Hej,
Jeg fik lige dagens chok, da jeg var nede og rodede i fyrrummet. Der faldt et stykke letbeton ned, da jeg rodede rundt i et ventilationshul. Stykket er riflet på overfladen, og brudfladen har en mistænkelig blågrå farve.
Er dette den berygtede blåbeton??
Mit fyrrum består af den gamle kartoffelkælder, som er ombygget og lidt udvidet. Nogle af væggene er bygget af letbetonblokke, der har en riflet struktur på siderne. De er hvidmalede, så det har ikke været muligt at se, hvordan de egentlig ser ud.
Mit hus består af et gammelt hus fra 1890 i lerstenstegl samt en tilbygning fra ca. 1963.
Tilbygningen er ifølge sælgeren bygget af siporex. Og jeg synes, at disse blokke har en lysere nuance end dem i fyrrummet... Blev skræmt her og troede, at hele skidtet var af blåbeton!!
Måske kan man påberåbe sig skjulte fejl, eftersom sælgeren har skrevet siporex og intet om Ytong eller blåbeton...?
Havde en meget grundig bygningsinspektør ved købstidspunktet, men han overså dette også.
Hvad skal jeg gøre, er det bare at flytte, eller hvad gør man???
Jeg fik lige dagens chok, da jeg var nede og rodede i fyrrummet. Der faldt et stykke letbeton ned, da jeg rodede rundt i et ventilationshul. Stykket er riflet på overfladen, og brudfladen har en mistænkelig blågrå farve.
Er dette den berygtede blåbeton??
Mit fyrrum består af den gamle kartoffelkælder, som er ombygget og lidt udvidet. Nogle af væggene er bygget af letbetonblokke, der har en riflet struktur på siderne. De er hvidmalede, så det har ikke været muligt at se, hvordan de egentlig ser ud.
Mit hus består af et gammelt hus fra 1890 i lerstenstegl samt en tilbygning fra ca. 1963.
Tilbygningen er ifølge sælgeren bygget af siporex. Og jeg synes, at disse blokke har en lysere nuance end dem i fyrrummet... Blev skræmt her og troede, at hele skidtet var af blåbeton!!
Måske kan man påberåbe sig skjulte fejl, eftersom sælgeren har skrevet siporex og intet om Ytong eller blåbeton...?
Havde en meget grundig bygningsinspektør ved købstidspunktet, men han overså dette også.
Hvad skal jeg gøre, er det bare at flytte, eller hvad gør man???
Hvad man ikke skal gøre er at få panik. Begynd med at samle fakta om radon, og hvis du føler dig usikker, er det bare at bestille en måling.
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Allmanhet/Radon/
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Allmanhet/Radon/
Medlem
· V.Götalandslän
· 9 indlæg
Tror ikke du behøver være bekymret for blåbetonen. Hvis det er Siporex i tilbygningen, så er risikoen for, at du skal have nogen radon fra denne, meget lille. Hvis du nu har lidt blåbeton i fyrrummet, så kan dette blåbetonvolumen ikke alene forårsage radongaskoncentrationer, der overstiger 200Bq/m3 for ejendommen.
Men du bør absolut foretage en langtidsmåling, hvilket alle burde gøre.
Men nu må du vente til den 1. oktober. Du kan ikke foretage nogen langtidsmåling nu i forårs- og sommerperioden. Miljøkontoret i kommunen plejer at kunne hjælpe med måledosimetre.
Held og lykke
SBR
Men du bør absolut foretage en langtidsmåling, hvilket alle burde gøre.
Men nu må du vente til den 1. oktober. Du kan ikke foretage nogen langtidsmåling nu i forårs- og sommerperioden. Miljøkontoret i kommunen plejer at kunne hjælpe med måledosimetre.
Held og lykke
SBR
Tag det roligt og foretag en måling, det behøver ikke være nogen bekymrende niveauer.
De absolut højeste radonniveauer plejer at findes i træhuse med krybekælder eller torpargrund.
