3,445 læst ·
19 svar
3k læst
19 svar
Kan en bærende væg bære en overhængende gulv?
For nylig købt et hus som jeg er i gang med at totalrenovere og vil åbne op ved trappen da åbningen er så lille at man let slår hovedet på tredje trin.
Spørgsmålet er om jeg kan skære en mellemstræber (på 140mm x 40mm) lige ovenfor begyndelsen af trappen. Stræberen hviler på en bærende væg cirka 1,5 meter inde i rummet fra hvor jeg vil skære den. Kan den bærende væg bære dette overhæng af gulv på cirka 1,5 meter givet at jeg støtter den afskårne stræber mod den næste stræber (600mm mellemrum) eller skal jeg sætte en søjle der hvor jeg vil skære stræberen?
Se billedet for yderligere forklaring: Jeg vil skære stræberen hvor fukssvansen ligger. Den bærende væg løber lige under gulvet når man kommer op af trappen.
P.S. jeg kan ikke skære stræberen ved den bærende væg fordi en del af gulvfladen efter den bærende væg er nødvendig.
Tak på forhånd!
Spørgsmålet er om jeg kan skære en mellemstræber (på 140mm x 40mm) lige ovenfor begyndelsen af trappen. Stræberen hviler på en bærende væg cirka 1,5 meter inde i rummet fra hvor jeg vil skære den. Kan den bærende væg bære dette overhæng af gulv på cirka 1,5 meter givet at jeg støtter den afskårne stræber mod den næste stræber (600mm mellemrum) eller skal jeg sætte en søjle der hvor jeg vil skære stræberen?
Se billedet for yderligere forklaring: Jeg vil skære stræberen hvor fukssvansen ligger. Den bærende væg løber lige under gulvet når man kommer op af trappen.
P.S. jeg kan ikke skære stræberen ved den bærende væg fordi en del af gulvfladen efter den bærende væg er nødvendig.
Tak på forhånd!
Som du har tegnet tror jeg ikke særlig meget på, da vil du have en 1,5m bjælke, der mangler visse støttepunkter. Risiko for svigt.
Udgør disse bjælkerne muligvis underarm i spærret også? I så fald bør du have i tankerne at tage op trækkræften. Normalt plejer man da at felle ned en liggende regel i underarmen, hvis den kappes.
Udgør disse bjælkerne muligvis underarm i spærret også? I så fald bør du have i tankerne at tage op trækkræften. Normalt plejer man da at felle ned en liggende regel i underarmen, hvis den kappes.
Senest redigeret:
Tak for dit svar!B Bläcktudan sagde:Som du har ritat tror jeg ikke særlig meget på, da vil du have en 1,5m bjælke, der mangler visse understøtninger. Risiko for svaj.
Er disse bjælkerne muligvis også underarm i tagkonstruktionen? I så fald bør du have i tankerne at tage op trækkræften. Normalt plejer man så at fælde en liggende regel ned i underarmen, hvis den kappes.
Okay, jeg forstår, hvad du mener. Ville det muligvis gå med et kortere udhæng, ca. 70cm?
Jeg har ikke tjekket endnu, om bjælkerne er underarmar, men takker for tippet og skal kigge på dette!
Du burde kunne lave en svejset løsning, du kan skrue op i loftet, rundt om hullet og til væggen. Den behøver ikke bygge meget i højden under loftet, hvis den kan gå ind i loftet og kan stabilisere.
I stedet for en søjle i hjørnet nedad kan du jo løse det med en hængestag opad, som du måske kan sætte i loftet ovenfor. For du har jo alligevel brug for et rækværk omkring hullet, så at fortsætte opad efter rækværket burde jo ikke forstyrre specielt meget.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 indlæg
Nu ser jeg ikke, hvilken type trappe det er, men hvis det er et ældre hus, ville der garanteret have stået en stolpe der. En åben trappe på den måde ser jo desuden ret mærkelig ud, så rent æstetisk ville trappen også vinde ved at have en stolpe der, som smelter ind i trappen.
Ja, jeg forstår hvad du mener. Men det ser nok ekstra mærkeligt ud lige nu, når vi har fjernet trapperekket.S Stefan1972 sagde: