I morgen skal vi begynde med dette job, og vi har rådført os med et antal personer og fået forskellige svar, så derfor tjekker vi en sidste gang på dette eminente forum, før vi går i gang:

Forudsætninger:
Mellemstrøer:
med bjælker 75x215mm cc:600mm
kolvas med 45x170mm cc:300mm
Spånplade 22mm sporet til plader og vandbåren 17mm gulvvarmeslange

Spørgsmål:
Tanken var at lægge 15mm gulvgips, men da der er store niveauforskelle i strøerne (type 20-40mm jævnt fordelt hældning = gammelt hus) er spørgsmålet, om vi skal kile forskellen op eller bruge fiberforstærket flydespartel samt evt. armeringsnet.

Ovenpå dette skal vi lægge 300x600 mm klinker.
Håber ikke alle professionelle er på ferie og kan give os råd i løbet af aftenen.
Tak.

Hvis man vil have et gulv i vater, virker det i hvert fald for mig selvklart at fikse dette UNDER spånpladen. Det gøres bedst ikke ved at kile, men ved at fastgøre ekstra brædder på de eksisterende gulvbjælker. De ekstra bjælker I lægger i, monteres jo passende i den rigtige højde fra starten.

Et eller andet sted herhjemme har jeg skruet 28xet-eller-andet på siderne af en bjælke, der gav efter på midten. Det bliver stabilt og godt.

Det er betydeligt billigere at fikse et skrånende gulv på bjælkeniveau end at gøre det med flydespartel senere. Og meget nemmere.

Givet den konstruktion I laver, er glespanel i stedet for sporet spånplade en prisværd løsning. Men måske er de sporede spånplader allerede indkøbt? Hvis det er en mindre overflade, spiller det vel heller ingen rolle...

• Synes
Backavagen
  • Laddar…
Smart løsning. Den havde vi ikke fundet ud af, men 28x et-eller-andet lyder lidt svagt? Passer det virkelig? Spårad spånskiva er desværre allerede indkøbt, derfor kører vi med det, og det drejer sig om 28 kvm. Tak for info og hav en dejlig aften.

28 virker godt. Sådan så det ud i min gang:

pict535.jpg

Men hvis du ikke stoler på det, kan du jo altid gå en dimension op. 34 mm måske det bliver så. Det går også godt...;)

Det ser rigtig godt ud, men vi skal jo også kolva kolvet cc300, og vi har ingen lyst til at tage hver mellemstykke ud?? Har du en mere smart løsning på dette?

Ok, det bliver kedeligt.

Når du siger kolva gulvet mener du at sætte stykker vinkelret på de eksisterende reglar?

Hvor stor er spændvidden på bjælkelaget, dvs længden på bjælkerne?

Hvorfor ikke lægge hele bjælker parallelt med de gamle, så cc30 opnås? Sådan har jeg gjort i køkkenet, det er ikke så besværligt...

Yderligere et alternativ er faktisk at ignorere kolvningen, forlænge så bjælkerne er i niveau, lime og skrue gulvspånet, lægge rør, helime gulvgipset. Dette giver en konstruktion, der er tilstrækkelig bøjestiv.

Eneste hage ved det er, at man skal bruge speciallim (typ Maxit Serpo 616, Ardex Ardurit S48, Lip Flexicol og alt hvad de hedder) som er dyrt. Det bliver flere tusindlapper på 28 kvm.

Ja, vi mener stykker vinkelret mod eksisterende regler. Spændvidden er alt for stor til at tage ud hver mellemstykke.

Vi har allerede den type speciallim, du anbefaler, men eftersom vi vil bruge en sporet spånplade, tror min mand ikke, at dette vil blive tilstrækkeligt stabilt (derimod hvis vi havde brugt glespanel... så havde de formentlig været tilstrækkelige) Sorry, det ser ud til at være en hård nød at knække... Nogle andre tips...

Hvis I allerede har købt limet, er det vel fornuftigt at udnytte den investering til maks.

Ignorer arbejdet med at sætte lægter, det er et lortearbejde, som ikke er til nogen nytte i så fald. Sæt nogle lidt her og der måske.

Sporet spånplade anses for at have samme bæreevne som almindelig gulvspån - man skelner ikke mellem dem i holdbarhedssynspunkt.

Glespanel har ikke samme bæreevne som gulvspån (sporet eller ej). Bruger du glespanel, kræver det dobbelt fuldlimet gips, og bjælker med cc30.

Jeg synes, løsningen virker klokkeklar, god og klar! Mindre arbejde for jer, og I bruger kun ting, I allerede har, bortset fra lidt ekstra brædder til at sætte på siden af bjælkerne. Hvad går det egentlig i stå på?

I kan jo i princippet ikke rette gulvet op på en fornuftig måde og samtidig lægge lægter (fire cm flydespartel over et stort område bliver uforholdsmæssigt dyrt).

Undskyld en skeptiker (=manden), men bliver det stabilt nok til at lægge klinker uden kolvning (alle, som vi har talt med, har anbefalet kolvning, men forskellige løsninger vedrørende det øvre lag)? Er du en professionel eller en glad amatør? :o) Misforstå mig ikke, du virker til at vide, hvad du taler om, men når man arbejder med sin livs investering, vil man jo ikke begå nogen fejl. Håber du forstår...!

