Hej!

Jeg har købt en andelslejlighed og er i færd med at renovere. Jeg vil fjerne to indvendige vægge á 130 cm, hvoraf ca. 80 cm er dørhul, for at få en mere luftig lejlighed. Så vidt jeg kan se, er der intet, der tyder på, at væggene har nogen bærende funktion, men jeg vil være sikker, før jeg gør noget ved det.

Væggene er 10 cm tykke, hvoraf ca. 3 cm er puds. Resten er mursten. Over dørkarmen samt lige under loftet er der hult mursten, resten er fuldmursten. På mindst ét sted er stenene muret på højkant (kortside nedad).

Over den ene væg er der betonplade (eller hvad det kaldes), dvs. væggen går fra gulv til loft kun i min lejlighed. (Billede 1 viser dette)

Huset er bygget i 1947. Min lejlighed er på 1. sal ud af i alt 4.

Tegningen viser desværre ikke min lejlighed, da jeg modtog en forkert i dag (vil få den rigtige i løbet af ugen). Tegningen viser en lejlighed på 3. sal med en anden planløsning, men jeg vedhæfter den alligevel, da jeg ved, at mine indvendige vægge vil være tegnet på samme måde. Mine vægge svarer til den, der er mellem køkken og spisestue på tegningen.

Håber I kan hjælpe mig med råd om, hvad jeg skal kigge på og søge efter for at kunne tage en beslutning.

Med venlig hilsen
Jonas

• Billede af en mur med blottet mursten og puds, viser vægstruktur fra en renovering hvor væggens opbygning med hulsten og fuldtegl ses tydeligt.
  • Plantegning af en lejlighed fra 1947, hvor væggene mellem køkken, matrum, soveværelse og dagligstue er vist.
  • Billede af en delvist nedrevet indre væg i en lejlighed, lavet af mursten og puds, med synligt hulmurmurstensarbejde og skader.
Den væg, som du viser, er ikke bærende. Gætter på, at det er væggen mellem køkken og spisestue, du har vist. Den væg, der er bærende (udover ydervæggene), er den tykke, som går horisontalt midt i tegningen nede ved garderoben. Normalt går denne lige gennem hele lejligheden. Hvad er det for en klump i midten, er det en pejs? I så fald er også murstokken bag den også bærende.

Vigtigt!! Du SKAL, før du begynder at rive, meddele bestyrelsen i Brf:en samt drøfte dine planer med dem. Det er bestyrelsen, der i sidste ende giver godkendelsen.

Senest redigeret:
Tak for svaret! Det er ikke lige den væg, men det er en væg, som er tegnet præcis på samme måde. Fik en ny tegning i dag.
Jeg fjernede en del af dørkarmen i dag, og så faldt to mursten ned... så særlig bærende kan væggen nok ikke være.

Tak!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.