Hej allesammen, første spørgsmål her på forummet.

Jeg har et Anebyhus bygget i 76 og vil gerne rive et par vægge ned. (de rødmarkerede på billedet) Den blåmarkerede er allerede væk, og den grønne er flyttet til gul af tidligere ejere af huset. Ifølge billedet ser det ud til at være W-spær, men det er fyldt med 60 cm isoleringsuld, så jeg kan ikke se, om de er sammensat eller ej udover spændet mellem ydervæggene. Jeg er begyndt at rive de rødmarkerede vægge ned, og de er bygget af spinkle regler, typisk 45*70 i kanterne, derefter reglet imellem med 45*30 og så brædder på det, 15*90. Væggene står på gulvreglerne og er spikret mod loftets panel. Dette panel løber ubrudt gennem hele huset, så det føles som om væggene er sat op bagefter. Hvordan ved man, om man tør fortsætte? :thinking:

• Plantegning af et hus fra 1976 med farvemarkerede vægge; røde vægge skal fjernes, blå væg er allerede fjernet, grønne vægge er flyttet, gul væg ny placering.
  • Arkitekttegning af et hus med W-takstoler og flere vægge markeret i forskellige farver.
  • Loft med træbeklædte W-takstoler og isoleringsull. Spinkle træplader på gulvet og synlig tagisolering.
Med en w-spær er i princippet ingen skillevægge bærende. Derimod skal man passe på med at antage, hvordan væggen er bygget. Det kan være vildledende. Alle typehustillverkere har deres stomsystemer, som kan være svære at vurdere.

J justusandersson sagde:
Med en w-bjælke er i princippet ingen skillevægge bærende. Derimod skal man passe på med at antage, hvordan væggen er bygget. Det kan være vildledende. Alle typehusproducenter har deres stomsystemer, som kan være vanskelige at vurdere.
Tak for svar. Det er omtrent, hvad jeg har læst mig til i dag. Indervæggene ser jo ud til at være rejst, efter loftets panel er sat, men tanken kan jo være, at de tre længdegående vægge alligevel skal ”hjælpe til”, når hele ydertaket så blev lagt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.