Skal rive bærende væg på 6m på en halvanden planer..
Har fået mål på limtræsbjælke 115x630 skulle kunne bruges, men er ikke en mulighed, da lofthøjden er 240 og ville slå i hovedet hver gang jeg passerer.
Nu til problemet, ifølge manden der tegnede huset, skal stålbjælken klare mindst 8kn/m for at være på den sikre side og regne med 10kn/m. Byens stålgrossist regnede på dette med lidt oplysning om huset og kom frem til en HEA bjælke på 400mm!!!! Nødvendigt? Er jo gigantisk vejer 750kg. Der findes "huskeregels tabel" på nettet, og ifølge den svarer en 115x630 limtræ til HEA 240 ikke en 400...
Ret mig, hvis jeg tager fejl, men det lyder meget? Havde der været en konstruktør heroppe i skoven, havde jeg hyret en, men der findes ikke..
Så hvis nogen erfaren kan regne lidt eller tipse mig om en konstruktør via telefon ville det være rigtig godt.
Husets bredde: 9200mm
Taghældning: 38 grader
Bærende væg: 6m
Mål mellem spær: 1200
Bor i Arvidsjaur så ligger der jo en meter sne på taget om vinteren.
Hvis jeg antager, at "karln som ritade huset" havde styr på det, og du dermed får ca. 6 ton udstrakt last (10kn/m), så kan du klare dig med en HEA220.
Jeg har dimensioneret mod nedbøjning, som jeg har sat til maks. 15mm (spændvidde/400), bjælken kan altså klare betydeligt mere last før plasticering.
Bemærk dog, at denne beregning helt baserer sig på oplysningen 10kn/m; hvis den ikke stemmer, så gør min konklusion det heller ikke.
Målet lyder helt urimeligt. Jeg er dog ikke konstruktør.
Men hvordan ser det ud, du skriver om snelast osv. Men oftest føres den jo ned på ydervæggene via spær. Er din konstruktion sådan, at bjælken virkelig skal tage en del af snelasten også?
Vi har stålbjælke i mellemdækket (2 plans hus), i en tilbygget del som er ca 5 x 8m. Bjælken har ca 5m spændvidde, og bærer last fra 4m gulv til hver side.
Det er en HEA 180 bjælke i vores tilfælde.
Nu har vi i og for sig to bjælker, der er med ca 2m, imellem. Men det skyldes en trappe, der kommer op lige der, hvor bjælken skulle have gået. Fra starten var der en bjælke indtegnet. Det blev ændret til en på hver side af trappen, men dimensionen blev ikke ændret.
Du har jo dels lidt længere spændvidde, og større bredde, som giver mere last på bjælken. Så du har måske brug for lidt mere end en HEA180. Og OM lasten fra ydertaget virkelig kommer ned på denne bjælke, så har du måske brug for betydeligt mere. Men i så fald er sandsynligvis også den grove limtræsbjælke for svag.
Vi har en limtræsbjælke i kippen på den pågældende tilbygning. Hvis jeg husker rigtigt, er den 470mm høj (5m lang). Men som sagt, dette er i Stockholm, mindre snelast. Og lidt mindre spændvidde end i dit tilfælde.
Tak for det hurtige svar!
Jo, jeg stoler på pensionisten. Absolut minimum 8kn/m men føler mig tryggere ved at overdimensionere et trin, da man alligevel bygger, så det holder til al vores sne.. Lad os sige, at jeg bruger en 220/240, er det muligt at sætte træ i hver ende, eller skal det være stål ned til betonen? Har været i kontakt med forskellige personer, og alle siger noget forskelligt..
Synes også det lød så urimeligt, derfor var jeg nødt til at undersøge det nærmere. For skal jeg sætte en 400, så må det blive andre løsninger i stedet.. Som du siger, så tager ydervæggene selvfølgelig noget af vægten fra sneen, bjælken (væggen) tager ikke det hele alene.
Tak for hurtigt svar!
Jo, jeg stoler på pensionisten. Absolut minimum 8kn/m, men det føles tryggere at overdimensionere et hak, da vi alligevel bygger, så det holder til al vores sne.. Lad os sige, at jeg går efter en 220/240, er det muligt at sætte træ i hver ende, eller gælder det stål ned til betonen? Har været i kontakt med forskellige personer, og alle siger forskelligt..
Jeg ville have sat stålstolper (men jeg er også maskiningeniør), men det fungerer også med træ, så længe man dimensionerer korrekt. Men husk, at betonfundamentet skal kunne klare op til 3 ton last ved hver stolpe også.
Jeg har en 5400 mm lang HEA 200 bjælke, som erstatter skillevæggen over min stue/spisestue, som går på tværs af hele huset. Bjælken er placeret i loftbjælkelaget og er derfor ikke synlig.
Loftet er mest til opbevaring med bogreoler og andet "skrammel", og enkelt indrettet. Det hele føles dog meget stabilt.
Spændvidden på tagspærene er 8400 mm til yderkant ydervægge.
Angående betonpladen var oplysningerne usikre fra 80-tallet om de var 6-7 cm eller 10 cm tykke. I hvert fald har jeg tænkt mig at lægge en ordentlig stålplade under for at minimere punkttrykket som opstår.
Tænkte faktisk ikke mere over det, men hvad kan en betonplade holde til?
6 meter spændvidde og 10 kN/m i linjelast giver dig en HEA220 hvilket giver 15 mm nedbøjning.
Hvis du kan acceptere 22 mm nedbøjning, er en HEA200 tilstrækkelig.
Hej
Jeg sidder og prøver at regne ud, hvilken bjælke jeg har brug for i min kælder, som skal graves ud.
Der er mange ting at holde styr på efter man har læst her og i andre tråde.
Er der nogen, der har erfaring og kan hjælpe mig i den rigtige retning?
Bjælken vil altså blive næsten 9 meter lang.
Bjælken skal sidde der, hvor skillevæggen (langsiden som skal fjernes) i dag bærer overetagen:
Før:
For at kunne svare på dette, er der brug for nogle tegninger af huset samt hvor i landet huset ligger for at kunne beregne, hvilke belastninger der påvirker bjælken. Generelt er 9m meget langt for en fritliggende bjælke, hvilket vil gøre, at den bliver meget høj. Du bør nok overveje at placere en søjle under bjælken.
Ja, det bliver en lang bjælke. 9 meter er lang spændvidde.
Det ville være ærgerligt, hvis man skal sætte en søjle i midten, lidt af forhåbningen var at kunne spille bordtennis i kælderen.
Huset står i Stockholm.
I rummet over kælderen er der køkken og sofagruppe.
Ingen bærende vægge.