Der findes topnoteringer på op imod 10 000 bequerel.
Mvh
De absolut højeste radonniveauer plejer at findes i træhuse med krybekælder eller torpargrund.
Der findes topnoteringer på op imod 10 000 bequerel.
Mvh
Senest redigeret:
Tak,
føler mig lidt roligere efter at have læst jeres indlæg. Fyrerummet har to vægge klædt med blåbetong, huset har torpar grund. undtagen under køkkenet, hvor fyrerummet findes. Torpargrunden er sådan, at der er luft under gulvbjælkelaget, som hviler på en grundmur af beton/natursten, dog ikke så meget, at man kan krybe ind.
Huset er beliggende i Limhamn uden for Malmö... Jeg ved ikke, om den geografiske placering har betydning for, om der er yderligere risici for radon, bortset fra byggematerialet.
Man kan jo installere mekanisk udsugning i fyrerummet, burde vel fjerne en del??
føler mig lidt roligere efter at have læst jeres indlæg. Fyrerummet har to vægge klædt med blåbetong, huset har torpar grund. undtagen under køkkenet, hvor fyrerummet findes. Torpargrunden er sådan, at der er luft under gulvbjælkelaget, som hviler på en grundmur af beton/natursten, dog ikke så meget, at man kan krybe ind.
Huset er beliggende i Limhamn uden for Malmö... Jeg ved ikke, om den geografiske placering har betydning for, om der er yderligere risici for radon, bortset fra byggematerialet.
Man kan jo installere mekanisk udsugning i fyrerummet, burde vel fjerne en del??
Hvad har du for fyr der i dag, som du bruger?njitnjau sagde:Tak,
føles lidt roligere efter at have læst jeres indlæg. Fyrerummet har to vægge beklædt med blåbetong, huset har torpar grund. Uden under køkkenet hvor altså fyrerummet findes. Torpargrunden er sådan, at der er luft under gulvbjælkelaget, som hviler på en grundmur af beton/natursten, dog ikke så meget, at man kan krybe ind.
Huset er beliggende i Limhamn udenfor Malmö... Ved ikke om den geografiske placering har betydning for, om der er yderligere risici for radon, udover byggematerialet
Man kan jo indsætte mekanisk udsug i fyrerummet, det burde vel fjerne en del??
Er det en pillefyr eller lignende, så ventilerer den jo, så snart den går.
Indsætte en lille ventilator bør du kun gøre, hvis du har el-fyr eller lignende, så du ikke får undertryk i fyrerummet, når du fyrer.
Medlem
· V.Götalandslän
· 9 indlæg
Oj.. Jeg skal sanere 2 huse i Limhamn næste uge. Mod markradon!njitnjau sagde:Tak,
føles lidt roligere efter at have læst jeres indlæg. Fyrerummet har to vægge beklædt med blåbetong, huset har torpar grund. bortset fra under køkkenet hvor fyrerummet altså er. Torpargrunden er sådan at der er luft under gulvbjælkerkonstruktionen som hviler på en grundmur af beton/natursten, dog ikke tilstrækkeligt til at man kan krybe ind.
Huset er beliggende i Limhamn uden for Malmø... Ved ikke om den geografiske beliggenhed har betydning for om der er yderligere risici for radon, udover byggematerialet
Man kan jo installere mekanisk udsugning i fyrerummet, burde det ikke fjerne en del??
Der er nogle områder i Limhamn med ganske meget markradon!
Gejersgatan, Götgatan, Lillbacksgatan + nogle flere som jeg ikke har i hovedet lige nu.
Lav en måling!
Hilsen
SBR
Hvad har du i fyrrummet? Dvs. hvad opvarmer du huset med? Hvis du fx fyrer med olie eller træ/pellets, så har du jo allerede et kraftigt udsugnings-aggregat i din kedel! At installere mekanisk udsugning der er hverken nødvendigt eller passende.
