Det er nok ikke limtræ i tagstolsfabrikkens tegning, men det går nok fint alligevel. Man kan stole på beregningen og produktionsmetoden gør, at materialet udnyttes bedre. Målene 7330 mm er mellem ydervæggens stolper. Tilføjer du horisontale stolper på indersiden og plademateriale på væggene, er du snart nede på 7200 mm. Bjælkerne der går på tværs af tagstolene ved støttebenene, er beregnet til at opnå fuld samvirkning mellem underrammerne på tagstolene og gulvbjælkerne, som ligger mellem tagstolene.

Tak for afklaringen!

Jeg tog for givet, at en dimension som 45x360 var limtræ. Jeg havde ingen anelse om, at der fandtes andet i den dimension.

På forhånd havde Harbin fået indtrykket af, at det spænd jeg vil have er ”umuligt”. Kun solid, dyrt limtræ, f.eks. 115x315 eller hjertevæg eller bjælke nedenunder kan løse dette.

Nu dukkede denne løsning op og overraskede mig lidt. Har jeg misset noget negativt ved dette forslag fra spærproducenten?

Man skal kunne lidt byggestatik for at analysere tagstolstegningen. Tre ting gør trickset. Støttebenene fungerer som "ekstra" bæringer for gulvbjælkerne, hvilket hjælper med at reducere svajet. På den del af bjælkerne, der ligger inden for støttebenene, regner man kun med lagervægt på 500 N/kvm. De tværgående regler ved støttebenene gør, at mellembjælkerne også optræder i samvirke.

Rigtigt snedige løsninger der findes, tak for viden!

Så føles det som om forslaget er en varm kandidat til sommerens projekt.

Hagen er dog prisen, som var betydeligt højere end hvad jeg havde forventet. Men det er vel pandemiens effekter selvfølgelig. Jeg må måske høre med nogle flere producenter for at kunne sammenligne lidt.

Det er aldrig forkert at høre med flere producenter, men sammenlignet med limtræsalternativet tror jeg, det her alligevel bliver billigere.

Ja, rimeligvis burde det jo blive billigere. Jeg har aldrig købt takstolar før, og at læse tråde om hvad andre har betalt før pandemien føles ikke så relevant.

Du som virker mere end moderat indsat måske også har styr på prisudviklingen? 13 st takstolar og 12 mellem bjælker ifølge tegningen jeg vedhæftede ville koste mig godt og vel 100k kr.

Senest redigeret:
25 stk limtræsbjælker 115x315 og 7,3 m lange havde før pandemien kostet ca. 80 kkr så sammenlignet med det er 100 kkr billigt. Ellers plejer jeg at være forsigtig med at udtale mig om omkostninger. I den professionelle byggesektor findes der folk, der regner på priser, og de er utroligt dygtige.

Du skal have stor tak! Uvurderligt for en amatør som en anden at få sådan her hurtig og professionel hjælp. Jeg ville gerne markere alle svar som det bedste, men det går ikke, så det må blive det første.

Tak igen.

Jeg har nu fået et forslag fra yderligere en tagspærfabrikant, lad os kalde det alternativ 2, og ville have brug for hjælp til at tolke tegningen.

Hvis jeg har forstået det rigtigt, så er forskellen sammenlignet med alternativ 1, at tagspærene placeres på cc 90 cm plus mellembjælke, som så burde give i alt cc45 på bjælkelaget? Samt at loftet er 20 cm smallere. Generelle synspunkter på dette alternativ ville være taknemmeligt.

Tak på forhånd.

Ja, der bliver en bjælke mellem spærfødderne også, så c/c bliver 45 cm. Understøtningerne er kun 220 mm høje, så svigten bliver noget større i dette alternativ. Man kan håndtere dette med skrueslimet spånplade på den store overflade mellem støttebenene. Gerne også plademateriale på undersiden.

Forstår jeg det rigtigt, at alternativ 1 er beregnet til 2000N/kvm på loftet og alternativ to er beregnet til 2500N/kvm?

Ja, men det kan du nok se bort fra. I praksis er svigten dimensionerende. Der er alt 1 bedre.

Jeg fortsætter denne tråd med et par nye spørgsmål, der er dukket op. Spørgsmål 1 besvares bedst af den, der har sendt tilbuddet, men han har taget påskeferie.

1. Jeg gik ud fra, at spær med mellembjælker i alt. 1 gjorde, at det blev cc60, eftersom det var det, jeg ønskede. Det gik dog op for mig nu, at de har regnet på 13 spær og 12 mellembjælker, så det burde blive mindre (cc45?) for længden er 10.8m, men jeg kan ikke udlede det præcist nogen steder. Kan det være cc45 og endnu lidt kortere ved den sidste placering længst til højre? Jeg vedhæfter et billede, der kom med spærtegningen.

2. Hvis de nu ikke ender på cc60, vil jeg stadig have, at vægstolperne gør det. Spærene ender da ikke lige over en vægstolpe. Jeg skal altså fjerne en stående stolpe under hammerbåndet, indvendigt eller udvendigt. Hvilken dimension bør denne have på den strækning, hvor der ingen døre eller vinduer er, men hvor vægstolperne ligger på cc60?

Bygningstegning viser et tag med 13 takstole og 12 mellemstivere, med mål og afstandsmarkeringer, inklusive detaljer om spacing og dimensioner.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.