Vi er en familie, som på grund af sygemelding har en marginal økonomi. Og i dag, da jeg skulle sætte ny indvendig beklædning op på en væg på overetagen, blottede jeg bjælkerne i væggen. Disse var fugtskadede og meget porøse og skal på en eller anden måde udskiftes. Vi ved, hvor fugten kommer fra, og dette skal udbedres, men hvad gør vi ved de dårlige bjælker?
Kan man bare save de skadede områder væk og erstatte med nye?
Hvordan gør jeg med bæreevnen, så taget ikke bøjer under arbejdet
og hvordan fastgør jeg de nye bjælker til hinanden og til den "gamle" væg, så det bliver holdbart.
Jeg fandt trykimprægnerede bjælker, som ser ud til at være OK fra en virksomhed, men jeg vil gerne have mere teknisk rådgivning om, hvordan jeg får de nye på plads på den bedste måde.
Lidt svært at se på billederne, men er det liggende planker?
Du behøver ikke erstatte det med præcis som det ser ud nu, medmindre du beskæftiger dig med bygningspleje.
Jeg ville have oprettet med stående reglar og savet det beskadigede træ væk.
Tips 1: spring plasten over i gamle huse, brug vindbeskyttelsesfolie i stedet.
Så et program med "arga snickaren" hvor et hus med rådne stolper nær taget blev skiftet ud. Så udskiftning af stolper burde vel ikke være et problem, sørg bare for at støtte opad når en væg rives ned.
Er det kun ydersiden der er rådden, kan man udskifte dele af stolpen, brug motorsav, økse, mejsel og sammenføj en ny del.
Præcis hvordan eksisterende stolper og nye dele samles?
Rigtigt tømmer (150 og 200 mm bredt) findes hos nogle byggemarkeder. Woody havde det her i området. Jeg mener, det kostede i størrelsesordenen 100 kr per meter. Man kan save de rådne bjælker af og skubbe nye ind, som man sømmer fast. Jeg oplever det som lidt besværligt at skifte tømmer, hvis man ikke kan det, men det gik forbavsende hurtigt for tømreren. (En bygningsbevarer ville sikkert ikke bryde sig om, at man bruger søm i stedet for dymlinger, men det er en anden historie)
"Svillingen" er for øvrigt bjælken nederst på huset. Den eneste forskel fra de andre bjælker er, at svillingen altid rådner, mens de andre kun rådner nogle gange.
Som trøst tror jeg ikke, der er grund til panik. Der findes masser af huse med nogle rådne bjælker, der er fuldt beboelige.
Jeg fjernede det, der var dårligt, og byggede op med nyt, hvor det var nødvendigt. Et andet sted, hvor bjælken var rådden hele vejen igennem, fjernede jeg det dårlige og fyldte op med 2x4".
I et hus med liggende tømmer fordeles lasten på relativt store overflader, så jeg tror ikke, det gør noget, hvis et stykke ikke har fuld bæreevne.
Hvad angår værktøj, var bajonetsaven til stor hjælp.
Hej!
Trist at I har fået problemer på den måde. Så vidt jeg kan se på billederne (og det er jo en usikkerhedsfaktor)
ser det ud som hussvamp. Det betyder, at I nok skal begynde med at ringe til forsikringsselskabet og bede dem
kigge på det. En læk der gør, at vand løber ind mellem en plastik og en tømmermur (eller anden trævæg)
giver en alt for god grobund for hussvamp, skimmel og andet ubehageligt som man ikke vil have.
Hvad man har brug for at gøre, er omtrent at afskalere tømmermuren og se hvor omfattende skaden er. Det kan være
alt fra det I ser nu og kun lidt til eller meget mere end hvad som helst. Der er næppe nogen mellemvej heller, hvor man gør lidt og håber på, at det skal fungere, men det skal løses direkte. En antydning af hvor stort problemet kan være, er hvis I ved, hvor længe lækagen hhv. plastikken har været der. Lugt bør også afsløre, hvad det handler om. Aktiv hussvamp lugter af svamp.
Skulle det så være, at der er ret meget, der skal udskiftes, er der også muligheden for at erstatte tømmeret med reglar, hvis der ikke er midler til at erstatte med bjælker. Det er et trist alternativ, men bedre end f.eks. at fjerne for lidt i håbet om, at man kan gøre det billigere.
Som de øvrige har skrevet - Ikke trykt træ inde, det vil begynde at lugte.
Så ser det ud, som om I har hvidskimmel der, hvor det er fugtigt, hvilket kan mildnes med god ventilation.
Men hvis I mistænker svamp, tjek jeres husforsikring og ring derefter til Anticimex.
Men tjek jeres forsikring!!!
Hej allesammen.
Tak for jeres svar. Det føles rigtig godt, at I vil give mig/os tips til, hvordan vi kan gøre.
Det ser ud til, at det er bedst at fjerne den del af tømmermuren, der er skadet (finde motorsaven frem og brumme) og derefter sætte regler op.
Nu ser det ikke ud til at være værre skadet, end at det kan være et område på ca. 3 meter der er påvirket, så væk med det.
Nu havde den tidligere ejer sat plastik direkte mod stokkene, og derfor er det blevet, som det blev. Desværre.
Jeg skal helt sikkert sætte vindbeskyttelsesfolie i stedet. Og absolut ikke trykimprægneret træ, jeg LOVER
Hvad jeg tænker
1: fjerne alt skadet tømmer
2: sætte nye regler som erstatning. Spørgsmål her? Skal jeg sætte vindbeskyttelsesfolie udad, dvs. så langt ud mod ydervæggen, jeg kan, isolere mellem reglerne, sætte ny vindbeskyttelsesfolie og derefter gips? Eller hvad anbefaler I som fugtspærre mellem indvendig væg og isolering, så den indvendige fugt ikke vandrer ud? Eller som det ser ud, kan god diffusion være positiv, da det får huset til at "ånde"?
ÅÅÅ, hvor er jeg taknemmelig for, at I engagerer jer, I er alle så søde.
Hav det godt så længe, tråden fortsætter vel lidt tid endnu.
Taknemmelige kram til jer.
Jennie
Når vi bygger løsvirkeshuse i dag, bygger vi i følgende rækkefølge, fra indersiden til ydersiden.
Gips-råspont-45*45(ekstra isolering)45*195(stomme)-udegips(i stedet for vindpap)-strygebat-panel.
På det seneste hus lagde vi yderligere en 45*45(isolering) mellem stommen og utegipsen.
Hos en anden kunde anvendte vi både vindpap og utegips, da kunden ville have både seler og livrem.