Humulus sagde:
Ja, men det som ikke er korrekt, er at forbinde det til træhuse. Det er grundkonstruktionen i samklang med andre faktorer (som jordens beskaffenhed under bygningen og eventuelle tæthedslagets konstruktion), der bestemmer, i hvilken grad man risikerer indtrængning af Radon. Der findes fx moderne konstruktioner, hvor man på en effektiv måde kan radonsikre selv disse fundamenttyper.

Endvidere er der jo et relativt stort antal småhuse, der er bygget med kælder som fundament. I disse er det også relativt almindeligt med konstruktionsdele af blå letbeton - der ser man radonpåvirkede huse, både "træhuse" og "stenshuse". Dog øges problematikken i de tilfælde, hvor man har valgt at bruge mineralet selv i fx bjælkelag. Endelig er der nogle ejendomme, hovedsageligt på vestkysten, hvor man har brugt såkaldt Bohusgranit, og disse huse har en radonproblematik netop fordi de er "stenshuse".

Generelt set er det også lettere at udbedre huse uden indslag af "byggeradon". Resultaterne plejer at være lavere end når man har masser af blå letbeton i bygningen. Værd at bemærke er også, at den forhøjelse af gammastråling, der bliver i stenshuse, ikke findes i huse uden stenmateriale.[/quote]

Gammastrålingen kan være mindst lige så høj i et træhus som i et stenshus. Jeg har egne erfaringer med dette. Men risikoen for dette er naturligvis betydeligt mindre i et træhus. Jeg kan nævne, at jeg har målt over 1 million Bq i jordradonlækage i en ejendom med træramme og kælder. Gammastrålingen var højere ude på græsplænen end inde i et hus bygget i blåbeton af værste slags.

Da indlandsisen rykkede frem, blev store lag af alunskifer skrabet af, og mængder af alunskiferblokke, i forskellige størrelser, blev blandet op med sten og grus. Træejendomme bygget på disse jordarter kan meget vel have kraftigt forhøjet stråling i kombination med ekstremt høje radongennemsnitsværdier. Når man har boret gennem bundpladen, kan man mærke en tung dieselduft fra borehullet, som kommer fra alunskiferen. Disse forhold er ganske hyppige i Falköping - Skövdetrakten. I kender nok til det, da der fandtes to blåbetonproducenter netop i Falköping og Skövde. (Uddagården og Durox) Dette betyder, at der findes ganske mange blåbetonejendomme i dette område, der er bygget på jord med en meget høj andel af alunskifer i overfladelagene. Ikke nemme objekter at rense ...

Når det gælder rensning mod jordradon under forhold som ovenstående, er det nok sikrest at hyre nogen med erfaring... :)

Hvornår var det mest populært med blåbeton, og hvornår opdagede man, at det var lidt usundt? Blev det lavet i blokke eller i løs vægt?

puh!! jeg havde ingen radon! havde en fyr her, der målte hele huset, ingen radon nogen steder.. Han syntes desuden, at blåbetong var et kanonmateriale med højt K-værdi.. og så længe det ikke drejer sig om den slags, der afgiver radon, er der altså ingen fare. og det var det altså ikke tale om i mit tilfælde.

Man kan mao ikke sætte lighedstegn mellem blåbetong og radon

Jo det kann man! Ved ikke hvad det var for en fyr, der var hos dig, men enten misforstod du, hvad han sagde, eller også
er han inkompetent...
DERIMOD så findes der letbeton, som ikke er blå (ikke indeholder alunskiffer) og den afgiver ingen radon.

njitnjau sagde:
Man kan mao ikke sætte lighedstegn mellem blåbeton og radon

Al mørk letbeton er IKKE radonholdig.

Senest redigeret:
Visst, men alt materiale der benævnes "blåbetong" er per definition radongasafgivende.
Der findes meget lidt letbeton fra ældre produktion som ikke er blåbetong, og det bliver meget
forvirrende for den almindelige person, hvis man påstår, at der findes blåbetong, der ikke er radonafgivende!

Som vanligt er det kun ved måling, man kan være sikker på sin sag...

somelvis sagde:
All mørk letbeton er IKKE radonholdig.

Humulus sagde:
Visst, men alt materiale der benævnes "blåbetong" er per definition radongasafgivende.
"Blåbetong" er et uvidenskabeligt navn på mørk letbeton, der oftest indeholder alunskifer.
Er den fremstillet før 1975, kan den være radonholdig i større eller mindre omfang.

Nu er det sådan, at der i mange dele af verden fremstilles mørk letbeton, der ikke indeholder radon.
F.eks. i Polen og baltiske stater laves moderne ikke-radonholdig letbeton, som er mørk i farve pga. indgående bjergarter.