At flytte lyder slet ikke fornuftigt! Der findes blå letbeton i masser af ejendomme i Sverige, og man skal ikke overdrive sundhedsrisiciene - især hvis lokalisationen kun er et fyrrum... Naturligvis kan du i ro og mag foretage en radonmåling til efteråret, som foreslået. Indtil da kan du jo gennemgå din ventilation og sørge for, at den er i en fornuftig balance, ofte mangler der indblæsningsventiler i ældre ejendomme.
At flytte lyder slet ikke fornuftigt! Der findes blå letbeton i masser af ejendomme i Sverige, og man skal ikke overdrive sundhedsrisiciene - især hvis lokalisationen kun er et fyrrum... Naturligvis kan du i ro og mag foretage en radonmåling til efteråret, som foreslået. Indtil da kan du jo gennemgå din ventilation og sørge for, at den er i en fornuftig balance, ofte mangler der indblæsningsventiler i ældre ejendomme.
Senest redigeret:
Vi lavede en radonmåling i vores tidligere hus, som havde meget Ytong. Det viste sig, at værdierne lå langt under, hvad der kan betragtes som skadeligt. I kælderen var der dog en smule høje niveauer af jordradon. Dette blev ventileret væk. En måling vil berolige dig eller give dig tilstrækkeligt med fakta til at rette op på eller træffe beslutning om at sælge. Jeg synes ikke, du skal bekymre dig lige nu. "Den som græder over morgendagen, må græde to gange..."
Nu blev alle med træhuse og torpargrund beroliget?somelvis sagde:
Mvh
De behøver ikke bekymre sig mere end andre - somelvis påstand må stå for ham. Jeg har ikke set noget, der understøtter hans tese, hverken på feltet eller i forskningen! Jeg ville nok kalde det en grov generalisering og desuden en fejlagtig en. Men hvis somelvis kan præsentere støtte for sin tese, så vil jeg selvfølgelig give mig...
PX-21 sagde:
Det er sådan, at de højeste radonforekomster, der er målt, har radon, der kommer fra jorden. Da huse med torpergrund og krybekælder ikke har en betonplade, er de kraftigt udsat for jordradon. Huse af stenmaterialer har betonplade og er dermed mindre udsatte for jordradon. Det kan selvfølgelig trænge ind gennem dårligt tætnede gulvafløb og revner i beton, men det kan det jo også gøre i nybyggede huse af alle byggematerialer.
kig f.eks. her under spørgsmålet "Jeg bor i træhus, der kan der vel ikke være radon?" http://www.mrm.se/radon/?action=faq
Eller her spørgsmål 11. "Mit hus er ikke bygget af blå letbeton, der kan der vel ikke være radon?" http://www.gammadataradon.se/default.aspx?PID=37
Eller her http://www.gardochtorp.se/radon-finns-overallt.aspx?article=4219
Jeg mener ikke at skræmme ejere af huse med torpergrund / krybekælder, men der hersker en almen myte om, at letbeton / Ytong altid er meget farligt og gamle charmerende træhuse er det sundeste, der findes.
Det måske skal ses lidt mere nuanceret, og frem for alt skal ejere af træhuse oplyses om de rekordhøje niveauer, der kan findes, hvis huset står på klippe eller grusbakker og også moræne. Det er synd, at så mange tror, det er risikofrit i træhuse.
Mvh
kig f.eks. her under spørgsmålet "Jeg bor i træhus, der kan der vel ikke være radon?" http://www.mrm.se/radon/?action=faq
Eller her spørgsmål 11. "Mit hus er ikke bygget af blå letbeton, der kan der vel ikke være radon?" http://www.gammadataradon.se/default.aspx?PID=37
Eller her http://www.gardochtorp.se/radon-finns-overallt.aspx?article=4219
Jeg mener ikke at skræmme ejere af huse med torpergrund / krybekælder, men der hersker en almen myte om, at letbeton / Ytong altid er meget farligt og gamle charmerende træhuse er det sundeste, der findes.
