Bananskalare Bananskalare sagde:
Jeg synes, der har været ret hård tone.
Hvor man næsten har idiotforklaret Ts. Det er helt unødvendigt, og jeg er ikke så sikker på, at andre virkelig ville have gjort anderledes.
Jeg selv ville ikke have tænkt på, at træpanelet var bærende...
Mange har støttet og givet råd om, hvordan man skal løse problematikken. Det er den del af at bygge hus, jeg kan lide....
Jeg spekulerer på, om væggen fik en bærende funktion, da en del af væggen smuldrede væk.
Men jeg mandgætter lidt også.
Vi kan dog konstatere, at man ikke skal sætte en slutdato eller sluttid
Jeg tror, at huset vil blive bedre bygget, når I er færdige. Bare ikke sæt byggplast. Det passer ikke i gamle huse, og hvis det ikke bliver tæt, så....

Tror du at et brændt barn skyer ilden? Niks, sådan er det ikke. Du er snart i gang med nye projekter.
Du har lært meget nyt.

Gamle huse er ikke panik. Gamle huse tager bare lidt længere tid! Og mange sjove overraskelser
Jo tak, ja sjove overraskelser :crysmile:
Jeg har forsøgt at fokusere på støtten, synes stadig, det har været meget konkret og hjælpsomt.

Hah ja, man kan ikke være tidsoptimist, når man bygger ikke. Håber, at nogen anden får gavn af, hvad jeg har delt, så de slipper for at opleve det samme.

Ingen byggplast (y)

• Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
Det her er hvorfor man elsker gamle hyss f'låt hus:cool:

• Haha
Tinker_cat
  • Laddar…
Antewallgren Antewallgren sagde:
Mærkelig konstruktion. Panelet ser jo ud til at bære ca 180cm af taget. Kan man ikke fælde reglar ind sådan her?
[billede]

Men det ser jo mærkeligt ud, at der ikke er nogen støtte, så facaden kan trykkes indad.
Eller hvordan! Det virker alle til at være enige om, mærkelig konstruktion.

Det er noget i den stil, det kommer til at blive, men væggen (reglarne) skal også forstærkes for at tage lasten. I morgen har alle bræddelagre i det mindste åbent igen, så der bliver det lidt mere materiale, der er nødvendigt for at udbedre.

ricebridge ricebridge sagde:
Man lærer af at begå fejl. Dette kunne vel som sagt ingen forudse. Og NOGET var jo nødt til at gøres alligevel.
Nej, se det som en læroplevelse, noget du gør for at klatre et trin op ad vidensstigen. Eller som jeg plejer at opmuntre min yngste søn med, når han går i stå med skolearbejdet:
We do not do these things because they’re easy,
but because they’re HARD.
John F. Kennedy
Tak, og du har ret. Men lige nu er angsten stærkere end resonementet, men det synker nok ind snart. Grå hår hører jo til visdom, fik begge samtidig :crysmile:

• Haha
ricebridge
  • Laddar…
Er huset kollapset endnu? Eller har det smidt al panelen og laver en lang næse?
Så behøver du ikke bekymre dig!
Huse elsker at finde på små drillerier, men ikke så de kollapser.

Ågren skal du ikke invitere over!
Alt vil løse sig. Det aller værste der kan ske er, at det tager lidt længere tid og koster flere penge! Men det kan løses. Tænk på én ting: Når panelen sidder oppe! Så kan du være tilfreds med dig selv.
Du er snart der!
Sikke en rejse!

• Synes
ricebridge
  • Laddar…
Tinker_cat Tinker_cat sagde:
Tak, og du har ret. Men lige nu er angsten stærkere end ræsonnementet, men det synker nok ind snart. Gråt hår hører jo til visdom, fik begge dele samtidig :crysmile:
jeg fik bare gråt hår:p

• Haha
Maria T og 1 anden
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare sagde:
Er huset faldet sammen endnu? Eller har det smidt al panelen og laver lange næser?
Så behøver du ikke at bekymre dig!
Huse elsker at finde på små narrestreger men ikke så de selv bryder sammen

Ågren skal du ikke invitere over!
Alt vil løse sig. Det aller værste, der kan ske, er at det tager lidt længere tid og koster flere penge! Men det kan afhjælpes tænk på en ting Når panelen sidder oppe! Så kan du være tilfreds med dig selv
Du er snart der!
Hvilken rejse!
Indtil videre står det, men jeg bliver mere nervøs for hver time og hver gang jeg hører en mærkelig lyd :D I morgen har bræddemarkedet i det mindste åbent igen, så jeg kan fikse nogle flere regler. Så må jeg have is i maven til på tirsdag, når en venlig slægtning, der er bygmester, kommer forbi for formentlig at sukke højlydt over mit lille eksperiment. Vi er enige om ikke at røre noget indtil da, så jeg ikke sætter en regel, hvor han ikke vil have den, og den skal kastes ud unødvendigt.

Jeg prøver at tænke på det, at det kun bliver mere tid og penge. Worst case tom canvas, og jeg kan forbedre planløsningen :cool:

• Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
Alt er muligt for den som tror.
Det umulige tager bare lidt længere tid.
Vi har alle været der — nye og uerfarne og stillet over for uventede overraskelser.
Man vokser med opgaven.

• Synes
  • Elsker
Roger Fundin og 5 andre
  • Laddar…
Ja så har man lært noget nyt. Vidste ikke at der fandtes huse hvor facaden udgjorde en bærende del. Har altid tænkt man byggede mere solidt og overdimensioneret osv men det her fremstår jo ikke som en rigtig god konstruktionsløsning egentlig, men der findes måske en merit som jeg går glip af. Men hvis man vil udskifte panel på et sådant hus uden at det sætter sig, bør man så altså udskifte en planke ad gangen? Lyder som om det i så fald bliver meget besværligt med tagpap og sådan.

• Synes
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
ricebridge ricebridge sagde:
We do not do these things because they’re easy,
but because they’re HARD.
John F. Kennedy
En variant af citatet jeg plejer at foretrække og som er mere korrekt i dette tilfælde er
"We do not do these things because they are easy, but because we THOUGHT they would be easy"
-Ukendt

• Synes
  • Haha
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
Af hvad jeg kan forstå af spærtegningen, så holder panelet op tagrenderne. Det er helt utroligt dårligt at ikke afstive også renden med et regelstykke.
Men som det ser ud burde det være fuldt muligt at skære den isoleringsplade, der er der nu, ud og afstive hver tagrende.
Måler man længst ude mod gavlen burde det mål være den længde, der behøves på klodser. Så må man nok løfte en del for at få klodserne på plads midt på strækningen.

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
Har man et hus fra 50-60 tallet som fabriksproduceredes, f.eks. Standardhus/Hultsfredshus skal man være opmærksom da de konstruerede og byggede med konstruktioner hvor hele væggen blev bærende f.eks. deres fiberplankvægge.
Her kan man ikke bare ændre væggen ved at indsætte større vinduer, skifte til vindue mod dør, nyt vindue, etc, uden at skulle bygge om og forstærke. (gælder også for vægge med regelkonstruktion men de har oftest en konstruktion i grunden der klarer taglasten)
Minna jeg ret var det sådan en ts har fra 50-tallet.

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
B Blackfield sagde:
Ja, så har man lært noget nyt. Vidste ikke, at der fandtes huse hvor facaden udgør en bærende del. Har altid tænkt, man byggede mere holdbart og overdimensioneret osv., men det her virker ikke som en særlig god konstruktionsløsning, men der er måske en fordel, jeg ikke ser. Men hvis man vil skifte panel på et sådant hus uden at det synker, bør man da skifte et bræt ad gangen? Det lyder som om det i så fald bliver meget besværligt med papiroverflader og sådant.
Ja, det var nok nyt for mange.
Der var en anden her i tråden, der beskrev hvordan de havde gjort, at de havde taget en sektion/modul i taget og erstattet med løse reglar. Til sidst har du en nyreglet side, som man kan isolere og trække pap/dug på som vanligt.
Tager man et bræt ad gangen, står man i samme situation næste gang, panelet skal skiftes igen. På lang sigt er det nok bedre at erstatte panelet med en anden bærende konstruktion.

I vores tilfælde skal vi skabe et rigtigt hammarband og aflaste nedad under hver tagstol, og så styrke hele væggen med nye reglar med cc 60.

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
En bekendt med lignende hus udskiftede en stor vinduesparti og ændrede format/størrelse. Der udførte man arbejdet med at reglere en ny væg. Først satte man afstivning, rev væggen og reglede ny væg. Men ændrer du ikke noget med dine vinduer, så er det "sikkert" nok at reglere med 45*70 mm, hvor du skal lave en ordentlig fastgørelse i den eksisterende rem for den udvendige regel.

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
A AndersS sagde:
En bekendt med lignende hus udskiftede et stort vinduesparti og ændrede format/størrelse. Der gjorde man arbejdet med at regle op en ny væg. Satte først stempling, rev væggen og reglede ny væg.
Men ændrer du ikke noget med dine vinduer, så rækker det "sikkert" med at regle på 45*70 mm hvor du skal lave en ordentlig fastgørelse i den eksisterende sokkel for den udenpå liggende regling.
Tidligere ejer har skiftet til større vinduer, de er bredere end hvad originalvinduerne var (som desværre er kasserede). Ved ikke præcist hvordan de har gjort, der sidder fugeskum lidt overalt, så det er svært at se. Vi havde tænkt at skifte til originaldimensionerne, hvilket indebærer at mindske bredden med ca. 10cm.

Vi vil sætte 70-regler i hver sektion, og så bruge yderligere 70 udvendigt til efterisoleringen som fastgøres i de eksisterende regler/moduler. Alle med cc 60 afstand. Ifølge en bygningsingeniør, jeg har konsulteret, skal det være nok til at bære det, vi skal gøre med taget: stående regler under hver tagfod og forstærkning horisontalt øverst i modulerne. Dette skal være nok til at tage belastningen fra taget fra panelet, så panelet ikke længere er bærende.

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.