Du må gerne komme og hoppe på mine gulve og se om de holder. Hele familien i et fint tandemhop.

Jeg er en glad amatør. Oftest. Nogle gange er jeg også sur som en karl.

Opgaverne er dog ikke helt grebet ud af luften, og hvis man vil have lidt mere professionelle tips, kan man nok læse omtrent det samme et andet sted på forummet, hvor et næsten helt rigtigt professionelt har opsummeret sagen på en fin måde:

http://www.byggahus.se/forum/badrum/63291-lite-allmaen-information-foer-badrumsrenoveraren.html

Nu når I er så vedholdende, blev jeg lidt ekstra nysgerrig på konstruktionen. Kigger man på wirsbos anvisninger, ser det faktisk ud til, at man har skærpet kravene, siden jeg talte med dem. Nu står der cc30 på bjælkerne + hel-limet gulvgips i tørre rum. Tidligere gik det godt at have cc60, hvis man limede. Intet er sandt for evigt, tilsyneladende.

Så hvis det er plader fra Wirsbo, er deres instruktion tydelig (?) og den siger, at I skal lægge en bjælke til, så det bliver cc30 og derefter spån + gips......

Ok?

MathiasS sagde:
nästan helt riktigt proffs
Say what? :)

Kortlingernes (kolvningens) funktion kunne være at forstærke bjælkelaget, så selve bjælkerne får mindre nedbøjning ved at hjælpe med at fordele lasten fra en bjælke til de omkringliggende. Men kortlingerne er bestemt ikke nødvendige for selve gulvets nedbøjning mellem bjælkerne, hvor det fungerer med op til c/c 600, selvom jeg gerne ville have lagt dobbelt gulvgips (som Mathias beskriver, at man gør når man har spredt panel), når det er en sporet plade med plader.

Om I har brug for kortling eller ej, afgøres altså af dimensionen på bjælkerne og afstanden mellem deres opbakning, men det er ikke nødvendigt, hvis bjælkelaget er korrekt dimensioneret.

Tak for alle indlæg, det virker jo unægteligt som om du ved, hvad du taler om. Vi har nok besluttet os for at bruge 28x120 på hver side af den eksisterende bjælke samt kortling på 45x120 på cc 300. Det er måske overdimensioneret, men det føles OK for os. Det bliver vel godt? Livet er fyldt med kompromiser... Det ville jo i og for sig være sjovt med et tandemhop med familien, men vi har ikke tid lige nu. Vi bygger om i ferien...

Selvfølgelig bliver det godt, men det er bestemt overdimensioneret. Hvis I nu absolut vil have c/c 300, så går det sandsynligvis meget hurtigere at lægge ekstra bjælker mellem og parallelt med de eksisterende, som Mathias siger.

jon_h sagde:
Say what? :)

Kortlingarnas (kolvningens) funktion skulle kunne være at forstærke bjælkelaget, så selve bjælkernes nedbøjning mindskes ved at de hjælper med at fordele lasten fra en bjælke til de nærliggende. Men kortlings behøves definitivt ikke for selve gulvets nedbøjning mellem bjælkerne, der fungerer det med op til c/c 600, selvom jeg gerne havde lagt dobbelt gulvgips (som Mathias beskriver at man gør når man har glespanel) når det er spåret plade med plader.

Om I har brug for at kortle eller ej afgøres altså af dimensionen på bjælkerne og afstanden mellem deres opbakning, men behøves ikke hvis bjælkelaget er korrekt dimensioneret.
Javafasen jeg ved jo ikke rigtig hvad du pusler med om dagene. Du sidder måske bare og gætter præcis som jeg.

Alvorligt talt - da jeg lagde mine gulve for et par år siden (og valgte glespanel+dobbeltgips) er jeg helt sikker på at alternativet var spåret plade + limmet gips på cc60. For mig faldt det på at jeg syntes spårede plader var for dyre. Hvornår skærpede man sin instruktion (wirsbo i dette tilfælde)? Det må have sket for nylig?

Wirsbo siger at deres spårede plade:

Uponor Gulvvarmespånskive 17 opfylder kravene for
gulvspånskiver i BKR og NKB produktregler for samling
af kortskaver mellem regler. Anvisningerne gælder
for gulvspånskiver til boliger og anden varigt
opvarmede lokaler i klimaklasse 0 og 1. Dvs, op til
65 % relativ luftfugtighed, med udspredt nyttelast
højst 3 kN/m2 og med punktlast højst 1.5 kN.

Opfylder den så ikke samme krav som en "almindelig" gulvspånskive?

Nej, selvfølgelig kan du ikke vide, hvad jeg arbejder med. :)

Jo, spånpladerne i sig selv ligger måske i nærheden af samme bøjestivhed som almindelige gulvspånplader, selvom det ville lyde underligt i mine ører, men det er netop dette med pladerne, der gør, at jeg ikke er sikker på, om limningen klarer samme forskydningskræfter som når man limer mod almindelig gulvspån, og derved om gipsens bøjestivhedsforstærkende funktion bliver lige så god som med almindelig spån. Jeg plejer at ville øge margenerne lidt ved at bruge dobbeltgips, men mange har sprunget det over, og det ser ud til at fungere alligevel.

Edit: Flytter tråden til byggeteknik, den passer bedre der.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.