Er i gang med at bygge et isoleret skur med pulttag og overvejer, hvordan jeg skal bygge remmen, da spær ikke ligger lodret.

Overvejer at sætte 45x120 regler, selvom det måske virker, så føles det lidt forkert at bygge remmen med en liggende regel på højkant og derefter en liggende ovenpå, fordi spærret ikke kan ligge fladt?

Hvordan gør de professionelle?

Du kan vel save tagvinklen på reglarne oppe = 10 grader eller hvad du skal have for fald på taget?

Mikael_L
Jeg er ikke professionel, så jeg kan ikke svare på, hvordan de gør.

Men jeg tror, at jeg selv ville save kiler ud med taghældningen, som jeg så sømmer under tagbjælkerne det rette sted. Simsalabim, så er der vandret overflade på "tagspærene" der, hvor de skal ligge mod remmen.

Har man god dimension på spærrene kan man vel save et hak i underkant (trekantet), som remmen passer i?

/Pontus

Mikael_L
Pongu sagde:
Har man bra dimension på spær kan man vel save et hak i underkanten (trekantet) som lægte passer i?

/Pontus
Det burde også fungere. Som regel er spær og bjælkelag og sådanne ting dimensioneret for nedbøjning + at der er lidt længde på det hele. Det betyder, at højden på bjælken er ret betydelig, mere end hvad forskydningskræfter ved understøtningen kræver.

Derimod vil det også tage lidt af den tilgængelige højde til isoleringen, og det kan være lidt ærgerligt...

Jeg overvejede at sætte 45x145 til taget og overvejede kiler, måske i kombination med udtag, men på en måde føles det lidt forkert (ved ikke hvorfor), og jeg får fornemmelsen af, at man burde kunne gøre det på en anden måde.

Jeg er ingen bygherre og har ingen erfaring med pulttagåse, men burde man ikke kunne lave trekantede tagkonstruktioner med flad underside, som på billedet:

• Tegning af en pulpettakstolskonstruktion med skråt tag og vandrette understøtninger, inklusiv en cirkulær markering af forbindelsespunkt.
Senest redigeret:
God tanke Pongu. Har ikke tænkt på det, og det er måske sådan jeg skal gøre. Hmm skal overveje det, da jeg havde planer om opbevaring i loftet og mister noget plads med dette.

Er der nogen anden, der kan tænke eller mene noget?

Antager at det er den højere væg, du har problemer med, og da kan du nemt lægge bæreren på indersiden af væggen i stedet, og så ligger tagstolen på bæreren. Håber at jeg forstod din forklaring rigtigt.

Sådan blev det til sidst.

Byggede et normalt (skåret ud af indersiden af væggen for en stående 45x120 og derefter eller liggende ovenpå dette) hammerbånd over den bageste og forreste væg, hvor det på den forreste væg sidder godt 70 cm højere end på den bageste.

Derefter lagde jeg to tagbjælker (stående 45x145) på hver kortside for at forbinde forreste og bageste væg. Yderkanten af disse justerede jeg med indersiden af syllen, så jeg derefter både kunne fæste vægstolperne i tagbjælken, men også få dem (for at have noget at sømme i) helt op til taget.

Derefter var det bare at fylde op med resten af tagbjælkerne, og så var det færdigt.

Status i dag er gipsede vægge og pap-tag. Nu er det elektriciteten, der skal trækkes...

Mikael_L
Hvordan gjorde du med vinklen mellem hammarband og tagbjælke? Fyldte ud med trekant af træ, skar ud, eller ...

Undrer også hvordan du gjorde.. jeg har gjort så at jeg har lagt dem over hammarband og tænker på at save ud kiler for at "fylde op" mellem hammarband og tagreglarna. Er det en god løsning?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.