3,556 læst ·
20 svar
4k læst
20 svar
Hjælp til at beregne dimension på limtræsbjælke omgående.
Jeg har lagt flere tegninger ind i tråden nu. Tak for al engagementet.Matti_75 sagde:
Sæt søjler under de store punktlaster (de som er 50kn). Hvad har du for spændvidde? (dvs. længde på bjælken som bærer frit, uden understøtning under sig? Sæt mål på kortsiderne i din lastplan. Hvor stort afstand er der mellem punktlasterne? Fungerer stålbjælke eller skal det være limtræ?
Senest redigeret:
Hej, jeg har vedhæftet fotos af lastplanen som jeg har målsat ved at måle på tegningen, (husleverandøren har ikke leveret nogen mål på lastpunkterne...)B Byggkonsult89 sagde:
"Relaxbalk"
De kriterier, der er vigtige er ifølge nedenstående:
vinduesmålene 161cm brede, samt at saunadøren ikke havner i et vindue.
Døren ud kan være midt imellem punktlasterne.
Dækket kommer på 240cm
Døren og vinduerne er 211cm høje.
Jeg kan bruge stålbjælke men foretrækker limtræ.
Længste spændvidde er 161cm.
"Garagebjælke"
De kriterier, der er vigtige er ifølge nedenstående:
Garageporten er 270 cm bred.
Døren er 101cm bred.
Begge har højden 211cm
Dækket kommer på 240cm
Bjælkehøjden er max 28cm.
Det er muligt at tilpasse placeringen af døre og vinduer, hvis det forbedrer muligheden for en lavere bjælke.
Punktlasterne, der er midt i huset, og som kommer til at stå på en muret 25cm Lecavæg, vil væggen holde?
Jeg er MEGET taknemmelig for svar på denne problematik.
Relaxbjælken får ikke så meget last hvis vi sætter søjler direkte under punktbelastningerne, da bør det være muligt at holde sig under 240 mm i højden, især med en spændvidde på 161 cm.S spomopeter sagde:Hej, jeg har vedhæftet billeder af lastplan som jeg har målt op ved at måle på tegning, (husleverandøren har ikke leveret nogen mål på belastningspunkterne...)
"Relaxbjælke" Kriterierne som er vigtige er ifølge nedenstående: vinduesmålene er 161cm brede, samt at saunadøren ikke havner i et vindue. Døren ud kan være midt imellem punktbelastningerne. Bjælkelaget kommer på 240cm Døren og vinduerne er 211cm høje. Jeg kan anvende stålbjælke men foretrækker limtræ. Længste spændvidde er 161cm.
"Garagebjælke" Kriterierne som er vigtige er ifølge nedenstående: Garageporten er 270 cm bred. Døren er 101cm bred. Begge har højden 211cm Bjælkelaget kommer på 240cm Bjælkehøjden er maks 28cm.
Det er muligt at tilpasse placeringen af døre og vinduer, hvis det forbedrer muligheden for en lavere bjælke.
Punktbelastningerne som er midt i huset og som kommer til at stå på en muret 25cm Lecavæg, kommer væggen til at holde?
Jeg er MEGET taknemmelig for svar i denne problematik.
Garagebjælken bliver lidt vanskeligere at få ned under 280 mm med 270 cm spændvidde, men det kunne måske lade sig gøre med den rette løsning.
Ingen ekspert, men på saunasiden ville jeg slet ikke være bekymret hvis du har søjler under lastpunkterne og så korte spændvidder.S spomopeter sagde:Hej, jeg har vedhæftet fotos af lastplan som jeg har målt op ved at måle på tegning, (husleverandøren har ikke leveret nogle mål på lastpunkterne...)
"Relaxbjælke"
De kriterier der er vigtige er iflg. nedenfor:
vinduesmålene er 161cm brede, samt at saunadøren ikke rammer et vindue.
Døren ud kan være midt imellem punktlastene.
Bjælkelaget kommer på 240cm
Døren og vinduerne er 211cm høje.
Jeg kan bruge stålbjælke men foretrækker limtræ.
Længste spændvidde er 161cm.
"Garagebjælke"
De kriterier der er vigtige er iflg. nedenfor:
Garageporten er 270 cm bred.
Døren er 101cm bred.
Begge har højden 211cm
Bjælkelaget kommer på 240cm
Bjælkehøjden er max 28cm.
Det er muligt at tilpasse placeringen af døre og vinduer hvis det forbedrer muligheden for en lavere bjælke.
Punktlastene som er midt i huset som kommer til at stå på en muret 25cm Lecavæg, vil væggen holde?
Jeg er MEGET taknemmelig for svar i denne problematik.
Men over garageporten ville jeg bruge en 240 I-bjælke, føles som den skal kunne klare alt hvad et hus kan give på 270s spændvidde. Nogen må rette mig hvis jeg tager fejl — men det føles som om du skal have god margin der. Jeg antager at det er et meget let tilgængeligt sted så man kan tage en traktor ind for at løfte den på plads.
Ser i øvrigt ud til at blive en flot kåk!!
Klik her for at svare