B Byggmarodören sagde:
Duo power fungerer sikkert godt, men plugs med små vinger kan være lidt svære ved initialt fæste med. Måske er det bare mig, der borer dårligt, men jeg havde mere problemer med Fischer SX end Fischer S plugs (at de i nogle huller fulgte med skruen rundt, selvom jeg begyndte at skrue skruen i pluggen, inden den blev trykket i hullet). Hvis de først sad, så så de ud til at sidde godt dog, så grebsstyrken er der intet galt med.
Ifølge guiden gælder følgende for letbeton
  • Bor med 1mm mindre diameter bor end pluggen
  • Bor langsomt uden slag, roligt
  • Rengør hullet for støv, blæs støvsuger osv for at fjerne borestøv

tommib
Ja, som sagt borer jeg med træbor* i letbeton. Uden slag, naturligvis. Jeg kan ikke se nogen grund til at bore med betonbor i letbeton, da de netop er designet til slagboring. Med et træbor er der heller ikke nogen grund til at gå ned i dimension, da boret er mere præcist, og der er mindre risiko for, at man vobler væk til siderne og laver et større hul, end man havde tænkt. Til plugning kan jeg heller ikke se nogen særlig grund til at blive ved med at blæse rent, så længe der ikke er enorme mængder løst materiale, der forhindrer pluggen i at nå bunden.

At bruge nylonplug med vinger går, men det er meget risikabelt netop fordi man nemt drejer pluggen rundt med skruen. Dette gælder specielt, når man bruger en skruetrækker. Af den grund ser letbetonpluggen anderledes ud, f.eks. tidligere nævnte Fischer GB med sine store vinger. Disse drejer man ikke rundt i materialet. TOX Ytox er trekantet og betydeligt større end boredimensionen, hvilket gør, at heller ikke den drejer rundt. Mindre ting fastgør jeg med Essve rødplug, disse laver jeg som sagt hul til med en gammel skruetrækker. Dette fungerer udmærket, men man skal være lidt forsigtig, så man ikke drejer dem rundt med skruetrækkeren.

* brug billigste mulige bor, de vil ikke være anvendelige til træboring efter et par huller i letbeton. Eller have dedikerede bor til dette.

• Synes
maximm
  • Laddar…
R
Jeg har skruet mit Elfasystem, ikke hængesystemet med en skinne i toppen, men skinnerne med flere indføringshuller, med helt almindelige helgængede træskruer, type 7 x 90, direkte ind i letbeton/slaggebeton uden plug. Hylderne er max belastede med bøger, skinnerne sidder ca. CC 450, sidder som bjerget. Borer ikke, skruer direkte i væggen. Det går også meget hurtigt at sætte systemet op.

S
En detalje som ingen ser ud til at have taget op endnu: De skinner, jeg har sat op (mærke Pelly), har haft forsænkede huller, og jeg har brugt forsænket skrue. Dette gør, at hængeskinnerne kan hænge hvor som helst uden at tage hensyn til skruehoveder. Ganske vist går det hurtigt at fjerne lidt plade fra en hængeskinne, så jeg skal ikke overdrive problemet. Eventuelt kan man få en stærkere forbindelse med forsænket skrue, eftersom pladen presser hårdere mod væggen, når belastningen øges, og dermed optages mere kraft af betonen uden for hullet.

• Synes
maximm
  • Laddar…
Hej!

Jeg havde den samme bekymring som dig, men har i skrivende stund sat så mange hylder op i mit letbetonhus, og det har ikke været noget problem! :) Det eneste svære er, at borehullet kan være svært at få præcist, hvor man vil have det.

Måden, jeg har gjort det på, er ved at bruge så mange skruer som muligt. Gerne med 45-65 mm skruer og 5-6 mm plugs, de har ikke været noget særligt. Nogle gange biltema, nogle gange essve.

Stadig ingen problemer med belastninger. Bogreolen har været overfyldt med hylder og bøger (fra gulv til loft) uden problemer. Ligesom værkstedshylden, som har haft søjleboremaskine og bænkbåndsav :)

Væghyldesystem monteret i en stue med to træstole under. Hylderne er delvist fyldt med planter, i et letbetonhus.

Indbygget skab med spejldøre i soveværelse, tøjbøjler og trådhylder til opbevaring synlige, omgivet af trægulv og hvide gardiner.

Hvide væghylder i et værksted fyldt med gennemsigtige plastikbokse, værktøj og byggematerialer, herunder ruller og malertape.

Værksted i letbetonhus med hvide hylder monteret på væggen, fyldt med værktøj og rørsystemer.

Metalreol og hyldeskinner monteret på en væg i et rum med mønstret gulvflise.

• Synes
maximm og 1 anden
  • Laddar…
Hele denne tråd er som sædvanligt alt for lang, men det er sjovt at diskutere.
Uanset hvordan TS vrider og drejer det, har jeg meget svært ved at tro, at fastgørelsen i væggen skulle være det, der begrænser maksimal belastning af hylderne.
Konsollerne og deres fastgørelse i skinnerne giver efter først.

