Har en firma her som er ved at renovere badeværelset. De har sat lægter op og fikset nu. Nu til det jeg synes er mærkeligt... De har ligesom, i stedet for at kappe tværlægterne og sætte hele reglar i væggen, "kilet ind" reglar mellem de gamle "tværlægter" og skråsømmet overalt med 18 ga T-dykkert. På bagsiden er der en fer og not panel, men reglarne sidder ikke fast mod bagsiden. Mod hammerbåndet (som i øvrigt skjules af et nedsænket loft) har de også skråsømmet reglarne med samme svage "søm". Ingen skruer eller grovere søm, men kun 18 ga dykkert. Burde man ikke have hele, vertikale reglar og afkappede tværlægter, for at bevare reglanes bøjningsstivhed? Burde man ikke også "bygge ned" hammerbåndet øverst, som man så kan skrue pladerne i mellem reglarne? Jeg synes væggene lige nu føles ret ustabile, det er nemt at "flekse" dem med håndkraft. Tanken er bagefter, at håndværkerne skal montere krydsfiner og så vådrumsplade. Men er dette virkelig gjort korrekt?

Væg med gule isoleringsmåtter og træramme, hvor tynde træelementer er fastgjort til tværgående brædder. Plastik på højre side. Væg med gul isolering og indramning af træreglar. Rørender stikker ud fra væggen. Væggens stabilitet beskrives som usikker. Trækonstruktion med reglar skråspikede med tynd dyckert mod gul isolering i et badeværelse under renovering.
 
Hvad i h-e!

Man sømmer IKKE reglar med 18 g dyckert, man sømmer ikke med dyckert overhovedet!
 
Holder gør det nok for skiverne stiver jo op det en del, men det er absolut ikke rigtigt.

Så, hvad er det for plast på højrevæggen? Er det ydervæg?
Dobbelt fugtspærre er heller ikke ok.
 
Det ville være interessant at høre, hvorfor de har valgt at arbejde med liggende reglar. Hvad er cc måler lodret og vandret? Har. Man god pasning på stykkerne, behøver man absolut ikke arbejde med skrue, dog ville jeg nok have brugt 2,5" eller 3" søm.
 
De liggende lægter var der fra begyndelsen. Der var panel på begge sider og cirka c-c 120 mellem de stående lægter. De har simpelthen ikke fjernet de liggende lægter, men sat 45x45 lægter imellem. C-c på de nye indsatte lægter er 45 cm. Så diffspærren skal ikke være der eller? Ja det er ydervæg. Men hvordan skal jeg fortsætte..de står vel her kl 7 i morgen for at sætte plader. :-\
 
Plastikken er jo til for at fugten i rummet ikke skal trænge ud i konstruktionen. Da vådrum fugtspærres på indersiden af skivebeklædningen, vil plastikken lukke skiven inde, så den ikke kan ånde.

Plastikken skal foldes ud ca. 10 cm på de udstående vægge. Der bliver jo så et lille overlap, men så lidt er ok.
 
Så plasten skal væk altså? Hvilke brancheregler siger dette? Mener, så man ikke påstår noget som man ikke har dækning for...
 
Jeg ved ikke, om det står sådan noget sted. Og hvis man ser tilbage i trådene her, er det 50-50 i meningerne.

Jeg tror, du må læse lidt hurtigt op på det og træffe en beslutning selv.

Jeg har selv fået dette råd af en mand, som efter min mening har vidst mere end de fleste bygningsarbejdere, jeg har været i kontakt med.

Sådan har jeg i hvert fald gjort :)
 
Ok... Får tage spørgsmålet om tætningslaget med dem alligevel..

Men, tilbage til reglerne, er det uhensigtsmæssigt, at de ikke er hele fra gulv til loft, eller tror I, det fungerer, hvis man bare beder dem sømme eller skrue ordentligt? For øvrigt så er dette noget, der skal ligne "vådrumsvägg 2012".. Men reglerne er jo 45x45 (skulle vel være 45x70?) så det virker som en slags "hybridløsning".

Hvad bør jeg gøre, synes I?
 
Dette løste sig meget smidigt! Jeg læste grundigt om vægkonstruktionen og så talte jeg med dem og forklarede situationen på en saglig måde, uden krumspring. De gik med til at fikse dette, og nu bygger de det, vi faktisk er blevet enige om. De har nu desuden overdimensioneret, det er som en fæstning sammenlignet med før! Der er utrolig mange regler, og hvad jeg kan mærke og se, rigtig rigtig stabilt! :):)
 
Senest redigeret:
  • Synes
JoakimJohansson
  • Laddar…
Hvor dejligt at det løste sig så nemt og smidigt alligevel!! Gode håndværkere helt enkelt!
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.