355 læst ·
1 svar
355 læst
1 svar
Hjælp omkring isolering, ventilation, materialvalg færdiggørelse garage
Jeg skal til at isolere og færdiggøre mit garagebyggeri indvendigt. Garagen er i lade-stil med tæt tagpap ovenpå råspont. Der er ingen åbning for luften at slippe ind/ud fra siderne eller i kippen.
Hvordan gør jeg for at isolere og bygge denne konstruktion og hvad bruger jeg til materialevalg?
Behøves der nogen luftspalte? Tænker at luften alligevel ikke har nogen steder at tage hen?
Hvis der ikke kan ventileres fugt væk, skal jeg bruge noget andet end byggeplast nærmest loftet?
Håber I forstår mig - er i akut behov for at komme videre, men vil gerne bygge korrekt
Hvordan gør jeg for at isolere og bygge denne konstruktion og hvad bruger jeg til materialevalg?
Behøves der nogen luftspalte? Tænker at luften alligevel ikke har nogen steder at tage hen?
Hvis der ikke kan ventileres fugt væk, skal jeg bruge noget andet end byggeplast nærmest loftet?
Håber I forstår mig - er i akut behov for at komme videre, men vil gerne bygge korrekt
Selvbygger
· Stockholm
· 8 221 indlæg
Isover skriver lidt om diffusionstæt tag vs ingen luftspalteF Flipar sagde:Jeg skal til at isolere og færdiggøre mit garagebyggeri indvendigt. Garagen er i lade-stil med tæt tagpap oven på råspont. Der er ingen åbning for luften til at komme ind/ud fra siderne eller i rygningen.
Hvordan gør jeg for at isolere og bygge denne konstruktion, og hvad bruger jeg af materialevalg?
Behøves der et luftspalte? Tænker, at luften alligevel ikke har nogen steder at tage hen?
Hvis der ikke går at ventilere fugt bort, skal jeg bruge noget andet end bygningsplast nærmest loftet?
Håber I forstår mig - er i akut behov for at komme videre, men vil gerne bygge rigtigt![]()
https://www.isover.se/oventilerad-konstruktion#diffusionstatt-yttertak
Jeg har i en friggebod, tømret, anvendt Hunton-plader (hygroskopisk isolering af træfiber) og en dampbremse, men med diffusionstæt pap oven på råsponten. Denne vil ikke være beboet, og kun delvis opvarmet (holdes over 0), men vi får se om nogle år, om denne teknik virker.
Teorien er altså, at fugt kan bufferes i isoleringen og komme ud indad gennem dampbremsen, men dampbremsen vil stadig bremse luft fra at komme ind i konstruktionen indefra.
Udover at jeg ønskede at bevare lofthøjde, er det ret besværligt at få ventilationen i tagfelterne på plads i en tømret konstruktion. Og med en hygroskopisk konstruktion skal den tåle lidt fugtvariation over årstiderne. Hvis man skulle have det som boligareal, med konstant fugttryk (køkken, bad og folk & fæ døgnet rundt), så måske jeg nok havde bygget en ventileret konstruktion, selvom jeg stadig kan lide hygroskopisk konstruktion med dampbremse snarere end en spærring, da jeg ikke rigtig stoler på, at konstruktionen i alle situationer over tid forbliver helt fugttæt.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Lite hjälp att tänka vid försäkringsärende, brand i kök
Försäkringar -
Komplicerad golvisolering - behöver hjälp
Isolering -
Hjälp att tänka kring renovering av fönster
Fönster & Dörrar -
Hjälp med ljudisolering ftx
Ventilation -
Nyköpt hus från '78 - (hjälp med) plan för renovering - fråga kring värme / isolering
Värme allmänt