Hej, bor i et hus fra ’32 med træbjælkelag. Er i gang med at renovere kælderen og undrer mig over bæreevnen.
Tror bjælkelaget går i trappens retning, spændvidde ca. 5m
Ovenfor trappen går trappen til overetagen.
Bør jeg støtte op nedenfra eller er det ingen idé? Der var ingen støtte, da vi flyttede ind. Det hælder ca. 1cm/30cm ifølge billede.
Vi har ikke noget imod, at det hælder, men ønsker ikke, at det bliver værre.
Har desværre ingen konstruktionsplan, men der er en hjertemur, og rummet med trappen måler 3x5 meter.

Mvh Magnus

Trappe set oppefra med hvidmalede vægge og betontrin fører ned i en kælder med et synligt rør langs væggen. Trappeopgang i kælder med uisolerede trætrin og gelænder, betonvægge og et lille vindue i baggrunden. Vater på gulv ved trappeafsats viser hældning; gul, sort farve. Baggrund med sko, paraply, stol, bord ved trappe.

Jeg er relativt dårlig til ældre trækonstruktioner, men jeg er sikker på, at du ikke behøver at være bekymret. Det ser i princippet identisk ud ved vores trappe og har efter sigende gjort det i hvert fald de seneste årtier. Også på overetagen differ det ordentligt i højde på færdigt gulv, men antagelig var det sådan, det blev bygget.
Troligtvis så dukker @justusandersson op før eller siden og kan give dig et betydeligt mere udførligt svar.

• Synes
mangeroffe
  • Laddar…
C C.Lundin sagde:
Jeg er relativt dårlig til ældre trækonstruktioner, men jeg er sikker på, at du ikke behøver at være bekymret. Det ser i princippet identisk ud ved vores trappe og har ifølge oplysningerne gjort sådan i hvert fald de seneste årtier. Også på overetagen er der en betydelig højdeforskel på det færdige gulv, men sandsynligvis var det sådan, det blev bygget.
Sandsynligvis dukker @justusandersson op før eller senere og kan give dig et betydeligt mere udførligt svar.
Tak for dine beroligende ord! Har haft det sådan her i ti år og nu og da overvejet, om jeg skulle sætte en støtte eller ej. Rent æstetisk undgår jeg den gerne, og med den begrænsede plads vi har, vil jeg helst undgå det. Hænger også oppe hos mig, men som du siger, er det nok sådan, man byggede og derefter stort c/c på det, hvilket forværrer det.
Hilsen Magnus

M mangeroffe sagde:
Tak for dine beroligende ord! Har haft det sådan her i ti år og til og fra overvejet om jeg skulle sætte en støtte eller ej. Rent æstetisk vil jeg helst undgå det, og med den begrænsede plads vi har, vil jeg helst slippe. Hænger oppe hos mig også, men som du siger er det nok sådan man byggede, og så stort c/c på det hvilket forværrer.
Mvh Magnus
Jeg tror ikke, det er blevet specielt meget værre med årene, da det i hvert fald hos mig er ganske overdimensioneret med fastgørelser og lignende. Visse steder gælder også meget korte spændvidder, hvor det umuligt kan være begyndt at dyppe. Derimod tror jeg ikke, at man var så omhyggelig med højderne på bjælkerne, montere dem i vater osv.

• Synes
mangeroffe
  • Laddar…
Tak @C.Lundin for afleveringen! At det skulle være en form for bæreevneproblem har jeg svært ved at forestille mig. Etageadskillelsen mellem kælder og stueetage kan være en kombination af beton og træ. Ikke helt usædvanligt, hvis du har garage i kælderen. Generelt kan man sige om trægulv i 30'er-huse, at de ofte er stærke men svajende. En almindelig dimension på gulvbjælker er 3x7 tommer, hvilket giver meget sving. Viden om træets egenskaber var også dårligere end i dag. Permanente deformationer er meget almindelige. Den store c/c er ikke hovedproblemet, men gulvbjælkerne utilstrækkelige højde. Hvis man skal rette gulvene op, er det det problem, man skal angribe.

• Synes
C.Lundin og 1 anden
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Tak @C.Lundin for afleveringen! At det skulle være en form for bæreevneproblem har jeg svært ved at forestille mig. Etageadskillelsen mellem kælder og stueetage kan være en kombination af beton og træ. Ikke helt usædvanligt hvis du har garage i kælderen. Generelt kan man sige om træbjælkelag i 30'er-huse, at de ofte er stærke, men svajende. En almindelig dimension på gulvbjælker er 3x7 tommer, hvilket giver meget eftergivenhed. Kendskabet til træets egenskaber var også ringere end i dag. Permanente deformationer er meget almindelige. Den store c/c er ikke hovedproblemet, men gulvbjælkerne mangler tilstrækkelig højde. Hvis man skal rette op på gulvene, er det det problem, man skal angribe.
Tak Justus! Taknemmelig for din input og taknemmelig for at du deler din viden. Etageadskillelsen er helt i træ, og vi tænkte at beholde det som det er, har det originale skuregulv og parket tilbage. Har også den originale dør til kælderen og den er retvinklet, så den har nok været afhængt længe :)

C C.Lundin sagde:
Jeg tror ikke, at det er blevet specielt meget værre med årene, da det i hvert fald hos mig er ret overdimensioneret med fastgørelser og lignende. Visse steder gælder også meget korte spændvidder, hvor det umuligt kan begynde at synke. Derimod tror jeg ikke, at man var så omhyggelig med højderne på bjælkerne, montere dem i vater osv.
Vi bredspartlede og malede, da vi flyttede ind for ti år siden, og det har ikke sprækket endnu, så krydser fingrene for, at det er færdig med at vandre.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.