Hej alle kyndige!
Anlægger ny have. I foråret havde vi en fyr, der fordelte muldjord og grus samt satte sokler til et hegn langs vores grundgrænse mod gaden. Da jeg er nybegynder i sådan noget, tænkte jeg ikke på at specificere, hvilken størrelse på stolper vi skulle have. Nu når hegnet skal bygges af mig, indser jeg, at jeg aldrig ville have valgt så små stolpesko... bliver stolper 70x70 overalt, selv hvor porten med rosenbue skal være (ca. 90 cm bred). Afstanden mellem soklerne er 185 cm...

Vil dette overhovedet fungere? Jeg er bange for, at det vil se spinkelt ud og ikke holde på vores meget blæsende grund. Jeg ville også udseendemæssigt have foretrukket brede "synlige" stolper og et hvidt bræddehegn mellem stolperne.

Kan man på en eller anden måde snyde ved at sætte 70x70 i de eksisterende sokler og beklæde dem, så de ser kraftigere ud og øger stabiliteten? Eller er det at skifte alle soklerne, der gælder i så fald?....

Hvad er det for plinter?
Billede af overdelen med beslaget letter svaret.

Hvor højt vil hegnet være?
Hvor tæt vil hegnet være?
Vil porten mest være lukket eller åben?

Vi har 70*70 stolper med c/c-målet 2200 mm, på to steder er c/c-målet 4400, hegnet er 900 højt og spilerne dækker 50%. Den del, hvor der er faste stolpejern i plinterne, står hegnet stabilt, hvor vi har justerbare stolpesko i plinterne (gevindstang), der "svajer/flagrer" hegnet, fordi gevindstængerne bøjer sig.

Hvis du vil have udseendet fra lidt kraftigere stolper, er det nok både nemmere og bedre at bruge 95x95-stolper og udskære til beslagene nederst, end at brædde ind 70x70-stolper.

Åh hvilken smart idé! Det har jeg slet ikke tænkt på! Tror du stabiliteten bliver ok?

Hvordan gør jeg det nemmest? Har en kap/geringssav, rundsav, stiksav, stemmejern og fukssvans...

Tegn på stolpen, sav nogle snit med rundsaven så du får dybden rigtig, så stemmer du materialet væk

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.