S
Alfredo Alfredo sagde:
Med lidt ujævne limflader og manglende splinter ville jeg have brugt PU-lim. Har limet en ret "spinkel" stol som har fået "lignende" skade i en ret hårdt belastet del, og det holder stadig efter mange år.
Polyuretanlim har brug for højt tryk og god pasform for en stærk fuge. Uden tryk bliver det bare et svagt skum.

S sinuslinus sagde:
Polyuretanlim behöver högt tryck och bra pasform for en stærk fuge.
Ud fra billederne synes jeg, det virker til at være gode forudsætninger for at få højt presstryk med en række tvinger. Mener du, at hvidlim ville passe bedre her på grund af tvivlsom pasform?

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
S Skyflakes sagde:
Jeg er ikke uforskammet men på dette forum er vi ærlige for at bidrage med konstruktiv fremdrift.
Trappen har æstetisk tiltalende elementer men er fejlkonstruktion ud fra et materiale teknisk perspektiv. Skulle nogen komme til skade ved et brud i et trappetrin risikerer du sagsanlæg for vold for legemsbeskadigelse. Der findes byggetekniske regler man skal følge selvom man bor i Knohult og har egne inspirerende ide’er!
Uforskammetheden ligger snarere i, at du valgte en ret 'nedladende' tone, hvilket du igen gør ved at relatere til Knohult. Indlæg med sådanne elementer er 'trollende' og hører ikke hjemme i noget forum. Jeg har været på internettet siden start og netop fora med folk at drøfte ting med er noget af det mest nyttige der findes. Den etikette jeg foretrækker er, at man undersøger det konkrete spørgsmål der stilles. Hindre selvfølgelig ikke at man reflekterer over emnet. Uanset bygningsnormer osv. (hvilket jeg f.ø. respekterer da jeg laver løsninger for mig selv samt været i kontakt med ved at have arbejdet i byggebranchen i flere år) så kan man også indse, at noget virker godt selvom man 'bryder' mod nogen 'lov' om overhæng osv. Og tro mig. Denne trappe indebærer ingen som helst risiko for nogen, ud over den risiko en trappe i sig selv indebærer for at nogen tager et fejltrin. Jeg er faktisk ikke en idiot der aner at dette måske kan der være risiko for at trin vil knække når folk går i den. Tror du ikke, at jeg efter 15 år i så fald ville begynde at bekymre mig. Den ulykke der indtraf var en uhørt kraft langt over 15 års trommen af voksne personer og min ambition er ikke, at trappen skal klare ekstreme vægte der dumper ned. Hvis jeg på noget tidspunkt skulle bemærke den mindste svigt, ville jeg straks tage fat på det og ordne det. Sagen er, at jeg har dømmekraft nok til det og denne trappe vil leve længe i nuværende stand men skal repareres pga. uheld. DET er hensigten at bruge forumet - at høre om nogen har erfaring for at øge viden om lim i dette tilfælde er relevant for det spørgsmål handler om. Ok, hvis nogen vil påpege at det ifølge teorierne er 'forkert', men man kan måske også respektere hvorvidt så er tilfældet for denne trappe uden de tager et skridt i den for at opfatte hvor stabil den er. For det er den. Der er en underliggende drift til at 'fortælle' andre at de ikke har viden på niveau med en selv, men det er respektløst at afvise andre erfaringer - uanset om man har læst på alle bygningsnormer i verden.

Jeg vil ikke reflektere over noget mere angående det 'livsfarlige' ved at bruge denne trappe for jeg ved, at den er sikker. Hvis noget skulle føles usikkert udover at de trin jeg skal fixe får samme holdbarhed som trappen i øvrigt ville jeg forstå, at jeg havde gjort noget forkert i konstruktionen. Men det er der som sagt ingen som helst grunde eller erfaringer at bekymre sig for. Så read my lips: Jeg vil beholde denne trappe da den er helt sikker og stabil, og hvis den senere af tidens tand skulle antyde noget andet, så ordner jeg det. Så står det alle frit for at bygge trapper i overensstemmelse med alle bygningsnormer, fuld respekt for det. Mod det kræver jeg respekt for min mening, at denne trappe er 100% sikker. Jeg har tilstrækkelig erfaring og dømmekraft til at konstatere det.

Dermed slut på min diskussion om trappens sikkerhed. Jeg testede en løsning (selvfølgelig før jeg derefter fuldførte), der syntes at fungere, og empirisk 'forskning' viser at man sagtens kan have en stabil trappe selvom nogle cm frem eller tilbage afviger fra visse normer. At jeg kan stå yderst på trinene og svigte uden at noget overhovedet svigter, siger mig at dette holder til at gå op og ned i i mange år fremover.

