32,152 læst ·
63 svar
32k læst
63 svar
Hjælp! Elfa i letbeton - Bedste fremgangsmåde

Har en letbetonvæg, hvor jeg skal montere et ELFA-system.
Hvilken plug er bedst?
Fischer GB10
Fischer Duo Max
Hvilken er bedst til letbeton, tror I?
Kan jeg lime pluggene fast for ekstra styrke?
Overvejer også, om jeg gjorde forkert ved at have en hel skinne. Burde jeg have opdelt den i to skinner? Tror I, jeg kan klare at save skinnen over og derefter købe kortere til de nederste to hylder med en ny bærelist? Dette burde vel direkte fordoble vægten på systemet?
Det er også uklart i guiden; https://img.bygghemma.se/pfiles/elfa-laster-och-vikter__da89666e-5e99-4ef6-8cfa-6bb1e3c55f51.pdf
Er det 85kg per skinne? Per 90cm system? Per list? Klarer systemet mere last med 60cm cc?
Bliver helt rundtosset, vil gerne have, at hylderne kan klare betydelige vægte.
Duo-max er en fremragende fastgørelsesindretning, men da den er beregnet til plademateriale, er den yderst uegnet i din massive letbetonvæg.
GB10 har jeg kun brugt på én lejlighed, men der reddede den mig faktisk i en usædvanligt porøs og besværlig væg - kan forestille mig, at den også ville passe godt til dig. "Vingerne" på pluggen, som altså selv skærer ind i materialet, når man slår pluggen ind, er dog ret store, så det kræver, at letbetonen er ganske blød.
Når du taler om skinnen - mener du så den horisontale ophængningsskinne i overkanten af konstruktionen?
GB10 har jeg kun brugt på én lejlighed, men der reddede den mig faktisk i en usædvanligt porøs og besværlig væg - kan forestille mig, at den også ville passe godt til dig. "Vingerne" på pluggen, som altså selv skærer ind i materialet, når man slår pluggen ind, er dog ret store, så det kræver, at letbetonen er ganske blød.
Når du taler om skinnen - mener du så den horisontale ophængningsskinne i overkanten af konstruktionen?
N Nyrostad sagde:Duo-max er en fremragende fastgørelsesanordning, men da den er beregnet til plademateriale, er den meget uegnet i din solide letbetonvæg.
GB10 har jeg kun brugt en gang, men der reddede den mig faktisk i en usædvanlig porøs og vanskelig væg - jeg kan forestille mig, at den også ville passe godt til dig. ”Vingerne” på pluggen, som altså selv skærer ind i materialet, når man slår pluggen ind, er dog ret robuste, så det kræver, at letbetonen er ret blød.
Når du taler om skinnen - mener du da den horisontale ophængningsskinne i overkanten af konstruktionen?
Præcis, den horisontale skinne. Det føles jo dumt, at Beijer solgte mig duo max da
En masse M6 maskinskrue burde klare meget forskydningslast.
"TURBO-plug FTP til letbeton - Metal.
Fischer Turbo plug fremstilles i to versioner, nylon (FTP K) og metal (FTP M).
I begge versioner er det en ekspansionsfri fastgørelse i letbeton.
Den er udvendigt gevind i begge versioner. Ved montering skærer Turbo et gevind i letbetonen og skrues ind, indtil kraven flugter med underlaget.
Metal Turboen (FTP M) er forberedt med metrisk gevind.
Anvendes med fordel i tynde letbetonblokke og tæt ved kanten.
Bore Ø mm: 8
Plug længde: 50
Skrue Ø mm: M 6"
"TURBO-plug FTP til letbeton - Metal.
Fischer Turbo plug fremstilles i to versioner, nylon (FTP K) og metal (FTP M).
Den er udvendigt gevind i begge versioner. Ved montering skærer Turbo et gevind i letbetonen og skrues ind, indtil kraven flugter med underlaget.
Metal Turboen (FTP M) er forberedt med metrisk gevind.
Anvendes med fordel i tynde letbetonblokke og tæt ved kanten.
Plug længde: 50
Skrue Ø mm: M 6"
Jeg har skruet fast nogle ting i letbeton, beton etc. Plejer at bruge byggmax nylonplugs, men passende størrelse skrue. 8mm plug og typ 8mm 45mm skrue holder fint. Vigtigt at have en god betonbore for at få et pænt hul.
https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/plugg-och-expander/nylonplugg-p24649
https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/plugg-och-expander/nylonplugg-p24649
Her er nogle tips og fakta om, hvad forskellige befæstelser kan klare,
http://tipsattgora.eu/handbok i infästning.pdf
http://tipsattgora.eu/handbok i infästning.pdf
Ved ikke om jeg får den gennem hullet i skinnen. Måske må jeg bore det? Hvad holder bedst? Turbo FTP eller pluggen?R RapidSledge sagde:En masse M6 maskinskruer burde klare meget skjuv last.
"TURBO-plugg FTP for letbeton- Metal.
Fischer Turbo plugg fremstilles i to udgaver nylon (FTP K) og metal (FTP M).
Den er udvendigt gevind i begge versioner. Ved monteringen skærer Turbo et gevind i letbetonen og skrues ind, indtil kraven ligger i niveau med underlaget.
Metal Turbon (FTP M) er forberedt med metrisk gevind.
Bruges med fordel i tynde letbetonblokke og tæt ved kant.
Plugg længde: 50
Skruv Ø mm: M 6"
Forudsat at du borer lige ind i væggen så...M maximm sagde:
Holder nok pluggen eller turboen lige så godt da det som afgør er diameteren på skruen/bolten og hvor mange der er.
Det man vil undgå er at pluggen eller hvad man nu vælger kan arbejde sig udad. Fordelen med turboen er at den er spændingsløs.
Ulempen er at alle turboens plugs skal sidde på en lige linje for at du skal finde gevindene. Plastplugs tillader nok lidt mere spil.
Køb skrue/bolt af god kvalitet.
#5 skrev "Vigtigt at have en god betonbor for at få et fint hul." - god boremaskine hjælper også. Samt at blæse/børste hullet rent.
Er vi sikre på, at det er letbeton/siporex vi taler om, den hvide eller blå, som man kan smuldre med fingrene, eller tegne en hinkehop på asfalten med??
Det har her på forumet forekommet, at man har kaldt betonhulsten/gråsuggor for letbeton, hvilket det for visso er, men det er helt forskellige ting at fastgøre i.
Det har her på forumet forekommet, at man har kaldt betonhulsten/gråsuggor for letbeton, hvilket det for visso er, men det er helt forskellige ting at fastgøre i.