Står i valget og kvalet og ved ikke hvad vi skal gøre. Vælge det billigere eklamellgulvet fra Byggmax eller det dyrere fra Tarkett eller Kährs? Det er præcis samme tykkelse på gulvene og de ser ens ud. Nogen med erfaring??

Jeg lagde ByggMaxgulv i vores tidligere lejlighed og kan vel sige, at det ville jeg ikke lægge i vores hus. Problemet var, at en del af stykkerne ikke var helt lige, så der blev let sprækker i gulvet. Så syntes jeg ikke, at mønsterpasningen blev rigtig god med ByggMaxgulvet.

Var det 14mm-gulvet i tometerslængder..?

Jeg taler om deres 15 mm eklamellgulv. Nå, var de skæve? Må hellere ringe svogeren, som lagde det for nylig... Nej, det jeg undrede mig over først og fremmest var, om der var nogen forskel kvalitetsmæssigt. Lægger du mærke til det?

...selv ville jeg vælge et Kährs endda før et Tarkett... Jeg har lagt meget 14mm af begge, og min personlige erfaring er, at Kährs er bedre (og er lettere at lægge). Vi taler her om traditionelle limfogsgulve (ikke "woodlock").

JoGi

Tak for svaret! Vi er faktisk i gang med Kährs lige nu, da vi har det på overetagen.

I 9 ud af 10 tilfælde er prisen en afspejling af kvaliteten. Da konkurrencen inden for de fleste brancher er benhård, er det svært at tage en "overpris", medmindre du kan tilbyde noget ekstra.

ByggMax har for det meste lave priser, men hvad er resultatet? Køber du f.eks. tømmer der, vil du opdage, at du står og sorterer cirka 60% af alle brædder fra på grund af skader osv.

Byggmax lamelgulv er godt i rum, hvor du ikke har noget slid, eller hvor det ikke gør noget, at mindre stykker af laminatet frakobles, eller at pasformen ikke er i orden.

Bob_the_builder
Jeg er ikke enig. Vi har Byggmax eklaminat i lejlighedskøkkenet. De mindre skønhedsfejl, der findes på det gulv, kan næppe skyldes gulvet, men snarere gulvlæggeren. ;)

Jeg har lagt byggmax olieret egetræslaminat og er meget tilfreds med det.
Fordelene var faktisk flere end blot prisen.
Jeg overvejede først tarkett, men de ser næsten lakerede ud, ikke sjovt overhovedet, kährs er for dyre, så de blev udelukket.
Byggmax varianten har sparet på olien (måske derfor den billige pris), hvilket passer mig perfekt.

Vi lagde parketten, den har meget liv, hvilket vi synes er flot, men det anses for at være af lavere kvalitet.
Derefter lejede jeg en gulvpoleringsmaskine og olierede gulvet selv med en olie af god kvalitet. Nu har vi et glat olieret gulv, som tåler rødvinspletter (egen erfaring) og det er meget blødt at gå på, samt ser fantastisk ud og har meget dybde.

Obs denne metode tager længere tid, vi var to mand til at oliere og polere i 20 timer.

byggherreNR1 sagde:
Obs denne metode tager længere tid, vi var to mand som olierede og polerede i 20 timer.
Kan ikke lade være med at fundere...
(Jeres timepris * 2 * 20 + leje + olie) / arealet
Det bliver mange kroner det.

Jeg ser det som en fordel, hvis gulvet er færdigt, når man har lagt det ;)

BoByggarn: Tager du højde for din egen tid, når du bygger :o
Hmm så er mit allerede meget dyre hus utrolig værdifuldt. ;)

I vores hus har vi ikke mange detaljer, dvs meget stramt på grænsen til tomt, så gulvet er super vigtigt, og efter disse timer er de faktisk meget flottere (efter min mening) ;D*meget tilfreds*

Gulv og loft gør så utroligt meget for udseendet, så der kan man godt lægge lidt ekstra timer.

Desuden bør man vide, at et olieret gulv indebærer mere arbejde, en gang om året skal man vedligeholdelsesolie samt hvert 4. år skal man olie og polere.

byggherreNR1 sagde:
BoByggarn: Overvejer du din egen tid, når du bygger :o
Jo bestemt, egen tid er en vigtig parameter i denne sammenhæng.

Den "egne tid" er begrænset, byggetiden er begrænset, og det handler om at planlægge "de rigtige" håndværkere i "de rigtige" tidslommer. Og så vil man jo selv være med og lege...

Så jeg overvejer; Hvem kan gøre dette billigst/bedst.
Håndværker / mig selv? Hvem køber materialet osv.

Det er ikke altid sikkert, at eget arbejde er billigst (jo, i rene penge måske).

Derimod kan det være værd at overveje prisværdigheden af "det billige alternativ," når det kræver meget efterbehandling for at du skal blive tilfreds.

Det betyder ikke, at jeg synes, du har gjort noget forkert, slet ikke!

Bobyggaren: Lidt sent svar, men dog et svar ;)
Man kan selvfølgelig reflektere over prisværdigheden med tanke på den tid, vi lagde ned.
Dog fandtes der ikke noget alternativ, som vi syntes, da de fleste, der fremstiller olieret parket, bruger en slags olie, der danner en overflade. Kan forestille mig, at det er en slags kinesisk træolie, de bruger, dvs det bliver let fernisagtigt.
Og da vi ville have en mat overflade, som virkelig opfattes som olieret, var det bedre at gøre det selv.

Da vores køkken, trappe, spisebord, stole samt forskellige detaljer er i olieret eg, ønsker vi, at gulvet skal matche. Selv kan jeg synes, at jeg går til overdrift, da jeg fjernede lakken fra en ny egepalle, men det er en anden sag :-/

Smag og behag er forskellig, og desuden prioriterer man forskelligt.

Jeg vil dog hævde, at jeg har fået et gulv, som er lige så holdbart og let at gøre rent som et dyrere gulv.

byggherreNR1 sagde:
Da vores køkken, trappe, spisebord, stole samt div detaljer er i olieret eg, så vil vi have, at gulvet skal matche. Så kan selv jeg synes, at jeg går til overdrift, da jeg fjernede lakken fra en ny egepalle, men det er en anden sag :-/
Ah, det forklarer sagen!

Er der noget, jeg sætter pris på, så er det, når tingene matcher hinanden. Der kan også jeg gå mange mil ekstra for, at det skal se godt ud!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.