Hej!
Jeg og min sambo har tænkt os at tapetsere om på en af vores vægge (ydervæg), og der er ganske store folder, som tilsyneladende går igennem alle tapetlagene. Okay, så fjerner vi alle de gamle tapeter, tænkte vi. Vi lavede en test på en lille plet, og døm vores overraskelse, da det inderste tapetlag var en tykkere pap (lumppap?) og indeni dette kommer krydsede fibre. Hvad er dette? Vi har aldrig set noget lignende.
Jeg kan tilføje, at huset er et murstenshus bygget i 1952.
Det der er rør med et lag puds udenpå. Det bedste I kan gøre er sandsynligvis at fjerne kun det ydre lag af tapetet og derefter spartle eventuelle ujævnheder.
Den skumplasttapet kan være svær at få af, det går jo måske ikke at fugte igennem plasten og på den måde opløse klæberen.
Så kan 6 mm renoveringsgips være et nemmere alternativ, eller endda bare en Easy Cover-tapet. De ligger nok på samme prisniveau, så jeg ville have valgt gipsen.
Tak for svarene. Jeg kunne aldrig gætte på, at de ville have brugt vass og puds. Det føles meget fremmed for denne del af landet (Övik). Det føles ikke rigtig som puds, men mere som pap, men intet er jo umuligt.
Det må nok blive renoveringsgips, det føles nemmest sådan.
Fast mange tapeter er jo "skiktbara" dvs man kan rive yderskiktet af, så kun underpapiret bliver tilbage. Prøv det i et hjørne!
Skrab løstsiddende tapet af – tjek særligt i hjørner og ved lister. På papirbaserede vinyl- og strukturtapeter trækkes hele yderskiktet af. Gamle overlappende samlinger slibes ned eller skæres væk og spartles ud. Andre huller og ujævne områder skal også spartles ud over hele overfladen. Større huller repareres først med vægfix eller lignende. Giv alle spartlede overflader en let afslibning. Støv af og forlim spartlede overflader med fortyndet lim i henhold til anvisning på emballagen.