Kan nogen sige noget om hvordan og hvornår, om nogensinde, asfaltkit stivner? Jeg har forsøgt at google, men har ikke fundet noget svar.

Jeg har brugt asfaltkit (trebolit) for at jævne nogle stenkantet så de skal blive næsten helt plane, men samtidig hårde nok for at kunne hvile en stiv plade og nogle stenplader (34 cm) mod dem uden at der bliver større sprækker. Jeg vil ikke have en masse klæb på pladen og stenpladerne. Jeg syntes materialet virkede lovende da jeg så det på hylden i butikken, men efter jeg havde bredt asfaltkitten ud på stenkantet, bemærkede jeg at det var mere flydende end jeg havde troet. Og en testreparation jeg lavede lige inden tørrer yderst langsomt. Jeg har ikke kunnet tjekke resultatet i dag, men min frygt er, at det har fortsat og vil fortsætte med at flyde ud i timer og dage og stort set aldrig tørre helt. Hvis det bare fortsætter med at være lidt klistret, kan det reddes med noget væv eller pap ovenpå, men et sted har jeg brug for at bygge 6-7 millimeter op for at få kanterne plane. Jeg forsøgte at bygge der ved at veksle kittet med et væv jeg fandt på en nærliggende hylde i butikken, men det var ret glest, og jeg mistænker nu, at kittet langsomt synker lige igennem og ud på siderne. Hvis det her materiale aldrig stivner ordentligt, er det bedre hvis jeg skraber det meste væk og starter forfra med noget andet. Hvis det tørrer indenfor nogle dage, kan jeg lade det være og gøre det bedste ud af situationen da. Taknemmelig for svar smile.gif
 
Forkert produkt til dit formål, asfaltkitt bruger man til tag.
Hvorfor brugte du ikke noget cementbaseret, som mørtel eller husfix, når det er sten, du skal jævne ud?
 
Som svar på dit spørgsmål: Jeg syntes materialet virkede lovende, da jeg så det på hylden i butikken, så det var til en vis grad tilfældighed. Stenene er på et tag, og jeg vil ikke rende rundt og blande cement, som jeg har nul erfaring med (ligesom med alt andet, der har med byggeri at gøre), så jeg har limet dem med stenlim. Derudover er jeg højdeskræk og vil gøre tingene så enkle som muligt.

Hærder asfaltkittet eller ej?
 
Hvis du med stivner mener bliver hårdt, så er min, for så vidt noget begrænsede, erfaring, at det ikke gør det. Det får en lidt gummiagtig tilstand, når det er hærdet. Det klæber ikke, men det fjeder lidt, når man trykker på det.
 
Tak! Jeg tjekkede lige og tror, det er som du siger, at det aldrig hærder. En gummilignende masse ville ellers have været perfekt, men kapaciteten til at fjedere tilbage ser ud til at være nul. Jeg tror også, det vil klistre fast, hvis man lægger noget tungt ovenpå de næste par måneder. Det er vel derfor, det tætner så godt. Husfix ville have været det rette.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.