Er i gang med at bygge et isoleret skur med pulttag og overvejer, hvordan jeg skal bygge remmen, da spær ikke ligger lodret.
Overvejer at sætte 45x120 regler, selvom det måske virker, så føles det lidt forkert at bygge remmen med en liggende regel på højkant og derefter en liggende ovenpå, fordi spærret ikke kan ligge fladt?
Hvordan gør de professionelle?
Overvejer at sætte 45x120 regler, selvom det måske virker, så føles det lidt forkert at bygge remmen med en liggende regel på højkant og derefter en liggende ovenpå, fordi spærret ikke kan ligge fladt?
Hvordan gør de professionelle?
Jeg er ikke professionel, så jeg kan ikke svare på, hvordan de gør.
Men jeg tror, at jeg selv ville save kiler ud med taghældningen, som jeg så sømmer under tagbjælkerne det rette sted. Simsalabim, så er der vandret overflade på "tagspærene" der, hvor de skal ligge mod remmen.
Men jeg tror, at jeg selv ville save kiler ud med taghældningen, som jeg så sømmer under tagbjælkerne det rette sted. Simsalabim, så er der vandret overflade på "tagspærene" der, hvor de skal ligge mod remmen.
Det burde også fungere. Som regel er spær og bjælkelag og sådanne ting dimensioneret for nedbøjning + at der er lidt længde på det hele. Det betyder, at højden på bjælken er ret betydelig, mere end hvad forskydningskræfter ved understøtningen kræver.Pongu sagde:
Derimod vil det også tage lidt af den tilgængelige højde til isoleringen, og det kan være lidt ærgerligt...
Jeg overvejede at sætte 45x145 til taget og overvejede kiler, måske i kombination med udtag, men på en måde føles det lidt forkert (ved ikke hvorfor), og jeg får fornemmelsen af, at man burde kunne gøre det på en anden måde.
God tanke Pongu. Har ikke tænkt på det, og det er måske sådan jeg skal gøre. Hmm skal overveje det, da jeg havde planer om opbevaring i loftet og mister noget plads med dette.
Er der nogen anden, der kan tænke eller mene noget?
Er der nogen anden, der kan tænke eller mene noget?
Sådan blev det til sidst.
Byggede et normalt (skåret ud af indersiden af væggen for en stående 45x120 og derefter eller liggende ovenpå dette) hammerbånd over den bageste og forreste væg, hvor det på den forreste væg sidder godt 70 cm højere end på den bageste.
Derefter lagde jeg to tagbjælker (stående 45x145) på hver kortside for at forbinde forreste og bageste væg. Yderkanten af disse justerede jeg med indersiden af syllen, så jeg derefter både kunne fæste vægstolperne i tagbjælken, men også få dem (for at have noget at sømme i) helt op til taget.
Derefter var det bare at fylde op med resten af tagbjælkerne, og så var det færdigt.
Status i dag er gipsede vægge og pap-tag. Nu er det elektriciteten, der skal trækkes...
Byggede et normalt (skåret ud af indersiden af væggen for en stående 45x120 og derefter eller liggende ovenpå dette) hammerbånd over den bageste og forreste væg, hvor det på den forreste væg sidder godt 70 cm højere end på den bageste.
Derefter lagde jeg to tagbjælker (stående 45x145) på hver kortside for at forbinde forreste og bageste væg. Yderkanten af disse justerede jeg med indersiden af syllen, så jeg derefter både kunne fæste vægstolperne i tagbjælken, men også få dem (for at have noget at sømme i) helt op til taget.
Derefter var det bare at fylde op med resten af tagbjælkerne, og så var det færdigt.
Status i dag er gipsede vægge og pap-tag. Nu er det elektriciteten, der skal trækkes...
Klik her for at svare