Skal bygge et enkelt hegn og tænkte bruge 45x70 trykte regler NTR AB. Jeg tænkte gøre det let og slå disse direkte i jorden. Er det godt nok med NTR AB? Jeg regner med, at det skal holde i hvert fald 10 år, jeg ved, at der findes meget bedre alternativer, men vi ser bort fra dette uden spørgsmålet er, hvor godt NTR AB holder. Tjener man meget på at tjære den del ind, som skal være i jorden?

NTR A bør anvendes, når de skal slås ned i jorden. Ved ikke om det er dette, du mener med "bedre alternativ". Er det sådan, at du har en større mængde NTR AB liggende?

For jeg foreslå, at du bruger uhøvlet 75x75 NTR AB og derefter bruger passende jordanker (et spyd i den ene ende og plads til stolpen i den anden)?

eller høvlet 70x70 A impr.

Jeg tænkte bare, at det er lettere at få fat i AB i lidt tyndere dimensioner, og det fungerer måske rimeligt alligevel. Jeg kender et stendige med helt ubehandlede ene- og granpæle, som er over 30 år, men de begynder at give efter lidt nu. Med tanke på dette burde NTR AB vel holde i et tiotal år i hvert fald, eller er kvaliteten på det trykbehandlede træ så dårlig, at det ikke holder?

70x70 er oftest NTR A

I
Foreslår at du springer over trykimprægneret til stolper og bruger råt kernetræ i stedet. I så fald brænder du spidsen med en gasflamme, indtil den er sortbrun, men ikke brændt (den skal altså kun forkulle lidt let i overfladen). Stryger spidsen så med daltjära til et godt stykke over jorden, når den er nedslået. Den øverste del kan du smøre med 'Roslagsmahogny', ligesom resten af dit hegn (råt træ). Lidt mere arbejde, men ikke dyrere, og det holder f-n så meget længere end endda NTR A.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.