Eftersom jeg er midt i fremstillingen af 36 letbjælker, tænkte jeg, at jeg ville poste en tråd om det hele. Se det som tips snarere end en opfordring, fordi det er bærende bygningsdele, vi taler om, så man bør tænke sig om, inden man går i gang med sådan en fremstilling. Desuden ved jeg egentlig ikke, om der er penge at spare ved egenfremstilling. For mig har den største drivkraft været, at det dels er sjovt at gøre ting selv, og dels er det rart at få en skræddersyet geometri på bjælkerne.
Bjælkerne er tænkt at udgøre tagspær i et kommende fritidshus på 100m2, sammen med en mønstræ består tagspærene stammen til et 34 graders sadeltag.
Konstruktionen på bjælkerne er to stykker 45x70 på højkant med spiklimeret OSB på hver side. Ifølge Steiners sats bliver inertimomentet for konstruktionen ca. 17400 cm4, hvilket kan sammenlignes med en 45x220 regel, der har knapt 4000 cm4, det er med andre ord ret solide bjælker. I denne beregning har jeg slet ikke regnet med det ekstra inertimoment, som OSB-pladerne tilfører, så i praksis er forskellen nok endnu større, men det er godt at have en margin.
Ingredienserne (til 36 bjælker) er som følger:
-200m 45x70 C24 (må ikke skarves, så længden af træet skal tilpasses efter konstruktionen)
-48 st OSB 1197x2500x11 som hver saves i tre lige store dele.
-ca. 4000 st maskinsøm 2.8x50mm
-ca. 10l udendørs trælim/hvidlim (der findes antagelig mange forskellige lim, der kan gøre jobbet)
-6 styk pakker 1165x565x45 isoleringsplader
Totalkostnad 17070 kr og ca. 100 timer arbejde.
Ved samlingen hjælper det meget, hvis man først bruger lidt tid på at bygge en fikstur. Det er vigtigt at have en helt plan overflade, den form, som bjælkerne har, når OSB-siderne monteres, vil bjælkerne beholde, derfor vigtigheden af et plant underlag.
Tøv ikke med at komme med synspunkter og/eller spørgsmål, hvis I har overvejelser.
Jeg undrer mig over, hvor mange penge der er at spare. Jeg byggede mit hus med letbjælker fra massonite beams, og det var ikke specielt dyrt. En forskel er, at de kun indeholder 1 plade osb i midten. OSB er jo ikke direkte gratis nu om dage.
Jeg ved faktisk ikke. I mit tilfælde kunne jeg fremstille dem skræddersyet efter min konstruktion, hvilket var meget værd for mig. Derefter fremstillede jeg disse, da en OSB kostede omkring 100 kr for 2.4x1.2m
SSmurfen1 sagde:
Kan man ikke bygge letbjelker med 10 mm OSB i livet typ Masonite Beams, Hunton eller lignende? Kan det betale sig?
Jo, det kan man, men det kræver mere arbejde, fordi du skal fræse og lime/presse pladen fast i reglarne. Med kassebjælker er det enkelt at sømme konstruktionen sammen.
NNiq sagde:
Er det for lyd, det isoleres? Eller findes der en anden grund?
Primært for energieffektivitet. I mit tilfælde sidder bjælkerne således, at ydersiden af bjælken holder udendørs temperatur og indersiden indendørs temperatur. Uden isolering ville luften inde i bjælken kunne bevæge sig frit og skabe kuldebroer.
Har lavet lignende bjælker i form af boxbjælker. Dog ikke optimerede i endestøtterne. Overvejede også at bruge almindelig isolering men skiftede til XPS efter lidt overvejelse. Testede bjælkerne, i alt fem, med både trepunkts- og firepunktsbelastning til brud.
Materiale, reglar C24 45x95 som blev kløvet til 70 mm, OSB 3 11 mm, XPS 70 mm, PU lim og konstruktionsskruer W 6,0x40 blev brugt til bjælke 1, 3 og 5.
Bjælke 1 til 3 var 2500 mm, dvs. en OSB lang. Bjælke 4 og 5 var 4200 lange. De korte bjælker blev belastet med trepunktsbelastning og de lange med firepunktsbelastning.
Bjælke 1 var udført med kun skrueforbindelser og en kerne af XPS.
Bjælke 2 var både skruet og limet med PU lim. Selv XPS'en var limet til reglar og OSB. Derefter fjernede jeg alle skruer for at simulere kun limning, dvs. skruerne var kun til for at holde tilstrækkelig limpres. Selvfølgelig giver skruehullerne teoretisk en lille svækkelse, men på grund af den øvrige spredning i materialparametre er det ubetydeligt i det store hele.
Bjælke 3 var både skruet og limet præcis som bjælke 2, men med den forskel, at skruerne fik lov at blive siddende.
Bjælke 4 var den første bjælke jeg lavede og blev lidt af et pilotprojekt. Denne bjælke var også skruet og limet. Dog blev der brugt forsænkede skruer.
Bjælke 5 havde samme mål som bjælke 4 men dog andre skruer, se ovenfor.
Da dette er et hobbyprojekt, kan det tage noget tid, før den fuldstændige rapport er færdig.
Meget interessant og flot præsenteret!
Jeg har kun min mavefornemmelse at gå ud fra, når det gælder om sådanne bjælker bliver meget stabile og stærke. Din variant med limet XPS i kernen burde blive endnu mere stabil. Jeg beregnede kun det teoretiske inertimoment, men jeg lavede aldrig nogle belastningstest.
Spørgsmålet er, om det ikke er billigere at købe en færdig letbjælke med kun én plade i midten end at bygge egne med dobbelte plader og xps. Isoleringen i bjælken tilfører jo næppe noget, bortset fra at den er nødvendig, når man bygger bjælken som en kasse.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.