16,996 læst ·
29 svar
17k læst
29 svar
Har jeg gjort forkert?
H
Hallerudsbo
Værktøjsgal
· Värmland
· 3 837 indlæg
Hallerudsbo
Værktøjsgal
- Värmland
- 3,837 indlæg
Behøver ikke undskylde dig for mig.
Jeg er bare glad for, at folk svarer
Jeg tolker det som, at folk synes, at stommens konstruktion er korrekt. Det glæder mig.
Den er i princippet kopieret fra de attefallsstommar, man kan købe. Dog er væggenes dimension og højde blevet øget.
Og overfladen er fordoblet.
Men nu når jeg lægger taget på, bliver stommen mere eller mindre vindfølsom? Behøver jeg at afstive mere for ikke at risikere, at væggene bevæger sig?
Jeg er bare glad for, at folk svarer
Jeg tolker det som, at folk synes, at stommens konstruktion er korrekt. Det glæder mig.
Den er i princippet kopieret fra de attefallsstommar, man kan købe. Dog er væggenes dimension og højde blevet øget.
Og overfladen er fordoblet.
Men nu når jeg lægger taget på, bliver stommen mere eller mindre vindfølsom? Behøver jeg at afstive mere for ikke at risikere, at væggene bevæger sig?
Nogle flere midlertidige diagonaler (45x95 eller lignende) på indersiden eller ydersiden af væggene - afhængig af hvilken side du (ikke) vil begynde at arbejde på først - er godt og vil berolige dig i blæsevejr.
Diagonaler fra nederst fra hjørnerne og skråt opad plejer at blive stabile.
Brug vaterpasset, for det bliver svært at flytte på rammen lige senere, når man vil sætte pladerne op.
Diagonaler fra nederst fra hjørnerne og skråt opad plejer at blive stabile.
Brug vaterpasset, for det bliver svært at flytte på rammen lige senere, når man vil sætte pladerne op.
Senest redigeret:
Jeg gjorde det modsatte og sprang over hammerbåndet, udskrev og indfældede en bærende bjælke, fordelen jeg så var, at jeg kunne fastgøre taglægterne med lige sømplader direkte i hver lægte.
Sjovt at se, at flere tør kaste sig ud i lignende konstruktioner uden større erfaring!
Synes det ser stabilt ud. Som tidligere nævnt vil plader og tag yderligere stabilisere det. Da jeg byggede vores garage, løb rundt på taget og lagde råspont, føltes alt meget vaklende, men med OSB og gips rykker det sig ikke engang, når det blæser.
Sjovt at se, at flere tør kaste sig ud i lignende konstruktioner uden større erfaring!
Synes det ser stabilt ud. Som tidligere nævnt vil plader og tag yderligere stabilisere det. Da jeg byggede vores garage, løb rundt på taget og lagde råspont, føltes alt meget vaklende, men med OSB og gips rykker det sig ikke engang, når det blæser.
Skal indvendigt loft følge Tak reglerne, dvs du får max 220mm isolering?
Det lyder i så fald lidt spinkelt. Havde svært ved at få godkendt U-værdier med mindre end 400mm da jeg tegnede vores tilbygning. (eller er det fritidshus, da mener jeg at kravene er betydeligt lavere).
Det lyder i så fald lidt spinkelt. Havde svært ved at få godkendt U-værdier med mindre end 400mm da jeg tegnede vores tilbygning. (eller er det fritidshus, da mener jeg at kravene er betydeligt lavere).
Ja jeg ved ikke om det er rigtigt men jeg har lært, at hvis der findes et skruehul så skal der i en ankerskrue.R rattato sagde:Hej!
Gør en tilbygning på 50kvm.
Har haft en plan som føltes rigtig og stabil.
Men nu når jeg har rejst stommen, og ser virkeligheden og føler vægten og højden, så kom bekymringen om, at man har lavet en fatal konstruktionsfejl.
Så før jeg fortsætter, stiller jeg spørgsmålet her.
forudsætningerne er som følger for stommen.
11.8m x 4,44m alt tømmer i 45x220.
Syll forankret i plint med m10 stang, indstøbt.
Plint hver meter.
Cc60 på alt (gulv, væg, tag))
I syllen sidder der 2 bærende bjælker lagt med samlinger overlappende. Derefter vægsektioner.
Væggene er 3,1m og 3,5m
Derefter tagbjælkerne på dem.
Alt er skruet med 6x120.
Nu skal jeg krydsbinde med hulbånd for at opnå stivhed.
Føles dette rigtigt?
Har jeg gjort noget virkeligt groft galt med hensyn til sikkerheden?[billede][billede][billede][billede][billede]
Hvad siger din KA?R rattato sagde:Hej!
Jeg laver en tilbygning på 50kvm.
Har haft en plan, som føltes rigtig og stabil.
Men nu hvor jeg har rejst stolpen, og ser virkeligheden og har mærket tyngden og højden, er jeg blevet bekymret for, om jeg har lavet en fatal konstruktionsfejl.
Så inden jeg fortsætter, stiller jeg spørgsmålet her.
forudsætningerne er som følger for stolpen.
11.8m x 4,44m alt træværk i 45x220.
Sokkel forankret i pæl med m10 stang, støbt ind.
Pæl hver meter.
Cc60 på alt (gulv, væg, tag)
I soklen sidder der 2 bærebjælker lagt med samlinger overlappet. Så vægpartier.
Væggene er 3,1m og 3,5m
Så loftsbjælkerne på dem.
Alt er skruet med 6x120.
Nu skal jeg korsslagte hulsbånd for at opnå stivhed.
Føles dette rigtigt?
Har jeg lavet noget virkelig groft forkert med hensyn til sikkerheden?[billede][billede][billede][billede][billede]
H
Hallerudsbo
Værktøjsgal
· Värmland
· 3 837 indlæg
Hallerudsbo
Værktøjsgal
- Värmland
- 3,837 indlæg
Behøver ikke have KA på alt.
Mit byggeri som jeg lavede nu så kunne jeg ordne alt selv.
Sen når jeg er færdig skal jeg give besked til kommunen så ordnede han med et papir for egen kontrol.
Når jeg fik den ind så skulle de give mig slutbesked.
Bygger kombineret stald med garage nu ca 100 kvm.
Mit byggeri som jeg lavede nu så kunne jeg ordne alt selv.
Sen når jeg er færdig skal jeg give besked til kommunen så ordnede han med et papir for egen kontrol.
Når jeg fik den ind så skulle de give mig slutbesked.
Bygger kombineret stald med garage nu ca 100 kvm.
Klik her for at svare