassebjælker er det nemt at samle konstruktionen med søm.

Primært for energieffektivitet. I mit tilfælde sidder bjælkerne sådan, at ydersiden af bjælken holder udendørstemperaturen, og indersiden indendørstemperaturen. Uden isolering ville luften inde i bjælken kunne bevæge sig frit og skabe kuldebroer.
Kan man ikke sømlime en regel på hver side af livet. Bliver hjemmebyggede bjælker godkendt af en inspektør?

O Orem Lipsum sagde:
Kan man ikke spiklime regel på hver side livet. Bliver hjemmelavede bjælker godkendt af en inspektør?
Jo, det er nok udmærket at gøre på den måde.
Angående dit andet spørgsmål, så er det sværere at give et tydeligt svar, godkendt til hvad og inspiceret i hvilken henseende?
Skal de bruges som bærende element i en bygning, så kan der ofte stilles krav om at kunne påvise faktisk styrke, hvilket kan blive svært. Nogen CE-mærkning eller certificering af bjælkerne er heller ikke så let at løse. Men det er stadig en relativt enkel og billig måde at bygge bjælker selv.

Jeg mente, hvis jeg bygger et hus til mig selv, kan man da få det godkendt at bruge egne lättbalkar i væg, gulv og tag?

Det tør jeg ikke love. Jeg ved dog at det gik godt i mit tilfælde, jeg har disse lättbalkar som tagspær i mit hus siden to år tilbage. Hverken kommune eller KA havde nogle synspunkter eller krævede nogle papirer/attester.
Byggarbetsplats med trästomme och takåsar under uppbyggnad, med utsikt över ett landskap.

• Synes
i94sveli
  • Laddar…

O Orem Lipsum sagde:
Kan man ikke spiklime regel på hver side af livet. Bliver hjemmebyggede bjælker godkendt af en inspektør?
O Orem Lipsum sagde:
Kan man ikke spiklime regel på hver side af livet. Bliver hjemmebyggede bjælker godkendt af en inspektør?
O Orem Lipsum sagde:
O Orem Lipsum sagde:
O Orem Lipsum sagde:
O Orem Lipsum sagde:
O Orem Lipsum sagde:
O Orem Lipsum sagde:
Hej, dels afhænger det af, hvilken lim du anvender PVAc lim har kort åbningstid og er ikke fugefydende. Har ingen større erfaring med disse lim i konstruktivt øjemed. Når det gælder PU lim kan man få det med en åbningstid på 30 minutter eller mere. Yderligere er PU lim fugefydende, hvilket passer mig godt. Da PU lim skal have et limtryk på 2 til 8 kg/cm2 er det ikke sikkert, at limfugen bliver tilstrækkelig god. Om du får det igennem afhænger nok af personen i spørgsmålet. Jeg er nu i gang med at bygge nye bjælker, både kassebjælker og i-bjælker, som jeg vil teste. Har nu af veget C24 træ og anvender nu lvl bjælker i stedet da disse har en bedre formstabilitet. Jeg vil teste 6 forskellige typer af bjælker, hvoraf to er enkelttest, d.v.s. kun én prøve. De øvrige tester jeg som dobbeltforsøg eller kvadruppelforsøg. Vender tilbage med resultatet, når testene er udført. Testene vil blive udført som 4-punkts test, for at få maxmoment på en større del af bjælken.

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
7ender
Per Lindh Per Lindh sagde:
Hej, dels beror det på vilket lim du använder PVAc lim har kort åbningstid og er ikke fugefyldende. Har ingen større erfaring med disse lim til konstruktivt formål. Når det gælder PU lim kan man få det med en åbningstid på 30 minutter eller mere. Desuden er PU lim fugefyldende, hvilket passer godt til mig. Da PU lim skal have et limtryk på 2 til 8 kg/cm2, er det ikke sikkert, at limfugen bliver tilstrækkelig god. Om du får det igennem, afhænger nok af den pågældende person. Jeg er nu ved at bygge nye bjælker, både kassedragere og i-bjælker som jeg vil teste. Jeg har nu forladt C24 træ og bruger i stedet LVL bjælker, da disse har en bedre formstabilitet. Jeg vil teste 6 forskellige typer af bjælker, hvoraf to er enkelttests, dvs. kun et eksemplar. De øvrige tester jeg som dobbeltforsøg eller kvadruplestest. Jeg vender tilbage med resultater, når testene er udført. Testene vil blive udført som 4-punkts tests for at få maksimalt moment på en større del af bjælken.
Citer gerne den du svarer 😉

• Haha
john.h
  • Laddar…
7ender 7ender sagde:
Citér gerne den du svarer 😉
Det fungerede sådär med citeringen. Fik ikke op nogen svarboks så jeg forsøgte flere gange, så blev alt hængende og kunne ikke fjernes. Jeg lærer det sandsynligvis.

