Hej,

Vi renoverer en gæstetoilet og skal installere en aftrækskanal og en badeværelsesventilator for bedre luftkvalitet.

Gæstetoilettet ligger i stueplan, ikke i tilknytning til ydervæg, så kanalen planlægges trukket op gennem det isolerede bjælkelag og op på loftet. (Om ca. 1-2 år vil loftet blive isoleret, og kanalen vil blive trukket videre ud på taget.)

Jeg planlægger at trække 100 mm spirorør gennem bjælkelaget og sætte et 90 graders bøj, der kommer ud gennem pladematerialet, hvor ventilatoren tilsluttes. Er dette korrekt? Hvordan bør jeg lave tilslutningen? Skal spirorøret forbindes til et eller andet stud/stik eller klammer, der holder det på plads, eller kan det bare stik op indtil videre?

Så i vinterhalvåret, hvordan kan man undgå kondens? Flamingoboks, isolering i rør, eller er det bare at slukke for ventilatoren og lukke røret, indtil vi er færdige med isoleringen?

• En træstruktur med et udskåret hul i loftet, hvor en isoleret ventilationskanal skal monteres for en badeværelsesventilator.
  • Styrofoam og plastrør i gulvet, cirkel markerer hul til ventilation gennem bjælkelag i uisoleret loft.
Er tanken, at du skal slippe luften ud på loftet i 1-2 år, eller misforstår jeg noget?

Centano Centano sagde:
Er tanken, at du skal slippe luften ud på det kolde loft i 1-2 år, eller misforstår jeg noget?
Ja, hvis det er muligt!? Det er en stor, velventileret loft. Men hvis det afgiver for meget kondens, må vi føre det ud på taget tidligere end det.

Du vil ikke tilføre fugtig indendørsluft til tagetagen. Den skal ud direkte. Det kan være svært nok at holde tagetagen fri for fugt alligevel.

Eftersom det er en koldloft er det at bede om problemer, hvis du slipper varm fugtig luft derud. Har du alligevel planlagt at føre ventilationen gennem taget, så gør det allerede nu og vent ikke flere år.

Tak, jeg hører hvad I siger. Jeg skal ikke vente med at trække det ud på taget.. Har I nogle råd om mine andre spørgsmål?

Jeg kan ikke svare for den eksakte forbindelse, men jeg ville have sat den direkte i loftet. Nu har du jo allerede lavet hul, men forstår ikke, hvorfor du skal gå igennem væggen.

Jeg har både badeværelse og toilet uisolerede indtil videre, fordi jeg ikke har haft tid/prioriteret det. Jeg har set en enkelt dråbe i røret indtil videre, men ikke mere. Dog bor jeg i Skåne med mild vinter. Så det afhænger lidt af, hvor du bor. Men jeg vil sige, at du hellere skal have ventilatoren tændt for et godt indendørsklima. Den skal køre hele tiden. Så må du holde øje med, om du begynder at se kondens. Men jeg vil anbefale at klæde den ind, når du alligevel trækker rørene.

U
Bedst at sætte en kanalventilator på loftet.
Almindelige badeværelsesventilatorer er ikke bygget til lange kanaler/modtryk

• Synes
Josterman
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.