M maximm sagde:
Tak for alle de fantastiske svar!
Dog står alle spørgsmålene tilbage

1. Hvilken pløk + skrue klarer de højeste specificerede belastninger i 10CM Letbeton AAC4?
  2. Hvilken pløk + skrue klarer de højeste specificerede belastninger i 15CM Letbeton AAC4?
  3. Skal jeg have to horisontale skinner i stedet og have to rækker med skruer for at fordele belastningerne?
  4. Skal jeg lime pløkkerne for ekstra styrke?
  5. Er de specificerede belastninger pr. pløk, pr. vertikal skinne, eller pr. vertikal sektion a 90cm?
M maximm sagde:
Tak for alle de fantastiske svar!
Dog står alle spørgsmålene tilbage

1. Hvilken pløk + skrue klarer de højeste specificerede belastninger i 10CM Letbeton AAC4?
  2. Hvilken pløk + skrue klarer de højeste specificerede belastninger i 15CM Letbeton AAC4?
  3. Skal jeg have to horisontale skinner i stedet og have to rækker med skruer for at fordele belastningerne?
  4. Skal jeg lime pløkkerne for ekstra styrke?
  5. Er de specificerede belastninger pr. pløk, pr. vertikal skinne, eller pr. vertikal sektion a 90cm?
Lidt out of the box: Jeg har sat en del VV-beredskaber og andet tungt i letbetonblokke gennem årene. Jeg sætter da regler vertikalt som står på gulvet og skruer/limer dem fast i væggen. Du kan derefter sætte en horisontal regel ovenpå, på enderne og skrue den i væggen. Jeg bruger sømpløkker, så stort Ø på skruerne som går i hullerne i din metal skinner og så lange, så den ikke kommer ud på bagsiden. Med denne løsning får du ingen vertikale belastninger i væggen.

Efter 10 år i letbetonhus er mit tip: Hvis der er tørretid, lim pluggen.
Fordeler lasten bedre på flere celler samt skruen kan løsnes og skrues i igen uden risiko for at pluggen snurrer.

Mine køkkenskabe har jeg dog sat med plug lignende de tidligere i tråden: Fischer GB samt Fischer FTP.
Efter 10 år sidder de stadig som bjerget.

Vinduer skruet med Essve indu-prog letbetonskrue uden forborring eller plug. Ikke for nybegyndere, let at dreje rundt.
Yderdør fejlede jeg, limede småstykker krydsfiner samt trak 4 ordentlige træskruer. Derefter Essve indu-prog træskruer på det, sidder fast uanset hvor meget man smækker døren.

Kabelklemmer og mindre ikke bærende elementer trækker jeg nu med træskruer uden forborring eller plug. Sidder godt og ingen problemer.

De store ting at se op for ifølge mine erfaringer er punktlaster i kombination med ryk/slags/stød.
Letbeton er som celloplast. Hver enkelt celle kan ikke klare en enorm belastning, men får tilstrækkeligt mange celler lov at arbejde sammen, tåler det næsten hvad som helst.

Elfa-system som i tråden havde jeg limet nylonplug og kørt en 5mm træskrue eller hvad der passer godt i skinnernes skruehuller. Det kommer til at holde for evigt.

• Synes
Lime113
  • Laddar…
Teknisk info om letbetonskruv med dimensioner, montering og lastværdier for forskellige materialer og brandklasser. hvis du vil undgå at bore, er lättbetong skruv et godt valg

Diagram der viser tekniske specifikationer for letbetongsskruer med fordybede hoveder fra ESSVE, herunder lastkapacitet og brandklassifikationer. kom til at sende på kullrig skalle

tommib
Lette betonskruer fungerer ikke med elfas skinner, medmindre man selv borer hullerne op, de er for grove.

Lille rum med metalhylder, stigereol og bøtter med maling. En pakke fra Elfa ligger på hylden. Hylder monteret på væg med Duo power og træskruer, ingen løse plugs. En kasse ses på hylden sammen med værktøjsbeklædning. Hvid vægmonteret hyldesystem i et skab, med flere metaltrådshylder installeret, og en ekstra hylde hvilende på gulvet. Hvide opbevaringsskabe og hylder i et bryggers, med et tørreskab fra Bosch og opbevaringskasser fra Elfa. Hvide metaltrådkurve montet på væg i et bryggers, tre hylder ovenover. Rør og vaskemaskine til højre.

Det blev 65mm Duo power med 80mm træskrue fra esse til slut. Ingen problemer med at nogen rawlplug skulle dreje rundt.

• Synes
banjoragge og 5 andre
  • Laddar…
M maximm sagde:
[billede] [billede] [billede] [billede] [billede]

Det blev 65mm Duo power med 80mm träskruv från
esse till slut. Inga problem med at nogen plugg ville dreje.

Godt arbejde! Hvordan føltes det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.