Letbetonen i mit tilfælde var klart blå eller i det mindste blågrå. Jeg har anden letbeton i huset, som er mere hvidlig eller lysegrå. Helt sikker på, at jeg ikke misforstod noget. Og "fyren" arbejder, ifølge ham selv, meget med radonmåling for bl.a. kommunen og sundsbrokonsortiet. Derudover var det kommunen, der anbefalede ham og formidlede kontakten. Så helt inkompetent er han nok ikke.

Det han sagde var, at folk bliver helt skøre, så snart de ser blåbeton, hvilket ifølge ham i mange tilfælde var helt unødvendigt, fordi det ofte drejede sig om blåbeton, der ikke afgiver radon.... Han konstaterede desuden, at det faktisk drejede sig om blåbeton i mit tilfælde, og at strålingen var ubetydelig.

somelvis sagde:
Jeg har kun set træhuse med torparfundament / krybfundament. Har aldrig nogensinde set et hus med tung konstruktion (stenhus), der står på sådan et fundament. De plejer at have støbt bundplade, så vidt jeg ved.

Derfor torparfundament = træhuse
Den fundamentering har vist sig at kunne give de højeste radonværdier.

Mvh
DET var en mærkelig konklusion...
Jeg bor i Skåne, i et hus fra 1920'erne. Ligesom de fleste huse fra den tid og her i området, er huset et pudset hus (med konstruktion i forskellige slags mursten ;-)) Og vi har helt klart kryb/torparfundament. (Ja, der er lidt støbt under en tilbygget veranda.)

Ærligt talt, tror du, at man støbte bundplade i alle huse i gamle dage? ;-)

Som sagt synes jeg din konklusion er meget besynderlig. Jeg er lidt nysgerrig på, hvordan du er kommet frem til den antagelse egentlig...?

Jeg ville gætte på, at det du har er blå letbeton, fremstillet af for eksempel Hammenhögen på Øland. Den beton indeholder relativt lave niveauer af Alunskiffer. Ikke desto mindre afgiver den dog radon, og på niveauer (afhængigt af en række andre faktorer), som kan give anledning til væsentlige niveauer af radondøtre i boligen. At han så babler løs og lader sine egne, personlige meninger farve informationen til kunden, viser blot yderligere, at han virker useriøs eller inkompetent! At nogen anbefales af kommunen skyldes udelukkende, at de har gennemgået SSMs kursus, og det er yderst basalt. Det er helt uden tvivl en falsk påstand, at der skulle være nogen alunskifferbaseret blåbeton, som ikke afgiver nogen ioniserende stråling og radongas - det er simpelthen fysisk umuligt.

Så kan niveauerne i dit tilfælde jo være så lave, at der ikke er noget at gøre ved det - men det er en anden sag.

Men det nemmeste er jo at kigge på de målte værdier: Hvad var gennemsnitsværdien for radongasindholdet? og hvad var rummets gennemsnitlige gammastråling?

njitnjau sagde:
Letbetonen i mit tilfælde var klart blå eller i det mindste blågrå. Jeg har en anden letbeton i huset, som er mere hvidlig eller lysegrå. Helt sikker på, at jeg ikke misforstod noget.
Og "fyren" arbejder ifølge ham selv meget med radonmåling for blandt andet kommunen og sundsbrokonsortiet. Derudover var det kommunen, der anbefalede ham og formidlede kontakten. Så helt inkompetent er han nok ikke..

Hvad han sagde var, at folk bliver helt tossede, så snart de ser blåbeton, hvilket ifølge ham i mange tilfælde var helt unødvendigt, da det ofte drejede sig om blåbeton, der ikke afgiver radon.... Han konstaterede desuden, at det faktisk drejede sig om blåbeton i mit tilfælde, og at strålingen var ubetydelig.

Er bevidst om at "blåbeton" ikke er et veldefineret begreb!
(Var derfor jeg satte det inden for citationstegn og skrev harangen om at det er forvirrende for almindelige folk)

Her oppe i midterste del af landet har jeg aldrig stødt på den baltiske blåbeton, er den udbredt nede i syd?
Og hvornår begyndte den at blive produceret?

somelvis sagde:
"Blåbeton" er et uvidenskabeligt navn på mørk letbeton, som ofte indeholder alunskifer.
Hvis den er produceret før 1975, kan den indeholde radon i større eller mindre grad.

Nu er det sådan, at der i mange dele af verden produceres mørk letbeton, der ikke indeholder radon.
F.eks. i Polen og de baltiske stater laves moderne ikke-radonholdig letbeton, som er mørk i farven pga indgående bjergarter.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.