Hej,
Ved ikke om det er den rette afdeling at stille dette spørgsmål i, men jeg prøver alligevel.
Jeg er ved at opfriske det eksisterende køkken og kommer snart til flisemomentet.
På væggen sidder der i dag fliser i størrelsen 15x15cm. Jeg vil gerne sætte nye fliser på de gamle for at undgå at tage dem ned og sandsynligvis ødelægge gipsen bagved. (Har gjort det på et mindre område, og det blev bare noget skidt tilbage af væggen.)
Hvordan gør man? Bliver det godt at gøre sådan?
Jeg har aldrig fliselagt før, men klarer mange andre ting og har absolut ikke tommelfingeren midt i hånden. Mit store problem er, hvordan gør man, når man kommer til eludtag, der sidder på fliserne? Skære? Bore? Hvad er nemmest, store eller små fliser?
Helt novice på dette område og ingen at få hjælp fra. Klarer man dette som nybegynder?
Med eludtag og det hele?
Giv mig gerne råd og en god arbejdsbeskrivelse.
Taknemmelig for svar og hjælp.
// Fia
Ved ikke om det er den rette afdeling at stille dette spørgsmål i, men jeg prøver alligevel.
Jeg er ved at opfriske det eksisterende køkken og kommer snart til flisemomentet.
På væggen sidder der i dag fliser i størrelsen 15x15cm. Jeg vil gerne sætte nye fliser på de gamle for at undgå at tage dem ned og sandsynligvis ødelægge gipsen bagved. (Har gjort det på et mindre område, og det blev bare noget skidt tilbage af væggen.)
Hvordan gør man? Bliver det godt at gøre sådan?
Jeg har aldrig fliselagt før, men klarer mange andre ting og har absolut ikke tommelfingeren midt i hånden. Mit store problem er, hvordan gør man, når man kommer til eludtag, der sidder på fliserne? Skære? Bore? Hvad er nemmest, store eller små fliser?
Helt novice på dette område og ingen at få hjælp fra. Klarer man dette som nybegynder?
Med eludtag og det hele?
Giv mig gerne råd og en god arbejdsbeskrivelse.
Taknemmelig for svar og hjælp.
// Fia
Det går udmærket at lægge fliser udenpå det gamle!
Du bør måske "spartle" først en omgang med fliseklæberen, inden du sætter de nye fliser op.
Sådan har jeg set det blive gjort af professionelle.
Du bør måske "spartle" først en omgang med fliseklæberen, inden du sætter de nye fliser op.
Sådan har jeg set det blive gjort af professionelle.
Forarbejde kan aldrig overvurderes... det plejer ofte at betyde meget mere arbejde at forsøge at tage genveje. Jeg udskiftede ganske vist hele køkkenet, men savede simpelthen over og under fliserne og løftede hele plader ud med gips og fliser. Så var det bare at sammenføje nye plader... det går hurtigt og nemt at sætte fliser op, hvis man har en god overflade nedenunder.
Men skal du ikke skifte hverken skabe eller bordplade, samt hvis du ikke ser fliserne fra siden (så man kan se, at der er dobbelte lag...) er det sikkert hurtigst og nemmest at flise ovenpå de gamle fliser. Jeg tror, jeg så et afsnit af Roomservice på femmeren, hvor de lagde fliser ovenpå gamle fliser.
Ved ikke, om dette tvetydige svar gav noget, men bedre end at sige ingenting...
Men skal du ikke skifte hverken skabe eller bordplade, samt hvis du ikke ser fliserne fra siden (så man kan se, at der er dobbelte lag...) er det sikkert hurtigst og nemmest at flise ovenpå de gamle fliser. Jeg tror, jeg så et afsnit af Roomservice på femmeren, hvor de lagde fliser ovenpå gamle fliser.
Ved ikke, om dette tvetydige svar gav noget, men bedre end at sige ingenting...
Moderator
· Stockholm
· 57 843 indlæg
Det fungerer sikkert. Vi har et helt badeværelse, der er lavet sådan af den tidligere ejer. Sandsynligvis helt forkasteligt i badeværelser med hensyn til fugtspærre osv. Men fliserne ser ud til at sidde som klippen. Og det er snart 15 år gammelt nu.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 indlæg
Hvad angår stikkontakter, så er der lidt forskellige muligheder. Dels findes der forskellige hulsave, som man bruger i en boremaskine (eller endda hånddrevne). Det kan fungere, hvis hele stikkontakten kommer til at være på samme flise. Ellers kan man bruge en stiksav (eldreven), der findes specielle hårdmetalblade til formålet. En anden metode, som måske er lidt mere gammeldags, er at "gnave" hullet ud med en flisetang (ser ud som en lille hovtang). Forvent at kassere nogle fliser, når du laver hullerne.
Hvis man skal lave udtag i fliserne, synes jeg, det går lettest med en vinkelsliber med diamantskive. Og hvis der skal være huller, fungerer det efter min mening bedst med en boremaskine.
Kontursavklingerne fungerer godt på sådan fliser, der ikke er så hårde, men på mine hårde fliser fungerede de ikke.
Kontursavklingerne fungerer godt på sådan fliser, der ikke er så hårde, men på mine hårde fliser fungerede de ikke.
Klik her for at svare