Det måske skal ses lidt mere nuanceret, og frem for alt skal ejere af træhuse oplyses om de rekordhøje niveauer, der kan findes, hvis huset står på klippe eller grusbakker og også moræne. Det er synd, at så mange tror, det er risikofrit i træhuse.
Mvh
Jo, men det som ikke er korrekt er at forbinde det med træhuse. Det er grundkonstruktionen i samklang med andre faktorer (som jordens beskaffenhed under bygningen og eventuelle tætningslags konstruktion), som bestemmer i hvilken grad man risikerer en indtrængning af Radon. Der findes fx. moderne konstruktioner, hvor man på en effektiv måde kan radonsikre selv disse fundamenttyper.
Endvidere er der jo et relativt stort antal parcelhuse, som er bygget med kælder som fundament. I disse er det også relativt almindeligt med konstruktionselementer af blå letbeton - der ser man radonpåvirkede huse, både "træhuse" og "stenhuse". Dog øges problematikken i de tilfælde, hvor man har valgt at anvende mineralet også i fx bjælkelag. Endelig er der en del ejendomme, fortrinsvis på vestkysten, hvor man har brugt såkaldt Bohusgranit, og disse huse har en Radonproblematik netop fordi de er "stenhuse".
Generelt er det også lettere at udbedre huse uden indhold af "byggeradon". Resultaterne plejer at være lavere end når man har masser af blå letbeton i bygningen. Det er også værd at bemærke, at den forhøjelse af gammastråling, som findes i stenhuse, ikke findes i huse uden stenmateriale.
Endvidere er der jo et relativt stort antal parcelhuse, som er bygget med kælder som fundament. I disse er det også relativt almindeligt med konstruktionselementer af blå letbeton - der ser man radonpåvirkede huse, både "træhuse" og "stenhuse". Dog øges problematikken i de tilfælde, hvor man har valgt at anvende mineralet også i fx bjælkelag. Endelig er der en del ejendomme, fortrinsvis på vestkysten, hvor man har brugt såkaldt Bohusgranit, og disse huse har en Radonproblematik netop fordi de er "stenhuse".
Generelt er det også lettere at udbedre huse uden indhold af "byggeradon". Resultaterne plejer at være lavere end når man har masser af blå letbeton i bygningen. Det er også værd at bemærke, at den forhøjelse af gammastråling, som findes i stenhuse, ikke findes i huse uden stenmateriale.
I fyrkælderen har jeg inderdelen til min luft/vand varmepumpe samt VVB altså ingen fyring. Imidlertid har der engang siddet en oliefyr, og da var situationen en anden med stor luftgennemstrømning gennem fyrkælderen. Desuden er alle ventiler i grunden muret til, hvis der nogensinde har været nogen, undtagen en, der går ind til fyrkælderen. Yderligere munder to luftkanaler fra krybekælderen ud i fyrkælderen.
Eftersom vi ikke fyrer længere, tænker jeg, at en mekanisk udsugning ville være god og udføre det arbejde, som fyret gjorde tidligere, dvs. trække luften ud fra krybekælder og fyrkælder..?
Lyder ikke sjovt med radon i Limhamn... Jeg bor ikke langt fra Geijersgatan. Huh!!!
Eftersom vi ikke fyrer længere, tænker jeg, at en mekanisk udsugning ville være god og udføre det arbejde, som fyret gjorde tidligere, dvs. trække luften ud fra krybekælder og fyrkælder..?
Lyder ikke sjovt med radon i Limhamn... Jeg bor ikke langt fra Geijersgatan. Huh!!!
Senest redigeret:
Jeg har kun set træhuse med torpargrund / krybekælder.Humulus sagde:
Har aldrig nogensinde set et hus med tung skelet (stenhus) som står på sådan grund. De plejer at have støbt bundplade, så vidt jeg ved.
Deraf torpargrund = træhuse
Den fundering er den, der har vist sig at kunne give de højeste radonkoncentrationer.
Mvh
Senest redigeret: