Jeg læser om linoleumgulve og sammenligner det med moderne plastmåtter. Samtidig tænker jeg på et andet materiale, som jeg ikke kender navnet på. Det var som en slags tjærepap eller noget lignende. Ikke forstærket med jutevæv som linoleumgulve, men bare noget paplignende materiale. Måske lidt grovere. Det havde en mønsterfarvet overside og kunne stryges med fernis, når det blev slidt. Også males med dækkende farve, hvis det var meget slidt.
Hvad hed dette gulvmaterialet?

Man kaldte det for korkmåtte, selv om jeg ikke tror, det indeholdt nogen kork. Snarere papir, som blev presset under hårdt tryk. Billigt og meget almindeligt frem til 60'erne. Tykt linoleum, der lægges på et godt underlag af professionel lægger, er overlegen bedre.

Räknenisse: Masonit kender jeg meget godt, så det er det ikke. Så tror jeg mere på Korkmatte, uden kork. Materialet var ret tyndt, måske 1 - 2 mm.

BirgitS
Korkmåtte er et andet ord for linoleum.
http://byggnadsvard.se/byggnadskultur/golv/linoleum-korkmattor
Der var et behov for en måtte, som var billigere end linoleummåtten, og i 1938 begyndte man produktionen af en ny type måtte, Götaleum, i Sverige. Den var tidligere blevet produceret i Tyskland og Holland under andre navne. Måtten består af bitumineret kludepap, der forsynes med samme slags oljetryk som trykvarer. Andre fabrikater var Congoleum, Balatum samt Trelinum.

Senest redigeret:
  • Synes
Räknenisse
  • Laddar…
BirgitS: I dit indlæg med linket fandtes der noget, der hed Götaleum. Det stod lumppapir indvædet med Bitumen (asfalt uden grus). Det passer ret godt, da de her måtter var som tjærepap.

Virkelig pap? Forstår at det skulle fernisseres og males hvis det skulle klare at blive slidt som gulv.
Lyder som et udpræget lavbudgetalternativ. Meget få eksempler bevaret gætter jeg på...

Sjovt at høre om i hvert fald:)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.