Jeg skal bygge et tag over vores terrasse og tænkte på at bygge det hele selv, men jeg er lidt usikker på hvilke dimensioner jeg skal vælge for reglerne. Vi kommer til at bruge limtræ og taget vil være 10 eller 16mm kanalplast. Kan nogen give et tip?

Taget skal række ca. 4,5m ud fra huset med en bredde på ca. 7m. Yderst har jeg mulighed for at bruge stolper med ca. 6m cc, og i disse to stolper tænkte jeg at fastgøre den ydre bærelinje. Stolperne er 95x95. I den ydre bærelinje, er det nok med 56x225mm eller 56x270mm eller skal man op til næste som jeg tror er 66x315mm?

Hvilken tykkelse på kanalplasttaget er bedst at vælge? Vi kommer ikke til at have nogen vægge/glas.

Västra Götaland kan være alt fra Tiveden til Bohuskysten, ret stor forskel når det gælder snelast. Angiv stedet. Dimensionerne på den forreste bærende bjælke, som du har angivet, virker alt for små. Snarere handler det om 90x405. Meget afhænger af snezone og husets tag, om der f.eks. er risiko for snesamlinger. Skal du ikke have nogle vægge, er der vel ingen grund til at vælge 16 mm?

J justusandersson sagde:
Västra Götaland kan være alt fra Tiveden til Bohuskysten, ret stor forskel når det gælder snelast. Specifikér stedet. Dimensionerne på den forreste bærende bjælke, som du har angivet, virker alt for små. Snarere handler det om 90x405. Meget afhænger af snezone og husets tag, om der er risiko for snemasser f.eks. Hvis du ikke skal have nogle vægge, er der vel ingen grund til at vælge 16 mm?
Netop, glemte at nævne, at vi bor i Göteborg. Tak for svaret! Ok, men hvis vi sætter en tredje stolpe cirka i midten, hvordan kan man så tænke med dimensionen på den forreste bærende bjælke? Angående tagets tykkelse; lidt sådan tænker vi også (at 10mm bør være tilstrækkeligt) men spekulerer på, om der er nogen grund, som vi ikke har tænkt på...?

Kanalplasttag bliver ikke smukkere af at blive tykkere. Den eneste grund jeg kan komme på er bedre varmeisolering, og det er jo ikke aktuelt. Sætter du en stolpe i midten, går det fint med 56x225.

J justusandersson sagde:
Kanalplasttak bliver ikke smukkere af at blive tykkere. Den eneste grund, jeg kan tænke mig, er bedre varmeisolering, og det er jo ikke aktuelt. Sætter du en stolpe i midten, går det fint med 56x225.
Ok tak igen for svar! Og de tværgående regler fra huset ud til bærende bjælke, hvilken dimension er passende der, tror du? Kan man fastgøre dem i bærende bjælke med fransk skrue, eller skal man bruge universalskrue (som i billedet)? Vi vil helst undgå bjælkesko der på grund af æstetikken.

Illustration af universalskruv brugt til tilslutning af sekundærbjælke til primærbjælke, med skruer skruet skråt ind i limtræet.

Universalskrue med øvre og nedre gevind til to træstykker, ledsaget af Torx bit.

Senest redigeret:
Det er for lang spændvidde for almindeligt konstruktionsvirke, ikke engang hvis c/c afstanden sættes til 600 mm. c/c 1200 mm 90x225, 600 mm 56x225. Universalskrue går sikkert godt, husk at belastningen ved fastgørelsen kan være adskillige hundrede kilo.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.