Jeg har et hus fra 1965, som jeg er ved at forbedre, trin for trin. Det ligger i Sigtuna kommune. Nu er turen kommet til at isolere den kolde gang. Jeg har læst en masse tips og råd om isolering, men i min uerfarenhed kan jeg ikke se, at nogen af dem rigtig passer til mit hus.
Ved huset står en stor koldgarage, lige så lang som huset, med et tag, der med lav vinkel skråner bagud. Jeg ved ikke i hvilken rækkefølge eller hvornår, tingene er ændret, men en tidligere ejer besluttede at bygge en koldgang/grovindgang. Koldgangen strækker sig inde i garagen, langs hele huset, og har en yderdør i hver ende. Taget i gangen følger garagens tag, men der er en spalte på 40 cm mellem koldgangens tag og garagens tag. Koldgangens tag skråner altså. I koldgangen er der 3 døre ind mod huset. En dør fører til vaskerummet, som derefter har en dør ind til resten af huset, en dør fører til fyrrummet (som er inde i selve huset men som kun har dør mod koldgangen) og en dør mod et lille "garderobeskab". Der er også bygget et klædeskab fra koldgangen ind i garagen, som en lille bule, men den vil jeg fjerne.
Garagen er ikke helt tæt men lukker ikke vinden ind og har en isoleret garageport. Garagegulvet er indtil videre kun grus, jeg kan ikke fikse det før næste sommer, så der kommer fugt fra jorden.
Mine overvejelser er at lægge isoleringsplader frit på loftet, lægge en dampspærre af plastfolie inde i garagen mod væggen, fastgøre den med regler, sætte isolering mellem reglerne og derefter osb-plader ind mod garagen.
Mine spørgsmål til dem, der er klogere end mig, er:
Hvor tyk isolering har jeg brug for? Jeg har tænkt mig at holde 12-15 grader i gangen.
Hvilken type isolering er passende?
Behøver jeg dampspærre/fugtspærre?
Er der noget, jeg har overset, som jeg bør tænke på?