Hej
Har fået fat i en h-bjælke på ca 390cm. Tænkte sætte den i loftet på mit garagebyggeri. Ved nogen hvor meget 3 spær kan holde til? Eller skal man forstærke på nogen måde. Bliver vel at hænge den under 3 spær. Har ikke meget styr på dimensionen på spærene. Men tror det er nogen standard. 45 måske?.
Tak på forhånd
 
  • Loftet i en garagebyggeri med synlige trækonstruktioner og tagstolar understøttet af metalbeslag. Der er isolering på væggene.
Senest redigeret:
Det afhænger lidt af, hvad der skal hænges i bjælken senere. Dog vil jeg sige, at spær ikke kan klare særlig meget.
 
Tak for svaret jadu det ved jeg ikke helt endnu. Ikke så meget store ting. Måske en knallert /mc / motor / løfte snescooteren lidt bagi.
 
Tjek med takstolstillverkaren, hvor meget du vil kunne belaste dem med. Så får du det præcise svar (y)
 
  • Synes
2hjul
  • Laddar…
Jeg tvivler også på, at det er en brugbar vej. En 390 mm høj HEA-bjælke vejer 125 kg/m, dvs. 150 kg per fastgørelsespunkt bare i egenvægt. Gitterspær plejer at være dimensioneret til en udbredt last på underrammestængerne på 50 kg/kvm. Hvad den maksimale punktlast er, kan kun spærproducenten svare på, men jeg tror ikke, det bliver anvendeligt. Du bør nok overveje en pilleunderstøttet løsning i stedet.
 
  • Synes
MagHam
  • Laddar…
richardtenggren
@justusandersson
Nu har du nok været på snapsen, det er vel længden på 390 cm som omtales ovenfor? ;)

Men det ville dog have været godt, hvis det nævntes hvilken profil der menes også:)
 
Nej jeg har ikke nallat på nubben. Tænker ikke at drikke nogen heller i dag. Men du har ret, det står 390 cm ikke mm som jeg sjusket læste. Men det ændrer ikke særlig meget i sagen. Det er ingen god idé at hænge en stålbjælke (som skal fungere som løfteanordning) i en fagværkstagstol som ikke er konstrueret til det formål.
 
  • Synes
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
J justusandersson sagde:
Nej jeg har ikke nallat på nubben. Tænker ikke drikke nogen heller i dag. Men visst har du ret, det står 390 cm ikke mm som jeg sløset læste. Men det ændrer ikke særlig meget i sag. Det er ingen god idé at hænge en stålbjælke (som skal fungere som løfteanordning) i en fagværkstagstol som ikke er konstrueret til det formål.
Klogt! Skojjede bare lidt, bliver ingen her heller! :)

Så ville faktisk en 390 mm passe ind på en HEA400, så din tolkning kan jo være rigtig og enheden forkert. Men samtidig lyder det lidt vel solidt for knallerter etc.
 
Ja HEA 400 er naturligvis helt urimeligt. Det er mere fornuftigt med en IPE profil. Nu er det længe siden jeg mekede med biler men en løfteevne på mindst 300 kg tror jeg er passende.
 
Hvis man ikke sætter støtte på bjælken, er det bedre at smide et træregul på tagspærene og løfte i det for i det mindste at slippe for egenvægten af bjælken.

Sætter man bjælken fast og bare lader den hænge i tagspærene, er det nemt at glemme, at bjælken ikke er det svage punkt, og man løfter noget tungt i virkeligheden, og det hele kollapser.

/ATW

Ps er der ikke en historie om fundamenter/lerfødder ds
 
Tak for alle svar. Jeg må nok tænke lidt om her. Det er nok dumt at sætte bjælken op og risikere noget. Jeg har en bekendt, der også bygger garage. Han har sat 2 stammer op i taget for at bjælken skal hænge i dem. Men det bliver nok lidt overkill for mig. Må se, hvordan jeg løser det.
 
2 2hjul sagde:
Tak for alle svar. Jeg må nok genoverveje lidt her. Det er nok dumt at hænge bjælken op og risikere noget. Jeg har en bekendt, der også bygger garage. Han har hængt 2 bjælker op i taget for at bjælken kan hænge i dem. Men det bliver nok lidt overkill for mig. Må se, hvordan jeg løser det.
Uden at vide om situationen for lige præcis dine spær, så kan spærene klare mere vægt, end man tror. Spørg din producent, så får du at vide.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.