Jeg har købt en hundre-liters varmtvandsbeholder, der skal hænges på væggen. Den vejer ca. 30 kilo, og fyldt med vand bliver vægten over 130 kg. Har tænkt mig at bruge det medfølgende beslag til ophængning og skrue med fuldgevindede ti millimeter-skruer.
Tør jeg skrue den direkte i væggen, som består af gips med osb bagved? Holder det?
Tør jeg skrue den direkte i væggen, som består af gips med osb bagved? Holder det?
OSB vil ikke holde den oppe.
Jeg havde skruet en regel 45x70 over to reglar og så fastgjort den i den.
Så gjorde vi i hvert fald, vi har cc 600 mellem reglar og 12mm krydsfiner. Jeg satte en regel og fastgjorde beslaget i den, så en regel længere nede som den hviler mod.
Jeg havde skruet en regel 45x70 over to reglar og så fastgjort den i den.
Så gjorde vi i hvert fald, vi har cc 600 mellem reglar og 12mm krydsfiner. Jeg satte en regel og fastgjorde beslaget i den, så en regel længere nede som den hviler mod.
Tak for svaret, men forskellige bud gør en jo ikke mere fornuftig. 
Jeg selv er jo inde på, at det burde holde, men man vil jo være 100 procent sikker. At vågne en nat med berederen på gulvet og vand, der sprøjter i alle retninger, er jo ikke noget, man ønsker sig.
Jeg selv er jo inde på, at det burde holde, men man vil jo være 100 procent sikker. At vågne en nat med berederen på gulvet og vand, der sprøjter i alle retninger, er jo ikke noget, man ønsker sig.
Sådan resonerede jeg også.S Slas sagde:
Afhænger nok af hvilken slags osb der sidder, mange typer er meget sparsomme i fibrene, ville nok selv skrue en brædstykke/regl op i hvert fald, bliver jo også en brydeeffekt i skruen i og med at gipset sidder mellem fæste-osb.
(min egen teoretiske ide!)
(min egen teoretiske ide!)
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 814 indlæg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6,814 indlæg
Min 80L bereder er monteret med 4 stk. 8mm fransk træskrue direkte i reglerne, på spånpladevæg. Har holdt uden problemer i 55 år nu, så det er i hvert fald tilstrækkeligt. Jeg ville personligt aldrig montere en varmtvandsbeholder kun i pladen, bortset fra måske en 30L. Der er jo rørskjøder, man ikke vil have bevægelse i.
Bedste svar
Man skal ikke lytte til gætterier. Især omkring disse plader går rygterne regelmæssigt, hvor alle tilsyneladende ved, at det ene eller det andet ikke holder. Her kommer facit for hundredoghalvtredsindstyvende gang:

Du forstår selv, at hvis du fastgør med 4 skruer, så er du helt sikker på, at det ikke falder ned. Og går du op til 8mm skruer, så har du både seler, livrem og trikå udenpå.
Naturligvis forudsætter ovenstående, at dine plader sidder fast i reglerne, men det bør ikke være et problem i praksis.

Du forstår selv, at hvis du fastgør med 4 skruer, så er du helt sikker på, at det ikke falder ned. Og går du op til 8mm skruer, så har du både seler, livrem og trikå udenpå.
Naturligvis forudsætter ovenstående, at dine plader sidder fast i reglerne, men det bør ikke være et problem i praksis.
Tak for det, præcis hvad jeg har ledt efter! Jeg har selv en tendens til at "overgøre" ting, når jeg reparerer (typisk hvis instruktionen siger mindst fire skruer, så sætter jeg otte), men jeg forsøger at træne mig i at lade være med det. Så er data og tal til stor hjælp. Nu kommer berederen op i weekenden. Tak igen!MathiasS sagde:
Man skal ikke lytte til gætterier. Netop omkring disse skiver går jo drevet med jævne mellemrum, hvor alle naturligvis ved, at ditten eller datten ikke holder. Her kommer facit for hundredoghalvtredsindstyvende gang:
[bild]
Du forstår selv, at hvis du fæster med 4 skruer, så er du helt sikker på, at det ikke falder ned. Og går du op til 8mm skruer, så har du både seler, livrem og trikå udenpå.
Naturligvis forudsætter ovenstående, at dine skiver sidder fast i reglerne, men det vil næppe være et problem i praksis.
Eksempel på god skrue. Der findes andre mærker, som også er fine (F.eks. Essve og Jetting).
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/traskruvar/traskruv-hex-2000038518
Sørg bare for, at du har gevind, hvor du har brug for det på skruen.
Jeg ville sikkert bruge 8mm og forbore lidt.
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/traskruvar/traskruv-hex-2000038518
Sørg bare for, at du har gevind, hvor du har brug for det på skruen.
Jeg ville sikkert bruge 8mm og forbore lidt.
Klik her for at svare