Jeg er meget taknemmelig for indlæg der giver mulighed for at opnå optimalt resultat for at reparere trinene (og udskiftning af trin findes i mine tanker hvis limningen ikke bliver god). Fora har en tendens til at oversvømmes af indlæg, der IKKE behandler emnet i overskriften og emner derfor ofte sporer ud. Forum tråde der holder sig til emnet er de mest nyttige.

Tak for vist respekt! ;)

• Synes
Happifejz
  • Laddar…
Jeg ville nok være lidt bekymret for holdbarheden, hvis jeg gik i den trappe og bar på noget tungt.
Men jeg synes, det er betydeligt værre, at den mangler et gelænder på ydersiden.

• Synes
senap og 1 anden
  • Laddar…
För den som
G gbgustaf sagde:
Jeg ville nok være lidt bekymret for fastheden, hvis jeg gik på den trappe og bar noget tungt. Men jeg synes, det er betydeligt værre, at den mangler et rækværk på ydersiden.
Hvis man ikke formår at holde i et rækværk på væggen, forstår jeg, at den er skræmmende. Jeg lover ikke at tvinge nogen til at gå op af den.. Båret tungt har den dog klaret, som en spand cement eller diverse skabe. Mere end det har jeg ikke behov for. ;)

Jeez, hvad man får skældud for, hvis man lægger et billede op af noget. Bliver mere og mere fornøjet med min trappe, der vækker sådan opmærksomhed. :)

• Synes
useless og 2 andre
  • Laddar…
Thomas59
Yderligere en person, som ligesom Hobby Architect, har svært ved at håndtere kommentarer, der ikke "passer" ind i TS agenda (trådskaberen).

Trappen har jo helt åbenbart mangler i konstruktionen/designet, da der mangler støtte under den ydre del af trappetrinet (trappenæsen), hvilket sammen med brudanvisningerne som skruehullerne i trappetrinet skaber, samt at trinet tager belastningen langs med fibrene, svækker konstruktionen. TS synes heller ikke (at ville) forstå, hvor manglen ligger, og bruger i stedet tid på at kritisere de indlæg, TS ikke kan lide.

Der findes dog en række enkle måder at "reparere" og samtidig forstærke trappenæsen/trappetrinet, men TS' nærtagende attitude får mig til at undlade at give tips.

• Synes
Aser og 21 andre
  • Laddar…
D DanMicke sagde:
Om man inte förmår at holde i et rækværk på væggen forstår jeg, at den er skræmmende.
The famous last words i ny tappning. ;)

• Haha
  • Synes
TRJBerg og 4 andre
  • Laddar…
P
Du får ikke "skidt". Du får iagttagelser fra en række personer, der vurderer, at det du har bygget ikke holder mål. Tror du er lidt for følsom omkring spørgsmålet, hvilket også er meget almindeligt på internettet. Spørgsmålet, der rejses, har med dit oprindelige spørgsmål at gøre, for jeg fastholder, at en normalt bygget trappe ikke ville være gået i stykker på den måde. Så selvom du ønsker at lime, må du leve med andre - faktisk relevante - synspunkter.

Jeg tror som sagt, at jeg kan give de der to nederste trin en tramp hver for at knække brædderne. Du er helt okay med det har vi forstået.

• Synes
senap og 3 andre
  • Laddar…
FYI hvad angår de af jer, der er interesserede i reparationen, vil jeg nu efter at have taget til mig det, som for mig er relevant lige nu, gøre følgende:

Afdemontér trinnet. Separér så den størst mulige overflade bliver eksponeret for lim. Påfør hvid trælim over brudfladen. Fikser med 4 tvinger langs med trinnet. Pres ned ovenfra mod plant underlag. Har derefter tålmodighed til at lade det ligge i en uge. Monter og test.

Har facadejob i gang, så ved ikke hvornår det bliver, men lover at vende tilbage for rapportering af resultatet, hvilket jeg også anser for at være god etikette i en tråd om et emne. Kan tage et par uger, men sådan et indlæg kommer.

I øvrigt fortsætter alle med at være opbragte over, hvor dårlig jeg er til konstruktion, og 'snarstikken' er man visst også, når man vil påpege, at der ikke er nogen grund til at konstruere hele trappen om. Men det går nok ikke at gøre noget ved, når man har behov for at sætte en 'byggidiot' på plads. Som heldigvis ved jeg, hvor jeg har mig selv, og erfaring med mit eget skøn, så vil I debattere videre om det, så bliver det uden min deltagelse.

Stor påskønnelse til jer, der har leveret viden i sagspørgsmålet omkring mit spørgsmål :)

• Synes
prototypen
  • Laddar…
Thomas59
Mulvaden sagde:
Du får ikke "skidt". Du får observationer fra en række personer, der vurderer, at det, du har bygget, ikke holder målet. Tror du er lidt for følsom i spørgsmålet, hvilket også er meget almindeligt på internettet. Spørgsmålet, der vækkes, har med dit oprindelige spørgsmål at gøre, for jeg fastholder, at en normalt bygget trappe ikke ville gå i stykker sådan. Så selvom du vil lime, må du holde ud med andre - faktisk relevante - synspunkter.

