Den ser ud sådan her, og findes i mange forskellige længder.

Skinnende metalbolt med sekskantet hoved på en træoverflade.

Isakare Isakare sagde:
Den her bruger vi ellers [link]
Sammen med 6,3 mm "Konsolskrue"
Formentlig samme funktion som Fischer GB10 så.

Fulkemisten
Tænk også på, at de vertikale konsolbeslag skal kunne glide forbi skruehovederne i siden. Det må du tjekke på forhånd, så det kan lade sig gøre. Alternativt kan du blot skrue hængeskinnen i enderne og derefter placere konsolbeslagene præcis, hvor du vil have dem. Hængeskinnen er sporet på et eller et par steder i overkant, hvor det er muligt at hænge konsolbeslagene, hvorefter de skal føres i siden.

Tak for alle fantastiske svar!
Dog består alle spørgsmålene

1. Hvilken pløk + skrue klarer de højeste specificerede belastninger i 10CM Letbeton AAC4?
  2. Hvilken pløk + skrue klarer de højeste specificerede belastninger i 15CM Letbeton AAC4?
  3. Skal jeg have to horisontale skinner i stedet og have to rækker med skruer for at fordele belastningerne?
  4. Skal jeg lime pløkkene for ekstra styrke?
  5. Er de specificerede belastninger pr. pløk, pr. vertikal skinne, eller pr. vertikal sektion à 90cm?

• Synes
banjoragge
  • Laddar…
Fulkemisten
5. De specificerede belastninger fra Elfa er per skrue, ikke sandt?

Jeg kan anbefale Fischer GB. Havde problemer med en porøs letbetonvæg, og takket være GB sad hylden som bjerget. Jeg satte en hylde, som var 60 cm dyb med konsoller på væggen, og stillede diverse tunge husholdningsmaskiner på den, ingen problemer!

• Synes
maximm
  • Laddar…
elfa hængeskinne er ikke særlig god, hvis man skal laste noget på hylderne,
skinnen buer ud på midten.

Derimod er vægskinnen god, der får man hul til skrue i skinnen og kan fastgøre på en god måde med fisher gb plug, sidder som bjerget!

tommib
Jeg borer normalt med træbor i mine letbetonvægge, centrereringen bliver bedre synes jeg. Som plug bruger jeg Fischer GB eller TOX YTOX, som fungerer rigtig godt. Jeg har flere hængeskinner, der sidder i letbeton med disse, med hylder op til 60 cm dybe. Ingen problemer. Skinnen til overskabene i køkkenet sidder også med en blanding af Fischer GB og letbetonskruer.

OT
For mindre plugs (røde/gule Essve) bruger jeg en gammel krydsskruetrækker og slår ind i væggen. En fordel ved det er, at siderne af hullet komprimeres og holder bedre. En anden fordel er, at der bliver mindre snavs ved hulletagningen.

Ringede Fischer Sverige og fik følgende info vedrørende deres plugs
Fra bedst til dårligst
  1. Duo Power 65mm = 60kg/plugg
  2. GB10 = 54kg/plugg
  3. Turbo = 50kg/plugg
Duo Max synes at være det bedste alternativ ifølge dem.
Tjekkede med ELFA, og det er muligt at save vægskinnerne. Så alternativet at opdele væggen i to bærelisten er nok klogt.

Hvad angår klasserne er klasse 4 specificeret til 550kg/m^3.
Så mine indervægge er klasse 4 og ydervægge klasse 2.

Det er altså ekstremt meget bedre bæreformåen i indervægge end ydervægge pga deniteten/kompressionstrykket de klarer.

Senest redigeret:
Duo max virker som sagt tidligere ikke så godt i en letbetonvæg.
GB10 er derimod fantastisk (bliver dog relativt stort hul af dem). Er væggen pudset, skal pudsen måske fjernes rundt om hullet for ikke at skade GB-pluggens vinger.
Letbetonskrue kan fungere godt i klasse 4 vægge, men skruer man dem lidt for hårdt, slipper de helt. Almindelig nylonplugg og skrue er meget mere tilgivende (og fungerer godt, hvis man tager en lidt større skrue end tænkt).

B Byggmarodören sagde:
Duo max funker som nævnt tidligere ikke så godt i en letbetonvæg.
GB10 er derimod kanon (bliver dog relativt stort hul af dem). Er væggen pudset så skal pudsen måske fjernes rundt om hullet for ikke at skade GB-pluggens vinger.
Letbetonskrue kan fungere godt i klasse 4 vægge, men man skal passe på at ikke stramme dem for meget, da de så slipper helt. Almindelig nylonplugg og skrue er meget mere tilgivende (og fungerer godt hvis man tager en anelse større skrue end tænkt).
Hvad får dig til at mene at duo power (skrev forkert) ikke passer til letbeton? Fischer selv siger at den har bedre bæreevne i en letbetonvæg end GB-pluggerne. Burde deres datablad ikke passe?

Jeg har anvendt Fischer letbetonskrue med meget godt resultat. Desværre findes den kun i grovere dimensioner og er sandsynligvis for grov til en Elfa skinne. Præcis som nogen skrev tidligere, vil væggen falde sammen længe inden en godt fastspændt letbetonskrue slipper.

• Synes
maximm
  • Laddar…
Duo power fungerer sikkert godt, men plugs med små vinger kan være lidt svære at få initialt fæste med. Måske er det bare mig, der borer dårligt, men jeg havde mere problemer med Fischer SX end Fischer S plugs (at de i visse huller fulgte med skruen rundt, selvom jeg begyndte at skrue skruen i pluggen, inden den blev trykket i hullet). Hvis de først sad, så så det ud til at de sad godt, så grebsstyrken er der intet i vejen med.

• Synes
maximm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.