Hej,
planlægger at bygge et 2-etagers Attefallhus, og for at få så meget loftshøjde som muligt overvejer jeg en stålbjælkekonstruktion i mellemgulvet.
Huset vil være 7.5 x 4 m, og tanken er at have en type HE (A eller B) Bjælke til 4-meter spændvidden.
Jeg kunne godt tænke mig en maksimal højde på 100 mm, altså HEA 100 eller HEB 100 bjælke.
Jeg forestiller mig, at der er 600 mm CC mellem bjælkerne.
Ovenpå bliver der soveværelse og stue (sofa bord), ved ikke hvilken vægt man skal regne med...
Antal bjælker: 7.5/0.6= 13.5 stk
Spændvidde: 3.8 m (hvis de ligger understøttet 10 cm på hver side (ca. 20 cm tyk væg)
Er der nogen, der kan hjælpe med at regne ud, om HEA 100 er tilstrækkeligt?
Med venlig hilsen
Fredrik
planlægger at bygge et 2-etagers Attefallhus, og for at få så meget loftshøjde som muligt overvejer jeg en stålbjælkekonstruktion i mellemgulvet.
Huset vil være 7.5 x 4 m, og tanken er at have en type HE (A eller B) Bjælke til 4-meter spændvidden.
Jeg kunne godt tænke mig en maksimal højde på 100 mm, altså HEA 100 eller HEB 100 bjælke.
Jeg forestiller mig, at der er 600 mm CC mellem bjælkerne.
Ovenpå bliver der soveværelse og stue (sofa bord), ved ikke hvilken vægt man skal regne med...
Antal bjælker: 7.5/0.6= 13.5 stk
Spændvidde: 3.8 m (hvis de ligger understøttet 10 cm på hver side (ca. 20 cm tyk væg)
Er der nogen, der kan hjælpe med at regne ud, om HEA 100 er tilstrækkeligt?
Med venlig hilsen
Fredrik
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ja, HEA 100 er tilstrækkelig. Nedbøjningen ligger på grænsen. Det er dog ingen billig løsning. Stålet koster over 20 000 kr.
Ok, tak
har du lidt mere detaljer omkring beregningen, hvor meget last og hvilken nedbøjning bliver det omtrent?
begyndte at kigge i denne tabel men har ikke helt lykkedes at læse ud nedbøjning osv...
https://ssabwebsitecdn.azureedge.ne...truktionstabeller-2018-2.pdf?m=20191010080905
Mvh
Fredrik
har du lidt mere detaljer omkring beregningen, hvor meget last og hvilken nedbøjning bliver det omtrent?
begyndte at kigge i denne tabel men har ikke helt lykkedes at læse ud nedbøjning osv...
https://ssabwebsitecdn.azureedge.ne...truktionstabeller-2018-2.pdf?m=20191010080905
Mvh
Fredrik
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg regnede med en udbredt last på 2 kN/m og en maksimal nedbøjning på 7,4 mm. Anvender jeg svajkriteriet bliver resultatet lidt over 1,5 mm. Ståltabellerne plejer ikke at være anvendelige for så små laster.
Klik her for at svare