Jeg tror som sagt, at jeg kan give de der to trin nederst et stamp hver for at knække brædderne. Du er helt tilfreds med det, har vi forstået.
Ja, med tanke på fiberretning, brudanvisningen ved skruehullerne, mangel på støtte under trappens næse og trinets tykkelse bør det være nok med et stamp for at knække trinnet. At trinene ikke er kvistfri bidrager jo også til svagheden i konstruktionen.

TS er dog tilfreds, så det er jo godt. Kommentarerne er mest for at andre, der går i trappebyggetanker, ikke skal lave samme fejltagelser som TS.

• Synes
Roger Fundin og 13 andre
  • Laddar…
Cheesen
D DanMicke sagde:
Her er min egenbyggede trappe, som jeg kan lide og håber på at fikse efter det fatale, der skete, og billeder af revnen. Håber det ser doable ud? [billede] [billede] [billede]
Trælim, der påføres korrekt, og fugen vil være stærkere end planken.

• Synes
DanMicke
  • Laddar…
Thomas59
D DanMicke sagde:
FYI hvad angår de af jer som er interesseret i reparationen, vil jeg nu efter at have taget til mig det, der for mig er relevant lige nu, gøre følgende:

Montere trinnet af. Separer så den størst mulige flade bliver eksponeret for lim. Strække hvid trælim over brudfladen. Fiksere med 4 tvinger langs med trinnet. Tynge ned ovenfra mod plan overflade. Har derefter tålmodighed til at lade det ligge i en uge. Montere og teste.

Har facadearbejde i gang, så ved ikke hvornår det bliver, men lover at vende tilbage for at afrapportere resultatet, hvilket jeg også anser for at være god etikette i en tråd om et emne. Kan tage et par uger, men sådan et indlæg vil komme.

I øvrigt fortsætter alle med at være oprørte over hvor dårlig jeg er til konstruktion, og 'nærvred' er man åbenbart også, når man vil påpege, at der ikke er nogen grund til at konstruere hele trappen om. Men det går nok ikke at gøre noget ved, da man har behov for at sætte en 'byggidiot' på plads. Som heldigvis er jeg klar over mit eget værd og erfaring med mit eget skøn, så hvis I vil debattere videre om det, vil det blive uden min deltagelse.

Stor værdsættelse til jer, der har leveret viden i kernefrågen omkring mit spørgsmål :)
”Alle” er ikke oprørte, og ingen forsøger at sætte dig på plads. Ingen har foreslået, at du skal rive ned og konstruere hele trappen om. Ingen har heller kaldt dig for ”byggidiot” eller engang antydet, at du er sådan en.

Derimod har flere forsøgt at hjælpe dig med at forstå, hvad der er manglerne i din trappestruktur, og at det sandsynligvis bidrog til, at den gik i stykker, samt hvordan du kan reparere den. Din reaktion, når du får svar, som du sandsynligvis opfatter som kritik af din konstruktion, præges virkelig af nærvredhed, og du begynder da at argumentere mod påstande, som ingen har gjort (stråmænd altså).

For øvrigt ville en korrekt konstrueret og dimensioneret trappe let klare en 10kg håndvægt, der falder 3 meter.

• Synes
  • Elsker
Roger Fundin og 7 andre
  • Laddar…
C
D DanMicke sagde:
Derimod tager du fejl med svikten. Stod lige før længst ude på stigen og svikthoppede. De bevæger sig IKKE.
Træ er kun elastisk i fiberretningen og svikter i princippet ikke tværs imod fiberretningen, så det er helt rigtigt, det er ikke forventet, at det svikter, når du belaster trinets kant. Hvad der sker, er at det, potentielt uden advarsel, brydes brat af, når belastningen bliver for stor.

• Synes
Aser og 11 andre
  • Laddar…
D DanMicke sagde:
Her er min hjemmebyggede trappe, som jeg kan lide og håber at fikse efter det fatale, der skete, og billeder af revnen. Håber det ser overkommeligt ud?
Det kan blive svært at få lim ind på hele brudfladen. Et reparationsforsøg kan man jo altid gøre, men det kræver nok, at man "bryder" delene helt fra hinanden, som nogle har påpeget, for at få lim på hele overfladen. Dog kan det med et sådant brud blive svært at få delene til at passe sammen igen, da det ser ud som om, der også er løse langsgående fibre i bruddet. Så den bedste reparation er et nyt trin efter min mening og et antal andre indlæg, men inden dette ville jeg have prøvet et limningsforsøg. Selvom jeg tror, det bliver svært at få det pænt og at man overhovedet lykkes med at få delene til at passe helt sammen. Men der er intet at tabe ved forsøget, for skal man erstatte trinnet, så skal det gamle også fjernes.

