Er der nogen tømrerkyndig, der kan hjælpe mig med at lave en tegning af hylden på det vedhæftede billede? Hvordan tror I "konsollerna" er fastgjort? Har man lavet huller til konsollerna i hyldeplanerne, så der ikke bliver et mellemrum mellem hyldeplade og væg? Hvad tror I? Hvilke dimensioner kan være passende? Den ser jo meget massiv ud, bliver den ikke meget tung, og hvordan skal man så fastgøre den ordentligt i væggen? Vi vil have porcelæn og glas på den, måske også en mikro.
Billedet er meget lille.
Hylden ser meget enkel ud.
Jeg ville have gjort den på en anden måde.
Jeg formoder, at støtterne til hylderne egentlig er lidt mindre... Og at alt er lidt afrundet og finmalet. Ikke skarpe 90-graders brædder.
Min tolkning af det dårlige billede bliver noget i stil med følgende:
Obs, jeg kan allerede nu se, at jeg har overset: 1) hyldepladen skal stikke ud en smule på siderne... 2) sandsynligvis udsavet ved reglerne, så hyldepladerne går helt ind mod væggen.
Desværre har jeg lukket tegneprogrammet uden at gemme.
Åh, jeg skammer mig over mit bidrag, som efterfølgende slet ikke stemmer, men det kan måske få andre til at tegne lidt også.
Hylden ser meget enkel ud.
Jeg ville have gjort den på en anden måde.
Jeg formoder, at støtterne til hylderne egentlig er lidt mindre... Og at alt er lidt afrundet og finmalet. Ikke skarpe 90-graders brædder.
Min tolkning af det dårlige billede bliver noget i stil med følgende:
Obs, jeg kan allerede nu se, at jeg har overset: 1) hyldepladen skal stikke ud en smule på siderne... 2) sandsynligvis udsavet ved reglerne, så hyldepladerne går helt ind mod væggen.
Desværre har jeg lukket tegneprogrammet uden at gemme.
Åh, jeg skammer mig over mit bidrag, som efterfølgende slet ikke stemmer, men det kan måske få andre til at tegne lidt også.
Senest redigeret:
Tak alligevel! Begyndte at tro det var et utroligt dumt spørgsmål, fordi ingen svarede. Det er det måske alligevel, men det jeg mest var ude efter var, hvordan man får den ordentligt holdbar, når man har s a s konsoller, der stikker lige ud og som ikke har nogen støtte nedenunder. Hvis I forstår, hvad jeg mener...
Nok mest at det bare var svært at se billedet.
Jeg gætter på, at du kan lide det lidt ældre landlige. Ellers findes der jo letarbejdede metal-løsninger.
Der findes jo færdige træ-vinkler, som sikkert er finere formede end klodser.
1) Vælg hvordan konsollerne skal se ud. F.eks. tag ud og kigge i en tømmerbutik.
2) Find et træ til de lange regler, der matcher konsollerne.
3) Mål op, hvor hylden skal sidde på reglen. Forbor 1-2 små huller i reglen (undgå at den sprækker). Monteringslim mellem konsol og regel. Skrue bagfra, så det ikke kan ses forfra.
4) Forbor regler. Brug de rigtige skruer alt efter hvilken væg, de skal monteres på.
5) Mål, lav hyldebrætter, lim disse fast på konsollerne.
*) Eventuelt male alt før montering på væggen.
(plejer at lime vindueskarme og hyldestøtter fast i dårlige garderobestativer, så *monterings*lim og eventuelt små skruer holder godt)
Så.. Har man bare en klar idé om, hvordan det skal se ud, og hvilke træsorter man vil bruge, så er det nok ikke noget problem at få det til at holde.
Tegninger er lette, bare man kender målene
Jeg gætter på, at du kan lide det lidt ældre landlige. Ellers findes der jo letarbejdede metal-løsninger.
Der findes jo færdige træ-vinkler, som sikkert er finere formede end klodser.
1) Vælg hvordan konsollerne skal se ud. F.eks. tag ud og kigge i en tømmerbutik.
2) Find et træ til de lange regler, der matcher konsollerne.
3) Mål op, hvor hylden skal sidde på reglen. Forbor 1-2 små huller i reglen (undgå at den sprækker). Monteringslim mellem konsol og regel. Skrue bagfra, så det ikke kan ses forfra.
4) Forbor regler. Brug de rigtige skruer alt efter hvilken væg, de skal monteres på.
5) Mål, lav hyldebrætter, lim disse fast på konsollerne.
*) Eventuelt male alt før montering på væggen.
(plejer at lime vindueskarme og hyldestøtter fast i dårlige garderobestativer, så *monterings*lim og eventuelt små skruer holder godt)
Så.. Har man bare en klar idé om, hvordan det skal se ud, og hvilke træsorter man vil bruge, så er det nok ikke noget problem at få det til at holde.
Tegninger er lette, bare man kender målene
Senest redigeret:
Klik her for at svare