Her kommer et første indlæg fra en førstegangsrenovatør
Jeg er i gang med at lægge gennemgående parketgulv i lejligheden. Nu er det snart tid til sidste etape, hvor gangen og stuen indgår. Det, der gør mig lidt usikker, er, hvordan man laver badeværelsestærsklen på bedste måde.
I dag er der kun en metaltærskel, og gulvene er på samme niveau. Når parketten kommer på plads, bliver gulvet betydeligt lavere i badeværelset.
Min tanke er først at lime en smallere liste direkte på vådrumsmåtten. Denne liste tænker jeg, at den skal være i samme niveau som parketgulvet (ca. 14mm). Når parketten så er på plads, fastgør jeg tærskelpladen liggende på både parketgulv og den fastlimede liste.
Jeg har aldrig gjort noget lignende før og har søgt meget på forskellige fora uden resultat. Hvordan ville I gøre det? Hvad skal man tænke på, noget specielt lim på vådrumsmåtte, eller er det nok at fastgøre med silikone?
Skal du lægge en ege-tærskel? Hvis ja, ville jeg tage en egeliste under den lavere del og derefter lægge tærskelpladen. Silikone mod plastmåtten og trælim mod tærsklen. Hvordan går det med døren i underkanten?
Jeg vil lave alt i eg, både liste mod vådrumsmåtte og tærskelplade.
Er det nok at fastgøre en mindre liste med silikone, derefter lime tærskelpladen fast på den og parketgulvet?
Undgår gerne at bore hvis jeg kan, da det er betongulv.
Jeg bliver nødt til at skære døren i underkanten, men det er ikke noget problem, da jeg alligevel har tænkt mig at lakere alle døre om på samme tid.
Har selv limet en hjørnelist i eg mod klinker sidder godt. Ville nok have undladt at lime tærsklen mod parketgulvet. Det er godt, hvis du kan lægge tærsklen mod/over parketgulvet, så er tærskel og list flydende, hvis det begynder at røre på sig.
Ja, det er nok en god idé ikke at lime parketten fast, som du siger.
Det må nok blive et forsøg på denne måde, hvis ingen når at få mig på andre tanker
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.