• Synes
7ender
  • Laddar…
Det fungerede sådär med citeringen. Fik ikke op nogen svarsboks så jeg forsøgte et flertal gange, siden lå alt tilbage og gik ikke at tage bort. Jeg lærer mig formentlig.
@Per Lindh hvordan gik det med dette?
Har en bunke OSB-plader som jeg gerne vil bruge til netop dette, så derefter fremstille vægelement efter mine egne mål. Så jeg er meget interesseret i at vide hvordan dette er gået.

Har gjort lignende bjælker i form af kassebjælker. Dog ikke optimerede i endeophængene. Var også inde på at bruge almindelig isolering men skiftede til XPS efter lidt overvejelse. Testede bjælkerne, i alt fem, med både trepunkts- og firepunktsbelastning til brud.

Materiale, regler C24 45x95 som blev kløvet til 70 mm, OSB 3 11 mm, XPS 70 mm, PU lim og konstruktionsskruer W 6,0x40 blev brugt til bjælke 1, 3 og 5.

Bjælke 1 til 3 var 2500 mm, dvs. en OSB lang. Bjælke 4 og 5 var 4200 lange. De korte bjælker belastedes med trepunktsbelastning og de lange med firepunktsbelastning.

Bjælke 1 var udført med kun skrueforbindelse og en kerne af XPS.
Bjælke 2 var både skruet og limet med PU lim. Selv XPSen var limet til regler og OSB. Derefter fjernede jeg alle skruer for at simulere kun limning, dvs. skruerne var kun til for at holde tilstrækkelig limpres. Jovist, skruehullerne giver teoretisk en lille svækkelse men med tanke på den øvrige spredning i materialparametre er det forsumbart i det store hele.

Bjælke 3 var både skruet og limet præcis som bjælke 2 men med den forskel at skruerne blev siddende.

Bjælke 4 var den første bjælke jeg lavede og den fik være lidt af et pilotprojekt. Denne bjælke var også skruet og limet. Dog blev der brugt forsænkede skruer.

Bjælke 5 havde samme mål som bjælke 4 men dog andre skruer, se ovenfor.

Da dette er et hobbyprojekt kan det vare noget inden fuldstændig rapport er klar.

Håber dette kan inspirere andre.[billede][billede][billede][billede]
Hej, fik et spørgsmål om hvordan det går og jeg arbejder på en lidt opdateret variant hvor jeg prøver et par med konstruktionskrydsfiner og faktisk fire bjælker med OSB. Jeg planlægger at teste disse engang i løbet af januar og lægger sandsynligvis resultaterne ud i februar. Alt afhænger af tilgængelig tid.

• Synes
torporoman og 2 andre
  • Laddar…
Har nu begyndt at trykke mine opdaterede bjælker, kan ses her. https://studio.youtube.com/video/w42MOqaZyZs/edit

I de første brugte jeg konstruktionsvirke (C24), 45x95 som jeg kløvede til 70 mm for at passe til XPS-isoleringens tykkelse. I den nye variant prøvede jeg at kløve en Lvl (Kerto) bjælke. Bjælken var fra begyndelsen 51x400x4000, som jeg senere kløvede til 51x45x4000. Årsagen til valget af Lvl var, at de er betydeligt mere formstabile og derfor lettere at håndtere. Jeg har indtil videre trykket 4 bjælker med OSB som liv og har en meget god repeterbarhed på mine forsøg. Jeg vil trykke to bjælker, hvor livet består af 12 mm k-plywood som sammenligning. Jeg vender tilbage med mere information, når tiden rækker til.

• Graf over deformation og last for forskellige kompositbjælker, inklusiv C24 og Lvl typer. Viser ydeevne ved belastning.
  • Synes
Oldfart og 1 anden
  • Laddar…
Har nu begyndt at trykke mine opdaterede bjælker, kan ses her. [link]

I de første brugte jeg konstruktionsvirke (C24), 45x95 som jeg kløvede til 70 mm for at passe til XPS isoleringens tykkelse. I den nye variant prøvede jeg at kløve op Lvl (Kerto) bjælke. Bjælken var fra begyndelsen 51x400x4000 som jeg senere kløvede til 51x45x4000. Årsagen til valget af Lvl var, at de er betydeligt mere formstabile og derfor lettere at håndtere. Jeg har hidtil trykket 4 bjælker med OSB som liv og har en meget god repeterbarhed på mine forsøg. Vil trykke to bjælker, hvor livene består af 12 mm k-plywood som sammenligning. Vender tilbage med mere information, når tiden rækker til.
Sejt! Linket virker desværre ikke

Prøv dette link

Mvh/pl

• Synes
vanpire
  • Laddar…
Prøv dette link [media]
Mvh/pl
Den virker, tak!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.