Efter en meget sen levering af parketten til overetagen er jeg begyndt at lægge gulvet. Hver del limes en og en i chevron-mønster.
Billede af chevronparketgulv under installation med gult tape langs samlingerne for at holde brikkerne på plads, mens limet tørrer.

Jeg har brug for hjælp — går slet ikke godt! 😅

1. Det første problem er, at limet er dyrt som s**** og at der bruges enorme mængder.

Har indtil videre brugt denne variant af limet og 6mm fixkam efter et forsøg på at tolke de franske instruktioner.
https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0757Q53S1?ref=ppx_pt2_mob_b_prod_image

Dette lim er det klart billigste ”parketlim,” jeg kan finde — men det koster jo stadig omkring 200kr kg. Og det kan sammenlignes med Cascos variant, som Beijer sælger for 500-1000kr/kg. Er der ikke et billigere lim??

I stedet for at 5kg lim skal række 7-9m2 (ifølge billedet på spanden), er jeg nok tættere på 25kg lim for 9m2.

Nu tænker måske nogen, der har lagt meget fliser og klinker — lidt let ujævn overflade her og der og 6mm fixkam — det er klart, at der går så meget lim. Og måske er det dette, der er problemet, at jeg skal bruge meget mindre lim og en eller anden form for limkam i stedet for fixkam?

Men jeg har samme producent af gulvet i underetagen og dér hyrede jeg producenten til at lægge gulvet for 5 år siden (en tjeneste de er stoppet med). Der brugte de 10mm fixkam, og der gik enorme mængder lim — sikkert en hel del over 100kg for 60m2. På underetagen havde vi vandgulvvarme i spån, hvilket gør det endnu mere ujævnt. Kan huske to store stakke med tomme 10kg spande, og jeg har et billede, hvor jeg kan se, at det er en 10mm fixkam (eller sådan en murervariant med 10mm tænder) — og da tog de kun ca. 350kr/m2 for montering inkl. arbejde og materialer. Er det helt vanvittigt at bruge denne metode?

Er der nogen, der har lagt sildebensparket eller chevronparket med lim? Hvordan har I gjort?

2. Fy fanden hvor frustrerende det er at lægge parketten, når ”intet” sidder fast. Man lægger alt helt perfekt, så skal man tage i med kraft nogle gange for at få en del ind i rillen, og så begynder delene at bevæge sig længere væk i linjen. Jeg har forsøgt at tape ifølge monteringsinstruktionerne — men det hjælper ikke meget.

Er dette bare en håndværkssag eller findes der et trick, man kan bruge? Jeg må kæmpe ekstremt hårdt for at få et GODT resultat uden sprækker.

Producentens instruktioner:
https://www.chevronparquet.com/wp-content/uploads/2022/02/Laggningsinstruktioner.pdf
https://www.bostik.com/files/live/s...-fr-fiche-technique-wood-h200-elastic-tds.pdf

• Gulvmønster i chevron-stil er delvist lagt med gule tape-stykker, værktøj og rod ved siden af, i et halvgjort rum med udsigt til en have.
Å jeg mener — sådan ser det ud i limproducentens billeder. Det er meget rigeligt med lim.

Det er enkel matematik, at 1mm tykkelse på limet på en overflade på 1m2 giver 1kg lim per m2. På billedet må det være mindst 2-3mm lim, hvilket giver de 2-3 liter per m2 som forbruget har været for mig. Hvis jeg så skulle bruge Cascos parketlim eller Bauhaus variant, ville limomkostningen for at lægge 60m2 parket koste 180 000 kr... 😭

En hånd, der bruger en hammer og værktøj til at lægge parketgulv med et tykt lag lim på underlaget.

• Wow
pjgb
  • Laddar…
Ved ikke hvor mange mm jeg havde på kammen, har ikke den hos mig nu.
Lagde sildebensparket selv og havde 144 kg lim til 130 m2 gulv. Rakte akkurat fint, der var lidt lim tilbage, da jeg var færdig. Anvendte Pallman P5 parketlim.

Ploven i begyndelsen er det vigtigste, som man skal være ekstra opmærksom på. Du kan lægge 4-5 stykker på hver side, så du kan begynde at stille vægte der for at forhindre, at det bevæger sig. Tjek også i sporene, at der ikke er noget, der støder imod, når du presser stykkerne sammen.

• Synes
Messier1994
  • Laddar…
Da jeg lagde sildebensparket (mod gulvspån) limede jeg med almindeligt trælim og skråsømmede. Har fungeret rigtig godt.
Og i rummene hvor jeg har originalparket fra 1943 er de bare sømmet tilsyneladende helt uden lim, der er der partier som knirker lidt.

• Synes
Messier1994
  • Laddar…
R Rjohan sagde:
Ved ikke hvor mange mm jeg havde på kammen, har ikke den hos mig nu.
Lagde sildebensparket selv og havde 144 kg lim til 130 m2 gulv. Rakte lige akkurat, der var lidt lim tilbage, da jeg var færdig. Anvendte Pallman P5 parketlim.

Ploven i starten er det vigtigste, som man skal være ekstra omhyggelig med. Du kan lægge 4-5 stykker på hver side, så du kan begynde at stille vægt der for at forhindre, at det bevæger sig. Tjek også i sporene, at der ikke er noget, som stopper det, når du trykker stykkerne sammen.
Tak!

Ja, på seneste række gjorde jeg sådan, at jeg limede ”ploven” (de første to stykker) på forhånd, så de sad fast. Da jeg så fyldte op, gik det meget bedre.

Jeg har limet 100m2 sildeben, dog ikke efter den franske metode. Det er et mareridt med stavene, der flyder rundt. Tag mange pauser, så limet kan binde. Det går godt at skrabe overskuddet væk og tage en kop kaffe eller endnu bedre, en øl.

En del af hemmeligheden er, at stavene skal være meget tørre, så sprækkerne svulmer op igen. Når man lægger almindelig sildeben, skal man fokusere på stavstøtten, altså at kortenden ikke giver sig mod den forrige stav. Sprækker der bliver tilbage. I dit tilfælde skal du nok fokusere på at få 45-graderen så perfekt som muligt.

Men som sagt, tag det roligt og mange pauser, så går det sikkert strålende.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.