Hej!
Jeg laver en tilbygning på 50 kvm.
Jeg har haft en plan som føltes rigtig og stabil.
Men nu, når jeg har rejst stommen og ser virkeligheden og mærker tyngden og højden, kom bekymringen om at have lavet en fatal konstruktionsfejl.
Så inden jeg fortsætter, stiller jeg spørgsmålet her.

Forudsætningerne er som følger for stommen.
11.8m x 4,44m alt træ i 45x220.
Syll forankret i sokkel med m10 stang, indstøbt.
Sokkel hver meter.
Cc60 på alt (gulv, væg, tag))
I syllen sidder der 2 bærbjælker lagt med forskudte samlinger. Derefter vægpartier.
Væggene er 3,1m og 3,5m
Derefter tagbjælkerne på dem.
Alt er skruet med 6x120.
Nu skal jeg krydsslå hulbånd for at opnå stivhed.
Føles dette rigtigt?
Har jeg lavet noget rigtigt groft fejl angående sikkerheden? Trækonstruktion af en tilbygning på 50kvm med synlige væg- og tagbjælker, omgivet af træer, under opførelse med solskin i baggrunden. Træramme i ny tilbygning under konstruktion, stående på søjler med grus og sten omkring, omgivet af træer i baggrunden under en klar himmel. Trækonstruktion under opførelse med vægge og tagbjælker. Stiger og midlertidige understøtninger er synlige. Byggeplads med træer i baggrunden. Træbjælke på betonstøtte med metalbeslag i tilbygningens konstruktion. Trækonstruktion med boltkobling og metalbeslag på træramme. Serienummer ses på venstre side. Underlag af plade og cement.

Bronken
Nu skal jeg sikkert ikke udtale mig om ting jeg ikke er uddannet i, men ud fra ren livserfaring så ...

Synes det ser stabilt ud. Antager at du har regnet på at tagreglerne tåler det de skal.
Hvad skal det være for tagbeklædning?
Ser ingen direkte fejl, dog føles bjælkeskoene lidt unødvendige.

Hvad skal det bruges til - beboelse eller opbevaring?

Senest redigeret:
Sætter du plader ind og / eller udvendigt, så bliver det stabilt.
Hvis du sætter råspont indvendig, så sæt den på diagonalen.

Taget vil også stive konstruktionen af.
Hulbånd er lidt tricky, det skal strækkes ordentligt, og så trækker du huset lidt skævt, og derefter skal det andet bånd trække det tilbage på plads igen.

Protte

Senest redigeret:
Bronken Bronken sagde:
Nu skal jeg sikkert ikke udtale mig om ting, jeg ikke er uddannet i, men ud fra ren livserfaring så ...

Synes det ser stabilt ud. Antager, at du har beregnet, at tagreglerne tåler det, de skal.
Hvad skal det være for tagbeklædning?
Kan ikke se nogen direkte fejl, men føler balkfødderne er lidt unødvendige.

Hvad skal det bruges til - bolig eller opbevaring?
Tak for svar. Taget er papptag, hældning på 7 grader. Råspontslukker.
4 meter spændvidde. Det skal fungere ifølge tabeller.
Gulvbjælkelaget ligger på syl og er skruet i bærende linjer. Balkskoene var en sidste øjebliks ting, jeg blev bekymret for, at det andet ville være for svagt udført. Det er en tilbygning til bolig.

Ser ud som når jeg byggede et skur til min far for et par år siden.
Bør være stabilt når du "klæder" det.
En ting jeg ser, du har ingen hammerstrimmel (regel højst oppe), det havde jeg heller ikke da jeg lavede skuret, fordi jeg var nødt til at spare på højden.

• Synes
Björn.tore og 1 anden
  • Laddar…
prototypen prototypen sagde:
Sætter du plader ind og/eller udvendigt, så bliver det stabilt.
Sætter du råspont indvendigt, så sæt den på diagonalen.

Taket vil også stive konstruktionen op.
Hulbånd er lidt tricky, det skal strækkes ordentligt, og så trækker du huset lidt skævt, og så skal det andet bånd trække det rigtigt igen.

Tak for svar. Hulbåndet sidder nu (på visse vægge). Synes det stabiliserer lidt. Men står jeg oppe og rocker på væggene, så får jeg en lille svingning. Men jeg er måske ude efter for meget stabilitet på nuværende tidspunkt?
Som det måske kan høres, så er netop vindstabiliteten af de lange vægge min største bekymring.
Skal det være helt stift nu?

Protte

H
Ser stabilt ud men som tidligere sagt, hammarband havde været godt

• Synes
Dalamasen og 1 anden
  • Laddar…
Jeg skrå/sne skruede med ankarskruv. Båndet blev som en pianostreng.

• Byggeramme i træ med sol i baggrunden, hvor bjælker er fastgjort skrå ved hjælp af ankarskruv.
T TheGame sagde:
Ser ud som når jeg byggede et skur til min far for et par år siden.
Bør være stabilt når du "klæder" det.
En ting jeg ser, du har ingen hammarband (regel højst oppe), det havde jeg heller ikke da jeg lavede skuret, fordi jeg blev nødt til at spare på højden.
Tak for svar. Hvilken fejltagelse, jeg troede den liggende regel, ovenpå væggenes reglar var hammarbandet? Skal der være en stående der også?

R rattato sagde:
Tak for svar. Hvilken fail, jeg troede den liggende regel, ovenpå væggenes regler var hammarbandet? Skal der være en stående der også?
Jeg troede også det kaldtes hammarband...det bliver interessant at se deres svar. De tænker måske på afveksling under hammarbandet :thinking:

H
Jeg ville have sat det, da du har lang spændvidde.
Jeg satte det på stallet, for der bliver en del tryk på hammarbandet.

• Bygge af trækonstruktion om natten, med stiger og presenning i baggrunden.
  • Synes
Herr
  • Laddar…
H
Kaldes vel bærende bjælke til remmen.
Altid sagt rem og i min verden består den da af bærende bjælke og remmen.

Væggen bliver vel stivere med den bærende bjælke, og så tager den jo en masse last.
Kan bygge uden, hvis spærstrukturen står over væggens reglar.
Men hvis man tager en bred dør eller et vindue op, så bliver der vægt ned fra spærstrukturen der.

Men jeg skal ikke sige, at det går eller ikke hos dig, det afhænger vel af snezone osv.

• Synes
Ickedickedoa og 1 anden
  • Laddar…
Præcis, du frakobler reglerne og slår hammarbandet der.

Hammarband har han, ej nogen indfældet bærende bjælke. Dog ser det jo ud som om, at der står vægstolper under hver tagspær, og så er der ikke behov for nogen bærende bjælke.

• Synes
mejner og 9 andre
  • Laddar…
Hammarband gør ingen større nytte da tagspærrene ligger midt over de stående stolper.

Protte

• Synes
Juthstrand og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.