Hej alle på bygghus!

Jeg har brug for hjælp til at finde et passende materiale til at dække en overflade inde på vores restaurant/grillbar.

Overfladen, vi vil dække, er lige ved siden af to frituregryder, der holder olie på 180 grader.

Formålet med at dække området er, at vi skal installere en A/C lige ved siden af, og vi vil ikke have, at A/C'en blæser al røg og varme væk fra køkkenets emhætte.

Vi overvejede først at bruge rustfrit stål, men kom så på, at det ville være bedre med et gennemsigtigt materiale. Da køkkenet/hele restauranten er med åben planløsning med servering osv., så folk kan se ind. Hvis vi dækker det område med stål, bliver synligheden begrænset for os og kunderne.

Vi tænkte derfor på plexiglas, men jeg havde på fornemmelsen, at det ikke ville kunne tåle varmen fra frituregryderne og olien, der kan sprøjte op. Efter at have googlet lidt så jeg, at det kun tåler op til 130 grader og bliver blødt ved 100? Det kan nok blive et problem. Egentligt er det ikke så varmt på den overflade, vi tænkt dække, men chancen for, at olien osv. sprøjter op, er meget høj, og så vil plexiglasset sandsynligvis få huller osv.

Glas kunne være en mulighed, men det føles upraktisk, da det nemt kan gå i stykker, når der arbejdes hårdt tæt på, så at sige...

Måske vil plexiglas fungere, og det er jo en billig løsning. Måske bør vi prøve det først, men har I nogle andre tips til et godt materiale, der tåler varme og er gennemsigtigt?

Ellers bliver det nok valget på rustfrit, da det nok er mest hygiejnisk også.

• Friturestation med to fritøser i et storkøkken, omgivet af hvide fliser og en rød væg. Rød markering viser området for mulig materialedækning.
Plexiglas bliver ridset og kedeligt, så snart man rører ved det.
Jeg ville sætte en almindelig glasrude ind, typisk 6mm tyk. Det tåler meget.

Polykarbonat?

D dennis_f sagde:
Plexiglas bliver ridset og kedeligt lige så snart man rører det.
Jeg ville sætte en almindelig glasrude i, typisk 6mm tykt. Det tåler rigtig meget
Ja tænkte det også.

Men hvor meget tåler egentlig glas, det bliver meget stressende nogle gange og tåler det hvis en f.eks. friturekurven slår hårdt imod det?

Violina Violina sagde:
Polykarbonat?
Er det ikke ligesom plexiglas?

Hvor meget varme tåler det?

Violina Violina sagde:
Polykarbonat?
Alle plasttyper bliver ridset betydeligt lettere end glas. Ved gentagen rengøring bliver det meget hurtigt grimt. Og da det ikke er en sportsarena, hvor der vil flyve pucke og fodbold, vil en glasplade holde utrolig godt. Jeg gætter på, at de ikke kaster støbejernspander særlig ofte :)

T TysonBuilds sagde:
Ja tænkte det med.

Men hvor meget tåler egentlig glas, bliver meget stressende nogle gange, og tåler det hvis en f.eks. friturekurven rammer det hårdt?
Ja, uden problem.

D dennis_f sagde:
Alle plastiktyper rids betydeligt lettere end glas.
Ved gentagen rengøring bliver det meget hurtigt grimt.
Og da det ikke er en sportsarena, hvor der kommer til at flyve pucker og fodbold, vil en glasplade holde særdeles godt. Jeg gætter på, at de ikke kaster støbejernspander særlig ofte :)
Okey, tak for svar!

men hvor meget koster en sådan glasplade cirka på omkring 60 cm bred og 150 cm længde sammenlignet med polykarbonat?

Måske billigere med polykarbonat, hvis det fungerer godt og udskiftes af og til, hvis det ikke bliver for grimt for hurtigt.
Vigtigt at det ser frisk ud.

T TysonBuilds sagde:
Okey, tak for svar!

men hvor meget koster sådan en glasskive cirka på 60cm bred og 150cm længde sammenlignet med polykarbonat?

Måske billigere med polykarbonat hvis det fungerer godt og skifte det ud nogle gange hvis det ikke bliver for grimt for hurtigt.
Vigtigt at det ser frisk ud.
Jeg har ikke helt styr på alle priser, men plasten plejer at koste det samme eller mere afhængigt af hvad man vælger for glas/plast.
Køb en lamineret skive glas, så tyk som du synes er økonomisk forsvarligt men mindst 6mm. Den kommer ikke til at gå i stykker selv hvis du banker på den i dagevis med friturekurven. :) spørg glarmesteren i din nærhed hvis du ikke tror mig, de sælger jo både glas og polykarbonat/plexiglas.

Jeg tror ikke din skive koster mere end 500-700 kroner hvis du vælger 6mm glas.

• Synes
TysonBuilds
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.