7,909 læst ·
3 svar
8k læst
3 svar
Hjælp, niveauforskel gulv + dybt spring (billeder)
Renovatør
· Västra Götaland
· 1 117 indlæg
Mandag aften går med at gruble lidt over springet mellem entréen og dagligstuen. Årsagen til, at springet er så dybt, er, at det engang var en ydervæg, som senere blev en tilbygning. Da jeg lagde klinkegulvet, passede stykkerne perfekt i entréen, og jeg slap for en masse rester - men gulvet sluttede også præcis ved springets begyndelse. Resultatet? Et kæmpe gap mellem entré og dagligstue, som ingen færdig tærskel i verden kan udfylde (30 centimeter dybt!). Desuden en niveauforskel i flere lag. Ganggulvet er højere pga gulvgips, gulvvarme osv, derefter kommer to tykke bjælker, som jeg umuligt kan få op, og jeg kan heller ikke få fat i at høvle dem ned.

Jeg ser følgende muligheder:
Mulighed 1: Enten lader jeg dagligstuegulvet gå lidt ind i springet og tager den første niveauforskel direkte, hvilket betyder, at ca. 1,5 planke bredde vil hælde. Jeg kan bygge gulvet op nedefra, så der er egentlig ingen fare for gulvet. Det er mere irritationsfaktoren over, at gulvet hælder lige der. (se billede)

Mulighed 2: er kun at gå ind et par centimeter med dagligstuegulvet og sætte en lille niveaulist, derefter sætte endnu en dagligstuegulvplanke og så egetræs tærskel fra den og op på klinkegulvet. Jeg bilder mig ind, at det vil se virkelig mærkeligt ud dog med to lister i samme spring og med gulvplanke imellem. Illustrerer, hvor dagligstuegulvet skulle slutte, lige før bjælken, der laver den første niveauforskel:

Mulighed 3 er at slagte sparegrisen og tage ud og købe mere tærskel og bygge en slags "minitrappe" med tærskler ovenpå hinanden. Det føles også helt tosset. Springet er 30 cm dybt, så med 3 stk. 90-tærskler kan det lade sig gøre....
Hvordan ville I have gjort det??

Jeg ser følgende muligheder:
Mulighed 1: Enten lader jeg dagligstuegulvet gå lidt ind i springet og tager den første niveauforskel direkte, hvilket betyder, at ca. 1,5 planke bredde vil hælde. Jeg kan bygge gulvet op nedefra, så der er egentlig ingen fare for gulvet. Det er mere irritationsfaktoren over, at gulvet hælder lige der. (se billede)

Mulighed 2: er kun at gå ind et par centimeter med dagligstuegulvet og sætte en lille niveaulist, derefter sætte endnu en dagligstuegulvplanke og så egetræs tærskel fra den og op på klinkegulvet. Jeg bilder mig ind, at det vil se virkelig mærkeligt ud dog med to lister i samme spring og med gulvplanke imellem. Illustrerer, hvor dagligstuegulvet skulle slutte, lige før bjælken, der laver den første niveauforskel:

Mulighed 3 er at slagte sparegrisen og tage ud og købe mere tærskel og bygge en slags "minitrappe" med tærskler ovenpå hinanden. Det føles også helt tosset. Springet er 30 cm dybt, så med 3 stk. 90-tærskler kan det lade sig gøre....
Hvordan ville I have gjort det??
Køb en egetræsplanke, der er 35 cm bred og 0,5-1 cm tykkere end den største højdeforskel.
Fræs højdeforskellene ud på undersiden af planken, snits til langsiderne.
Min far gjorde sådan i deres tidligere hus, ganske vist var det kun 20 cm i springet.
Fræs højdeforskellene ud på undersiden af planken, snits til langsiderne.
Min far gjorde sådan i deres tidligere hus, ganske vist var det kun 20 cm i springet.
Eftersom jeg vel er lidt skør måske
så byggede jeg en sådan mini-trappe i 3 niveauer ved indgangen efter at have skiftet hoveddør, den afsluttes med en "ytterhörnlist" (L-formet altså) som går ind over klinkergulvet i hallen.
Klik her for at svare