For snart 7 år siden installerede vi en FTX-enhed på loftet i vores 60'er-villa. Håndværkeren sagde, at de havde fjernet et ventilationsrør, der indeholdt asbest, men at det ikke var noget problem for dem at køre det på genbrugspladsen.

Når vi nu overvejer at indrette loftet, har vi været deroppe lidt oftere (før kun for at skifte filter 2 gange om året), og jeg observerer, at der ligger byggematerialerester og støv. Sandsynligvis ikke fra eternitrøret i sig selv, men fra mørtlen røret sad fast i, og som jeg har forstået ofte også indeholder asbest. (Se billede af et rør, der er tilbage)

Min overvejelse er nu, hvor farligt dette er??? Det går jo ikke rigtig at støvsuge og vaske, fordi overfladerne for det meste består af løs isolering på gulvet.

Og hvilket ansvar har håndværkeren for dette? Bør de ikke have informeret, før de begyndte at rive ned? Kan man få erstatning fra forsikringsselskabet for sanering? Tage prøver af resterne?

Taknemmelig for svar!

• Haha
  • Synes
Xaktly og 3 andre
  • Laddar…
Du tager byggeaffaldet og smider det på det tilsigtede sted.
Så tænker du ikke mere over det.
Bliver jo en masse affald, hvis I skal bygge om alligevel :rofl:

• Synes
  • Elsker
Roger Fundin og 33 andre
  • Laddar…
Vær rolig! Hvor end du befinder dig på jordkloden, så indånder du cirka 5000 asbestfibre/dag!

There are low levels of asbestos in the ambient air.
10-200 fibre in every cubic metre (1000L) = 0.01-0.2 f/L
A cubic metre is the amount of air typically breathed by a person every hour.."
In average all persons breathe in around 5000 asbestos fibers per day. This means that in average, all living persons will roughly have had ~40 million asbestos fibers lodged in the lungs during an average lifetime, and still the risk to get sick from this "normal" exposure is extremely low.

https://www.byggahus.se/forum/threads/asbest-fakta-om-verkliga-risker.249301/

• Synes
  • Wow
Lintto1 og 6 andre
  • Laddar…
T
Er I bekymrede, så køb Sundström maske med P3-filter, mens I indretter loftet. Når I er færdige, er alle eventuelle asbestfibre sandsynligvis forsvundet eller bygget ind i isoleringen. Så kan I også støvsuge med det rigtige filter (kan lejes). Sådan tænker jeg, som også arbejder med loftet, hvor der er andet end asbest, som også støver, og man bør beskytte sig imod.

Jeg har også læst, at eternitkanalerne ikke indeholder særlig meget asbest. Så længe de ikke skar kanalen med vinkelsliber, men blot løftede den ud, er der sandsynligvis ikke blevet frigjort større mængder.

• Synes
Roger Fundin og 10 andre
  • Laddar…
Jeg ville have bekymret mig mere for alle de gange, man har været i nærheden af biler.

Men jeg mistænker, at eventuelle asbest fibre ligger i isoleringen sammen med almindeligt støv og måske lidt andet småt og godt. lad det bare være. behøver I at være der og rive, kan man ved bekymring anvende sig af en god ansigtsmaske.

• Synes
goran153 og 2 andre
  • Laddar…
Sverige kommer til at gå under.

• Synes
  • Haha
DTanner og 8 andre
  • Laddar…
Det er ikke sikkert, at der er noget asbest liggende blandt byggeaffaldet/støvet.
Uanset hvad, så bør (burde/skulle) du/I have åndedrætsmaske med et nogenlunde filter, når I er på loftet og arbejder.
Der hvirvler en masse forskellige partikler rundt i luften, som ikke er særligt sunde at indånde.

• Synes
Roger Fundin og 6 andre
  • Laddar…
Nissens
Bananskalare Bananskalare sagde:
Jeg ville bekymret mig mere for alle de gange, man har været i nærheden af biler.

Men jeg mistænker, at eventuelle asbestfibre ligger i isoleringen sammen med almindeligt støv og måske lidt andet småt og godt.
Lad det bare være. Skal I være der og rive, så kan man ved bekymring bruge en god ansigtsmaske.
I nærheden af biler??
Det er mange år siden asbest forsvandt fra bremsebelægningerne, hvis det er det, du hentyder til...

• Synes
Patrik440
  • Laddar…
Hvorfor lave sjov, når OP stiller enkle spørgsmål?
Typisk dette forum desværre :confused:

• Synes
Lennartk77 og 17 andre
  • Laddar…
Du skal have maske på, når du ordner rundt i området, men ikke for risiko for asbest, men for "almindeligt støv".

Gamle ventilationsrør af eternit indeholder, hvad jeg har fået at vide fra professionen, ca. 10% asbest, max. De tages desuden ud hele i 99% af tilfældene. Altså minimal risiko for eksponering.

• Synes
Roger Fundin og 4 andre
  • Laddar…
C CoNaana sagde:
Hvorfor kritisere når OP stiller enkle spørgsmål?
Typisk for dette forum desværre :confused:
Fordi man kræver ikke "ansvar" og overvejer erstatning fra forsikringsselskaber som første tanke, når man som husejer finder lidt 7 år gammelt mørtel og byggestøv på loftet.

Man tager en lille børste, fejer det op og smider det ud.

• Synes
Roger Fundin og 17 andre
  • Laddar…
Enig med folk der skriver, at man skal bruge maske, men ikke primært for asbest, men for at beskytte lungerne mod alt muligt støv. Det er let kun at fokusere på asbest og glemme alt det andet. "almindeligt byggestøv" er også dårligt for lungerne at indånde i det lange løb.

Så sæt maske på, når du bygger overhovedet med alt muligt, der støver, så har du gjort det bedre, end mange gør.

• Synes
Roger Fundin og 10 andre
  • Laddar…
Nissens Nissens sagde:
I nærheden af biler??
Det er mange år siden asbest forsvandt fra bremsebelægningerne, hvis det er det, du hentyder til…
Tja, der findes ting, der er farligere end asbest, når det gælder biler. Nej, jeg havde ikke en tanke på asbest og bremser på biler, sjovt at du tænkte på det.

• Haha
Ironside
  • Laddar…
C CoNaana sagde:
Hvorfor håne når OP stiller enkle spørgsmål? Typisk dette forum desværre :confused:
Nej det er typisk spørgsmål om asbest. Men spørgsmål om asbest bliver ofte for dumme.

Nissens
Bananskalare Bananskalare sagde:
Ja, der findes ting, der er farligere end asbest, når det kommer til biler. Nej, jeg havde ikke tænkt på asbest og bremser på biler, sjovt at du tænkte på det
Så, hvad er det, der er så farligt ved at være tæt på biler, der er forbundet med asbest?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.