Medlem
· Västra Götaland
· 108 indlæg
Hej.
Har fulgt diskussionerne her et stykke tid og fået mange gode tips, men nu har jeg et problem, som jeg ikke kan finde en tråd om, og så kan det vel være tid til et første indlæg.
Jeg skal sætte en indvendig væg op, og det ville ikke have været noget problem, hvis ikke loftet var hvælvet. Mit spørgsmål er, hvordan I ville have gjort med remmen. Hvælvingen er jævn, og niveauforskellen mellem højeste og laveste punkt i loftet på den del, hvor væggen skal fastgøres, er 15 cm.
Da lofthøjden er 3500mm, tænkte jeg på at bygge med trælægte, men overvejer om der findes nogen "fleksibel" metalskinne at bruge som rem, men der kan måske være andre smarte løsninger.
Fredrik
Har fulgt diskussionerne her et stykke tid og fået mange gode tips, men nu har jeg et problem, som jeg ikke kan finde en tråd om, og så kan det vel være tid til et første indlæg.
Jeg skal sætte en indvendig væg op, og det ville ikke have været noget problem, hvis ikke loftet var hvælvet. Mit spørgsmål er, hvordan I ville have gjort med remmen. Hvælvingen er jævn, og niveauforskellen mellem højeste og laveste punkt i loftet på den del, hvor væggen skal fastgøres, er 15 cm.
Da lofthøjden er 3500mm, tænkte jeg på at bygge med trælægte, men overvejer om der findes nogen "fleksibel" metalskinne at bruge som rem, men der kan måske være andre smarte løsninger.
Fredrik
Kan du ikke tage en almindelig metalskinne og klippe "jack" for derefter at lade den følge taget?
Alternativt skære reglen "hammarbandet" til den rigtige længde og presse den op i taget med en regel der, hvor taget er højest? Hvis det er en længere væg, burde reglen kunne svigte 15 cm.
Alternativt skære reglen "hammarbandet" til den rigtige længde og presse den op i taget med en regel der, hvor taget er højest? Hvis det er en længere væg, burde reglen kunne svigte 15 cm.
Der findes pladebeslag med hak netop til denne type applikationer fra bl.a. Gyproc. Tjek nedenfor:
http://www.gyproc.se/produkter/stål...lbehör/böjbar+skena+till+böjda+konstruktioner
Bør sælges af en velassorteret byggemarked.
http://www.gyproc.se/produkter/stål...lbehör/böjbar+skena+till+böjda+konstruktioner
Bør sælges af en velassorteret byggemarked.
Medlem
· Västra Götaland
· 108 indlæg
Da væggen kun skal være 700mm, kan det måske fungere at sætte en almindelig regel og få et lille "glapp" mod taget. Det er jo stadig muligt at fastgøre den mod taget, hvor det "glaper" med længere skruer. Jeg har en stabil glespanel at skrue i.Montören sagde:
Medlem
· Västra Götaland
· 108 indlæg
Ja, det burde nok fungere. Man må vel forsøge at skære i en geringsvinkel, så den følger så godt som muligt, ellers må man vel gå med pladeprofilalternativet.falkn sagde:
Tak for hjælpen
Medlem
· Västra Götaland
· 108 indlæg
Jeg prøvede at klippe en pladeskinne, som jeg havde liggende, men eftersom rundingen på taget er ret stor, blev skinnen ustabil i siden, fordi jeg var nødt til at klippe mange indhak for at kunne bøje den. Det må blive lidt pilleri med træregel i stedet.Montören sagde:
Tak for hjælpen
Medlem
· Västra Götaland
· 108 indlæg
Ja, noget sådant må det blive. Den sag som hører til er, at vægelændet derefter skal dreje 65 grader med en dør i, så det gælder om at få hjørnet stabilt. Hele projektet er et mareridt af vinkler
, heldigt at man har tid.
Medlem
· Västra Götaland
· 108 indlæg
Haha, men det her er fra 2008 men det hjælper jo ikke når nogen har valgt et design uden rette vinkler
Jeg havde taget en tyndere brædde, som kan bøjes. F.eks. en 19 mm tyk eller tyndere. Skru eventuelt lim så brædde efter brædde, indtil du har fået den regel, du vil have i tykkelse. Så kan du lave solide bøjer uden problemer. 
Om nødvendigt kan du også fremstille reglen på en plade med fastskruede klodser som modhold og så montere den, når den er klar.
Om nødvendigt kan du også fremstille reglen på en plade med fastskruede klodser som modhold og så montere den, når den er klar.
Medlem
· Västra Götaland
· 108 indlæg
Det ville have været en flot løsning, men at fremstille en egen limtræsbjælke til en 70 cm væg føles som overkill. Desuden skal det nok være meget tynde planker, hvis de skal kunne bøjes 15 cm på 70 cm, med mindre man skal basere dem.cem77 sagde:Jeg ville have taget en tyndere planke, der kan bøjes. For eksempel en 19 mm tyk eller tyndere. Skruv eventuelt limm derefter planke på planke, indtil du har den regel, du ønsker i tykkelse. Så kan du lave ordentlige buer uden problemer.
Om nødvendigt kan du også fremstille reglen på en plade med fastskruede klodser som modhold og derefter montere den fast, når den er klar.
Klik her for at svare