Hej!
Håber jeg valgte det rigtige forum.

Jeg vedhæfter et billede og håber at få kloge svar på mine overvejelser. Jeg har fået en kulvert nedgravet mellem to bygninger, men hullet i væggen hvor kulverten kommer ind i bygningen blev aldrig forseglet før grøften blev fyldt igen, resultatet blev at meget vand løber ind i bygningen gennem det åbne hul.

Mit spørgsmål er, hvilken mørtel bør jeg bruge for at forsegle dette indefra, og er der noget specielt jeg bør tænke på?

Bygningen skal drænes og tætning udefra kan gøres i forbindelse med det, men jeg vil dog gerne have det så tæt som muligt så jeg slipper for alt for meget vand i kælderen ved kraftige regn.

Taknemmelig for tips til hvilken/hvilke mørtel og metoder der er mest passende for at få det så tæt som muligt indefra!

Mvh
Jon

• Hul i en blå væg med en rørførende kulvert stikker ind, omgivet af fugtindtrængning.
  • Rør går gennem et hul i en blå væg med synlige sprækker og ujævnheder omkring røret.
Vask grundigt og brug fugeskum.

mexitegel mexitegel sagde:
Vask rent ordentligt og brug fugeskum.
Holder fugeskum ordentligt tæt? Et spørgsmål mere, kan man pudse overfladen senere for at få en "pænere" overflade eller er det kun fugeskum, du anbefaler?

D
Vi former og støber med expanderbeton, når fjernvarme er ført ind, det eneste som er tilladt fra energiselskabet.

• Synes
JoDu80
  • Laddar…
Ja, fogskummet ekspanderer og fylder derfor alle små hulrum. Det bliver nok endda mere tæt end hvis du pudser, fordi det er svært at få mørtel helt tæt indefra. Hvorfor man ikke tætnede ordentligt inden man genfyldte skakten, kan man jo undre sig over. Kun at tætte indefra bliver aldrig godt.

Hullet til PEM-slanger ser for stramt ud til at tætte på en fornuftig måde, men det kan måske gå nogenlunde med en eller anden tætningsmasse, f.eks. tec7, men som sagt burde hullet have været større.

D Drburr sagde:
Vi former og støber med expanderbeton når fjernvarme er lagt ind, det eneste der er tilladt fra energiselskabet.
Tak for tip, skal tjekke det ud! Behøver man gøre mere forberedelse end at fjerne alt løst beton inden? Og kan man lægge et lag puds på expanderbetonen for at få en pænere overflade indvendigt?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.