Hej!
Jeg har brug for lidt input her. Jeg har søgt i forummet og på nettet, men har desværre ikke fundet lige præcis dette spørgsmål. Jeg overvejer at installere gulvvarme på overetagen i et nybygget hus. Jeg har valgt løsningen med gles (21x120mm gles med 30 mm mellemrum), men jeg har ikke tænkt mig at bryde det eksisterende gulvspån op bare for at få glesen ned i bjælkelaget, så jeg lægger glesen direkte på gulvspånet. Det jeg mest spekulerer over er, om dette er en gangbar løsning, og hvis det er tilfældet, om jeg så bliver nødt til at lægge gulvgips (12,5mm) ovenpå glesen, selvom det hele hviler på et bærende gulv? Overgulvet vil bestå af 8 eller 10 mm laminat. At undgå plademateriale mellem gles/rør og overgulv ville være rigtig skønt både fra et arbejds- og omkostningssynspunkt, da det gælder 100 kvm.
Forudsætningerne er som følger:
22mm gulvplade
300 masonitbalk s.600
300 glasuld
Diffusionsspærre
28x70 gles
12mm hvidfoileret gipsplade
Tak på forhånd.
Jeg har brug for lidt input her. Jeg har søgt i forummet og på nettet, men har desværre ikke fundet lige præcis dette spørgsmål. Jeg overvejer at installere gulvvarme på overetagen i et nybygget hus. Jeg har valgt løsningen med gles (21x120mm gles med 30 mm mellemrum), men jeg har ikke tænkt mig at bryde det eksisterende gulvspån op bare for at få glesen ned i bjælkelaget, så jeg lægger glesen direkte på gulvspånet. Det jeg mest spekulerer over er, om dette er en gangbar løsning, og hvis det er tilfældet, om jeg så bliver nødt til at lægge gulvgips (12,5mm) ovenpå glesen, selvom det hele hviler på et bærende gulv? Overgulvet vil bestå af 8 eller 10 mm laminat. At undgå plademateriale mellem gles/rør og overgulv ville være rigtig skønt både fra et arbejds- og omkostningssynspunkt, da det gælder 100 kvm.
Forudsætningerne er som følger:
22mm gulvplade
300 masonitbalk s.600
300 glasuld
Diffusionsspærre
28x70 gles
12mm hvidfoileret gipsplade
Tak på forhånd.
Funderede på det samme for nogle år siden og havde omtrent samme arealer, dog skulle jeg have 14mm parket. Efter at have læst op på det valgte jeg at lægge gulvgips på pladerne, og det fortryder jeg ikke det mindste. I dit tilfælde, når du ikke engang skal have parket, synes jeg i det mindste, at du skal gå med gips.
Edit. Det er jo på en overetage, så der er det ekstra godt med gipsen, da det også dæmper lyd.
Edit. Det er jo på en overetage, så der er det ekstra godt med gipsen, da det også dæmper lyd.
Senest redigeret:
22 mm klarer et spændvidde på 555 mm, I mener altså, at 8 mm ikke klarer et spændvidde på 30 mm?
Vi ved, at 8 mm er godkendt for spændvidde på 20 mm, eftersom de fræsede spånplader findes for 20 mm slange.
Vi ved, at 8 mm er godkendt for spændvidde på 20 mm, eftersom de fræsede spånplader findes for 20 mm slange.
Senest redigeret:
At et 10 mm laminatgulv ikke skulle kunne bære over 30 mm mellemrum har jeg svært ved at tro. Dog bliver det antageligvis en anden lyd i skallen hvad angår vendzonerne. Og som mexitegel skrev... knirkende gulv er vel en overhængende risiko. Bleh, må hellere bruge gulvgips imellem.
På tal om gulvgips. Skrues eller limes det mod glesen?
På tal om gulvgips. Skrues eller limes det mod glesen?
Klik her for at svare