706 læst ·
2 svar
706 læst
2 svar
Hvordan fremstille balkonstolpe med rundet top
Jeg skal skifte altangelænder til et, der passer til husets årgang. Har fundet billeder af den gamle indgang og vil gerne efterligne dette. Hvordan fremstiller jeg altanstolperne på den bedste måde? Se billede af de gamle stolper og en tegning af det planlagte udseende. Jeg har tænkt mig at save en afrundet form fra to sider af stolpen med en skabelon og derefter slibe den til en jævn form. Det bliver altså ikke en helt rund top.
Hvordan gør jeg dette på bedste måde?
Taknemmelig for tips til værktøj og metode for bedste resultat for en hjemmefikser.
Hvordan gør jeg dette på bedste måde?
Taknemmelig for tips til værktøj og metode for bedste resultat for en hjemmefikser.
Det afhænger jo af, hvilke værktøjer du har. 
Jeg ville have grovskåret og derefter brugt en almindelig håndhøvl.
Har du ingen høvl så får du skaffe en...
eller så må du bruge en rasp, og i mangel af rasp, et stykke liste med groft sandpapir limet på.
Hvis du er mere til maskiner, så måske en båndsliber til det grove og derefter gå videre med en excentersliber.
Hvis du ser på skyggerne på billedet, så er det ikke helt rundslebet, men derimod fire hvælvede sider og antydningen af en kant i vinklen mellem dem. Du kan jo vælge, hvor markeret den kant skal være.
Jeg ville have grovskåret og derefter brugt en almindelig håndhøvl.
Har du ingen høvl så får du skaffe en...
Hvis du er mere til maskiner, så måske en båndsliber til det grove og derefter gå videre med en excentersliber.
Hvis du ser på skyggerne på billedet, så er det ikke helt rundslebet, men derimod fire hvælvede sider og antydningen af en kant i vinklen mellem dem. Du kan jo vælge, hvor markeret den kant skal være.
Klik her for at svare