For nylig købt et hus som jeg er i gang med at totalrenovere og vil åbne op ved trappen da åbningen er så lille at man let slår hovedet på tredje trin.

Spørgsmålet er om jeg kan skære en mellemstræber (på 140mm x 40mm) lige ovenfor begyndelsen af trappen. Stræberen hviler på en bærende væg cirka 1,5 meter inde i rummet fra hvor jeg vil skære den. Kan den bærende væg bære dette overhæng af gulv på cirka 1,5 meter givet at jeg støtter den afskårne stræber mod den næste stræber (600mm mellemrum) eller skal jeg sætte en søjle der hvor jeg vil skære stræberen?

Se billedet for yderligere forklaring: Jeg vil skære stræberen hvor fukssvansen ligger. Den bærende væg løber lige under gulvet når man kommer op af trappen.

P.S. jeg kan ikke skære stræberen ved den bærende væg fordi en del af gulvfladen efter den bærende væg er nødvendig.

Tak på forhånd! :)

• Trætrappe med smal åbning og sav nær bjælke ved siden af trappens top; værktøj tæt på åbning for renovation.
  • Tegning viser tre bjælker og en trappe. En fogsvans er placeret ved den bjælke, der ønskes kappet ved trappens start.
  • Diagram der viser plan for åbning ved trappen med blå linjer og sorte prikker som strukturelle elementer. Trappen er markeret i gråt.
Som du har tegnet tror jeg ikke særlig meget på, da vil du have en 1,5m bjælke, der mangler visse støttepunkter. Risiko for svigt.

Udgør disse bjælkerne muligvis underarm i spærret også? I så fald bør du have i tankerne at tage op trækkræften. Normalt plejer man da at felle ned en liggende regel i underarmen, hvis den kappes.

Senest redigeret:
  • Synes
Falkmal og 1 anden
  • Laddar…
B Bläcktudan sagde:
Som du har ritat tror jeg ikke særlig meget på, da vil du have en 1,5m bjælke, der mangler visse understøtninger. Risiko for svaj.

Er disse bjælkerne muligvis også underarm i tagkonstruktionen? I så fald bør du have i tankerne at tage op trækkræften. Normalt plejer man så at fælde en liggende regel ned i underarmen, hvis den kappes.
Tak for dit svar!

Okay, jeg forstår, hvad du mener. Ville det muligvis gå med et kortere udhæng, ca. 70cm?
Jeg har ikke tjekket endnu, om bjælkerne er underarmar, men takker for tippet og skal kigge på dette!

Du kan skære den som du har tegnet, men skal montere en søjle i hjørnet der bliver.

• Synes
Daniel Barnaniel og 1 anden
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 sagde:
Du kan kapa den som du ritat men måste montera en pelare i hörnet som blir.
Okay, jeg forstår, tak for dit svar!

Tror du, der er nogen niveau for udhænget som kunne gå uden en pelare (70cm måske)?

Du burde kunne lave en svejset løsning, du kan skrue op i loftet, rundt om hullet og til væggen. Den behøver ikke bygge meget i højden under loftet, hvis den kan gå ind i loftet og kan stabilisere.

I stedet for en søjle i hjørnet nedad kan du jo løse det med en hængestag opad, som du måske kan sætte i loftet ovenfor. For du har jo alligevel brug for et rækværk omkring hullet, så at fortsætte opad efter rækværket burde jo ikke forstyrre specielt meget.

• Synes
Dowser4711 og 2 andre
  • Laddar…
R roli sagde:
I stedet for en søjle i hjørnet nedad kan du jo løse det med en hængestag opad, som du måske kan sætte i loftet ovenover. For du behøver jo alligevel et gelænder omkring hullet, så at fortsætte opad efter gelænderet burde jo ikke forstyrre specielt meget.
Tak @roli og @kashieda det kan være en løsning!

Cheesen
sæt en stolpe. Det bliver godt for trappens del også

• Synes
Falkmal
  • Laddar…
Jeg tror egentlig også, at det bliver pænere med en eller flere stolper, men en svejset del kan være en måde at flytte vægt og stive op uanset hvad.

• Synes
Falkmal
  • Laddar…
Nu ser jeg ikke, hvilken type trappe det er, men hvis det er et ældre hus, ville der garanteret have stået en stolpe der. En åben trappe på den måde ser jo desuden ret mærkelig ud, så rent æstetisk ville trappen også vinde ved at have en stolpe der, som smelter ind i trappen.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
S Stefan1972 sagde:
Nu ser jeg ikke hvad det er for en type trappe, men er det et ældre hus, så ville der jo garanteret have stået en stolpe der. En åben trappe på den måde ser jo desuden ret mærkelig ud, så rent æstetisk ville trappen jo også vinde ved at have en stolpe der, som smelter ind i trappen.
Ja, jeg forstår hvad du mener. Men det ser nok ekstra mærkeligt ud lige nu, når vi har fjernet trapperekket.

hsd
Du skal vel have et gelænder over trappen, og der ville en stiver/stolpe opad være den flotteste (synes jeg) løsning.

Ja præcis, synes det samme.

En stolpe i det indre hjørne på trappen forstyrrer ikke.
Som svar på dit spørgsmål, så snart du kapper af bjælkelaget, har det brug for noget, der bærer den resterende del op.

• Synes
Falkmal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.