14,342 læst ·
11 svar
14k læst
11 svar
Hjælp, håndværkerne har brudt op og boret i eternitpladerne i kælderen
Hej vi har renoveret huset, og vv-folkene skulle udskifte nogle rør og stammer. Nu er dette gjort, men de var ikke særlig forsigtige og har brudt flere af de eternitplader, vi har i loftet i kælderen. På et par steder har de lavet nye huller. De har også revet i isoleringen (sandsynligvis asbest i dem også) på flere gamle rør.
Desværre har jeg ikke tænkt på dette før langt senere, og jeg har haft både vasketøj og andre ting dernede.
Er jeg færdig nu? Skal alt tøj brændes?
Hvad gør jeg med evt. resterende støv fra byggearbejderne?
Bør jeg tage alle plader ned, der er revnede eller påvirkede på nogen måde?
Hvor henvender man sig for at få professionel hjælp?
Kan man måle asbestniveauet i huset på nogen måde?
Desværre har jeg ikke tænkt på dette før langt senere, og jeg har haft både vasketøj og andre ting dernede.
Er jeg færdig nu? Skal alt tøj brændes?
Hvad gør jeg med evt. resterende støv fra byggearbejderne?
Bør jeg tage alle plader ned, der er revnede eller påvirkede på nogen måde?
Hvor henvender man sig for at få professionel hjælp?
Kan man måle asbestniveauet i huset på nogen måde?
Eternitplader i kælderloft? Tror jeg i øvrigt ikke, men hvis det er tilfældet, så er der ingen risiko ved at have sprækkede plader siddende, det er støvet, der frigøres i øjeblikket, man bryder dem, som er skadeligt..
Er det ikke sådan, at du har "cementbehandlede" træfiberplader? Nogen anden ved sikkert bedre, hvad de hedder..
Er det ikke sådan, at du har "cementbehandlede" træfiberplader? Nogen anden ved sikkert bedre, hvad de hedder..
Tak for svaret! Det er eternit, ifølge besigtigelsesmanden og flere andre...
Skal jeg bare lade det være så? Bør man ikke i det mindste forsegle de brudte ender på en eller anden måde? Male dem?
Skal jeg bare lade det være så? Bør man ikke i det mindste forsegle de brudte ender på en eller anden måde? Male dem?
Der er ikke noget mærkeligt ved eternit i kælderloftet. Det sidder der, hvis man har brugt rummet som fyrrum. Har selv haft det sådan her i huset, nu er alt væk.
Hvad angår risikoen ved asbest, så er det blevet diskuteret hundrenittenogtyve gange tidligere, så det er måske ikke så meget at gentage.
Hvad angår risikoen ved asbest, så er det blevet diskuteret hundrenittenogtyve gange tidligere, så det er måske ikke så meget at gentage.
ok, men hvordan ved jeg, at fibrene, der løsnedes under arbejdet, ikke stadig er i huset? Er det nok bare at rengøre og lufte ud grundigt?
Og hvad gør jeg med det vasketøj, der blev støvet? Er det nok at vaske det igen for at fjerne evt. mikroskopiske fibre?
Og hvad gør jeg med det vasketøj, der blev støvet? Er det nok at vaske det igen for at fjerne evt. mikroskopiske fibre?
Vi har fliser i næsten hele kælderen... Så det er ikke kun i fyrrummet, men også i garage, depot, gange, bryggers, toilet, mm. Steder hvor man opholder sig dagligt.
Det ville være rart at rense hele kælderen, som du har gjort. Men jeg må nok undersøge nogle firmaer på grund af omfanget.
Det ville være rart at rense hele kælderen, som du har gjort. Men jeg må nok undersøge nogle firmaer på grund af omfanget.
Jeg tror ikke det er meget farligt med lidt asbest. Farligt bliver det for den, der får i sig meget: altså den, der over en længere periode arbejder med at bryde asbestplader løs, eller skifte bremser som indeholder (indeholdt) asbest.
Fibrene, der er løsnet, er sikkert stadig i huset. Sandsynligheden for, at du får problemer med denne mikroskopiske mængde asbestfibre, er meget lav.
Hvis du vil rengøre lidt selv, kan det være en idé at leje en støvsuger med passende filtre (din egen støvsuger spreder bare asbesten yderligere).
Tøjet vil jeg hænge ud til luftning, måske vaske det, og så er det godt med det.
Hvis du vil hyre professionel hjælp til sanering, bliver det sandsynligvis ret dyrt. Det skyldes, at en, der arbejder professionelt med asbest, har mange regler at overholde, regler som ikke rigtig er relevante for én, der gør det selv en gang i livet.
Det er ikke specielt besværligt at tage pladerne ned selv. Man tager søm for søm og sørger for, at pladerne forbliver så hele som muligt. Sørg for, at pladerne er våde, så støver det mindre, hvis de alligevel går i stykker. Brug engangstøj og ansigtsmaske. Afskærm områder, du ikke skal sanere. Luft ud.
Hvis du vil rengøre lidt selv, kan det være en idé at leje en støvsuger med passende filtre (din egen støvsuger spreder bare asbesten yderligere).
Tøjet vil jeg hænge ud til luftning, måske vaske det, og så er det godt med det.
Hvis du vil hyre professionel hjælp til sanering, bliver det sandsynligvis ret dyrt. Det skyldes, at en, der arbejder professionelt med asbest, har mange regler at overholde, regler som ikke rigtig er relevante for én, der gør det selv en gang i livet.
Det er ikke specielt besværligt at tage pladerne ned selv. Man tager søm for søm og sørger for, at pladerne forbliver så hele som muligt. Sørg for, at pladerne er våde, så støver det mindre, hvis de alligevel går i stykker. Brug engangstøj og ansigtsmaske. Afskærm områder, du ikke skal sanere. Luft ud.
MathiasS, jeg så dit indlæg om panik i den anden asbest-tråd... (http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/146793-asbest-i-ventilationen.html) og det analysen passer bestemt på mig.
Årsagen til min panik er dog mest, at min kæreste, mine børn og jeg har rendt rundt i rodet dernede i et par måneder. Så vi har sandsynligvis allerede fået en hel del ind... jeg føler mig fandens dårlig for ikke at have været opmærksom på dette.
Årsagen til min panik er dog mest, at min kæreste, mine børn og jeg har rendt rundt i rodet dernede i et par måneder. Så vi har sandsynligvis allerede fået en hel del ind... jeg føler mig fandens dårlig for ikke at have været opmærksom på dette.
eternitplader er ikke brændbare, tåler fugt, er slidstærke. Tænk dig om en ekstra gang, inden du begynder at rive det halve hus ned. Og erstatte eterniten med hvad? Gips med papoverflade, som let mugner i fugtige rum som fx bad, vask, garage. Så har du anskaffet dig et andet materiale, der måske skal mugrens i fremtiden...Volume Master sagde:
Mal, tapetser over pladerne i stedet, så er risikoen væk.
gaia
Klik her for at svare