Thomas59 Thomas59 sagde:
”Alla” er ikke forargede, og ingen prøver at sætte dig på plads. Ingen har foreslået, at du skal rive og konstruere hele trappen om. Ingen har heller kaldt dig ”bygidiot” eller antydet, at du er sådan.

Derimod har flere prøvet at hjælpe dig med at forstå, hvad der er manglerne i din trappestruktur og at det sandsynligvis bidrog til at den gik i stykker, samt hvordan du kan reparere den. Din reaktion, når du får svar, der sandsynligvis opfattes som kritik af din konstruktion, præges virkelig af nærtagenhed, og du begynder så at argumentere imod udsagn, som ingen har fremsat (stråmænd altså).

I øvrigt ville en korrekt konstrueret og dimensioneret trappe let klare en 10 kg håndvægt, der falder 3 meter.
Nu går jeg imod min egen udtalelse, men da du opsummerer, hvad jeg har for ’problem’, så opsummerer jeg, hvorfor du ikke behøver bekymre dig mere om det:

1. Jeg har byggeerfaring, og jeg studerede alle dokumenter om trappebyggeri og byggeråd, jeg kunne finde, og er således godt klar over, at man anbefaler visse udhæng, godt klar over at træets fibre er svagere i dets længderetning. Så alt der ’korrigerer’ min konstruktion i denne tråd, vidste jeg allerede. Alligevel valgte jeg MIN vej for at få en trappe, som var både sikker og visionen om at smelte godt ind på sin plads.

2. Visionen var en ’flydende’ lige trappe til overetagen og at bruge de to 10 cm bjælker, jeg havde som vange. Mod-reglerne udhæng var nødvendige for at kunne fase af i vangen, så jeg ikke slog tæerne i, når jeg gik på trappen. Lavede test af hvordan trinnet føltes og konstaterede, at det mere end rigeligt svarede til mine krav. Som jeg med stædighed har sagt, er der ikke antydning af svigt, selvom jeg med mine 90 kg står og ’gynger’ yderst på trinnet. Jeg havde ingen som helst hensigt om at skabe et trin, der kunne klare en 10 kg håndvægt fra 3 meters højde, for der var ikke behov for det. Jeg tager selv ansvaret for min klodsede opførsel, der forårsagede en sådan hændelse, og tager nu fuldt ansvar for, at jeg dermed må tage mig af det og reparere. Og forresten, hvilken som helst trætrappe ville være blevet så beskadiget af sådan et impact, at du alligevel måtte udskifte dele uanset om det nu blev et brud i længderetningen eller et stort hul i trappetrinnet.

3. Da jeg efter så mange år dagligt har brugt denne trappe og aldrig nogensinde oplevet, at den ikke holder eller svajer, kan jeg dermed drage konklusionen, at TRODS jeg ikke fulgte byggeråd til punkt og prikke fik en trappe, jeg har været MEGET tilfreds med i alle år, både udseendemæssigt og som en helt sikker en. Et solidt rækværk i væggen var en nødvendighed, og den der bruger det behøver heller ikke være bange for at falde ud i det tomme intet.

4. Så mit spørgsmål gik IKKE på, hvordan jeg skulle få en bedre konstruktion, men lidt råd for valg af lim i et forsøg på at genskabe det knækkede trin. Jeg vil udføre det og teste. Føles det ikke lige så stabilt som før, laver jeg et nyt trin. Trappen er der ingen som helst grund til at ændre, og jeg behøver ikke mindske udhænget, da jeg allerede ved, at det er tilstrækkeligt.

5. Hvis en tråd respekterer, at jeg har testet min trappe i 15 år og godt ved, at der er god margin opad i belastning, inden noget trin knækker, må man finde sig i, at oplevelsen trumfer de teorier, man har. Jeg lavede en fejl, og det var at have en håndvægt på det forkerte sted. Det tager jeg ansvar for, og nu vil jeg fikse det. Stillede et spørgsmål om metode til det og ved allerede alt, hvad de, du anser for at være hjælpsomme nok til at oplyse mig om. Problemet har været, at det ikke var nok, at jeg sagde, at konstruktionen ikke var noget problem for mig. Og jeg er ikke nærtagen mere end at jeg reagerer på kommentarer, der ikke kan lade være med at være nedladende, og sådanne finder du i tråden. Og sådanne findes i mange tråde. Indirekte mener de, at jeg er en ’bygidiot’, og jeg kunne ikke være mere ligeglad. For som jeg sagde, jeg har min egen dømmekraft og stoler på den.

SÅ var alt sagt fra min side. Lev et godt liv!

Senest redigeret:
  • Synes
  • Haha
Krillekrull77 og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.