Desværre er dine smarte skitser ikke selvforklarende. Plantegninger over kælder og stueetage er absolut nødvendige. Ligeledes en sektion gennem væggen, der skal fjernes.
Sorry, undskyld mine gamle tegninger.... Stort tak for at I alligevel sender kommentarer for at hjælpe mig!!
Her kommer nogle flere, som jeg håber forklarer, hvordan det skal blive tænkt!
Kælder med udgravning i grønt.
Plantegning på etagen over kælderen, som skal graves ud. Den nye bjælke markeret i rødt.
Ovenfor ser man den gamle garage, som er tænkt at skulle blive større. Bjælken skal erstatte den eksisterende garagevæg og den korte bjælke, der er i dag.
Dette er nok mere en sag for @bossespecial end for mig. Et par spørgsmål alligevel. Jeg forstår ikke, hvad den øverste sektion laver her? Den opgiver jo en helt anden udførelse. Hvad har du tænkt at gøre med ydervæggens fundament? Den som i dag består af betonbjælker på søjler? Hvis vi ser bort fra disse overvejelser, føles tanken om en stålbjælke alligevel ret tvivlsom. Det drejer sig om mindst en HEA 260, som i den aktuelle længde vejer ca. 600 kg. Jeg har svært ved at se, hvordan man med rimelige metoder skulle kunne få den på plads. En midtsøjle ville lette det betydeligt. Med en midtsøjle bliver limtræ jo også fuldstændig muligt. Meget lettere at håndtere i den givne og vanskelige situation.
Undskyld mine dårlige og gamle tegninger.
Jo mere jeg tænker på dette, og ret mig gerne, hvis jeg tager fejl.
Men bjælkerne skal kun bære gulvet ovenover, dvs. køkkenet:
Vægt fra taget med sne er konstrueret i dag til at gå ned i ydervæggene, og sådan vil det også være fremover.
Bjælken og væggen, der er under køkkengulvet i dag, bærer gulvet, og desværre har man samlet træreglerne på midten, hvor den gamle garagevæg står under.
Reglerne er 3+3 meter:
Så den nye bjælke skal sikre, at disse samlinger i træreglerne ikke ændres.
Jeg tænker på, at man måske indsætter to mindre bjælker. Rummet er knap 6 meter bredt.
Så bliver der knap 2 meter mellem væg - bjælke - bjælke - væg.
Samlingerne i reglerne vil så hænge i midten mellem to jernbjælker, ca. 1 meter fra bjælkerne.
Oppe i køkkenet ville de være placeret cirka sådan her:
Rød bjælke er de nye, og orange er den gamle væg+gamle bjælke.
De nye bjælker vil svigte på 9 meter, så klart, og man vil være nødt til at kompensere for dette.
Men lasten på bjælkerne burde man kunne regne med ca. 100 kg pr. meter, eller er det helt forkert?
Det er klart, at med dobbelte bjælker kan du gå ned noget i dimension. Men du ender alligevel på mindst HEA 240, som vejer 500 kg, når den er 8,5 m lang.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.