Hej!
Vi planlægger at bygge et hegn rundt om vores grund.
Det er en ret stor grund.
Vi vil hverken have spidse eller lige brædder, i overkanten altså, men afrundede. Har set sådanne på masser af grunde! spørgsmålet er nu, om nogen har tips til, hvor man kan købe færdigsavede brædder? Eller er det til at lade op med stiksavsklinger og slibemaskine og begynde at save og snitte selv?
At købe ved jeg ikke noget sted. Det lyder som en hyggelig opgave for en hobbysnedker. Bygge skabelon til stiksaven, vælg det rigtige savklinge, øv på bræddestumper, grovekap brædderne, sav rundt om dem.
Jeg gjorde sådan, da jeg skulle forme afrundede hjørner på egetræsplanker. Det tog lidt tid med skabelonbyg og vælge det rigtige savklinge.
Jeg brugte en hjemmelavet stiksavholder og savede de nye terrassebrædder. Lignende det første billede.
Både afrundet overdel og lidt krummelurer nederst. Det blev ikke i millimeterpræcision, men klart godkendt.
Fræsede også profil på forsiden derefter.
Jeg har testet med en stiksav, og det blev desværre ikke så godt. Især var det svært at få begge sider til at se pæne ud, selvom jeg tog det roligt og lod klingen gøre arbejdet. Måske er det øvelse og teknik eller det forkerte savklinge. Jeg overvejer at grovsave og derefter slibe det til, men det virker svært at lave 100 ens. Overvejer at fræse i stedet, men ejer ingen håndoverfræser. Da spjælet kun er 40mm bredt, er radien forholdsvis lille, hvilket gør det sværere at lykkes med stiksaven sammenlignet med en større radius.
Jeg har prøvet med stiksav, og det blev desværre ikke så godt. Især var det svært at få begge sider pæne, selvom jeg tog det langsomt og lod klingen arbejde. Måske er det øvelse og teknik eller det forkerte savklinge. Overvejer at grovsave og derefter slibe til det, men det virker svært at lave 100 ens. Overvejer at fræse i stedet, men ejer ingen håndoverfræser. Da staven kun er 40mm bred, er radiusen forholdsvis lille, hvilket gør det sværere at lykkes med stiksaven sammenlignet med en større radius.
At save med stiksav er meget en materialsport. God maskine med klinge styring, den rigtige klinge til opgaven og den rigtige pendling på klingen.
Jeg prøvede engang at save i gulvplader til en datahal med en dårlig sav/ dårlig klinge. Det er ordentligt tykke fiberplader. Så snart jeg begyndte at save en kurve, begyndte klingen at hælde, og det var ikke længere et 90 gr snit.
Jeg har testet med stiksav, og det blev desværre ikke så godt. Især svært at få begge sider pæne, selvom jeg tog det langsomt og lod bladet arbejde. Måske øvelse og teknik eller forkert savklinge. Overvejer at grovsave og derefter slibe det til, men det føles svært at lave 100 ens. Overvejer at fræse i stedet, men ejer ingen håndoverfræser. Da spjældet kun er 40mm bredt, er radiusen forholdsvis lille, hvilket gør det sværere at lykkes med stiksaven sammenlignet med en større radius.
Så skrøbeligt som 40mm ville jeg save hjørnerne af på en bord-/kløvsav og derefter båndslibe med groft papir for radiusen.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.