Jeg skal konstruere og bygge en trappe i henhold til tegningen nedenfor, men er usikker på bl.a. dimensioner.

Trappehullet er altså i alt ca. 2 x 3 m.
Detaljerne vil jeg regne ud senere, men gulv til gulv er ca. 3 meter, altså 1,5 meters stigning på 2 meters vandret trappe. Med 17 cm trinhøjde og 8 eller 9 trin, bliver dybden på hvert trin ca. 25 cm. Den del føles ret god.

Tanken er at bygge en repos med 45 x XXX mm regler. Vangerne til nederste trappe fastgøres i reglen til reposen. Vangerne til øverste trappe på samme måde, den øverste ende fastgøres i mellemlagets regler.

Trappetrin i 30 mm massiv eg? Den nederste trappes venstrekant, hvor trappetrinene skal være synlige udefra, under dem sætter vi altså en gipsplade, som går op mod trappetrinene. For at dette skal se godt ud bliver gelænderet i glas med overligger.

Det jeg er usikker på er:
1. Dimension på vangerne? Hellere overdimensioneret end omvendt tænker jeg? Limtræ 70 x 225? Jeg tror, jeg vil save hakker ud selv med dyksav og skinne.

2. Dimension på trappetrinene?

3. Dimension på stødtrinene (det skal være en lukket trappe)

Absolut fokus er stabilitet og INGEN knirken.

Hvad har I af tips og idéer? Noget jeg har overset?

Plan for en trappekonstruktion med viloplan; trappernes retning og dimensioner markeret. Trappetrin synlige fra siden på venstre væg.

Er der noget galt med forummet? Jeg har fået mail om, at mindst én person (Hempularen) har svaret på dette allerede, men i tråden ser jeg kun mit oprindelige indlæg. Mærkeligt.

Hej
Hvordan gik det med dimensionerne? Hvad kørte du med?
Skal gøre det samme og finde tråden (som var gammel som pokker) men chancerer alligevel på svar

M mrmosse sagde:
Hej
Hvordan gik det med dimensionerna? Hvad brugte du?
Skal gøre det samme og finde tråden (som var gammel som pokker), men tager chancen for et svar alligevel
Tja, ikke så gammel alligevel. Jeg valgte at bygge huset færdigt dengang uden at lave trappen til overetagen, som alligevel ikke var færdig.

Men nu, år 2020, fik jeg lyst til at færdiggøre det og tog fat i trappen igen.
Byggede repos m.m. af almindelige regler og gulvspån, valgte så mellem at save egne vangstykker ud og købe laserskårne fra snedkeri, og endte med det sidste. Tidsforbruget og vanskeligheden ved at få vinklerne helt rigtige afgjorde det. Vedhæfter billede af det, jeg bestilte.

Nu sidder vangstykkerne på plads, og jeg er i gang med at beklæde dem med gips og OSB (nedefra og op til trappen). Derefter bliver det trin- og stødtrin i 40 mm eg, men det må vente. Under byggetiden af overetagen vil jeg bare lægge et antal 45 x 220 regler som trin, så jeg slipper for at være nervøs.

Held og lykke!

Diagram af planlagt trappe med mål for vangstykket; viser stigernes højde og dybde. Vangstykker designet til overetage renovering, 2020.

Ok, godt!
Hvad var dimensionerne på vangstykkene, der blev skåret ud med laser?
Hvilket firma brugte du til det? Dyrt?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.